پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

درختان ریه‌های کره زمین و بخشی ضروری در اکوسیستم‌های جنگل‌ها به‌شمار می‌روند ضمن اینکه نقش مهمی در تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان‌ها ایفا می‌کنند؛ متاسفانه امروزه جنگل‌زدایی در اغلب نقاط دنیا در حال رشد و این در حالی است که پروژه‌های درختکاری بسیاری نیز در سراسر جهان پیاده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شواهد نشان می‌دهد که قطع درختان بدون جایگزینی پوشش سبز در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم و منجر به نگرانی‌های بسیاری میان بشر شده است. بدیهی است که وجود درختان به افزایش تأمین اکسیژن برای تنفس، جذب و ذخیره دی اکسید کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بالا بردن شانس بارندگی در شهرها، ذخیره آب باران و حاصلخیز کردن خاک، تأمین سایه برای خنک‌سازی محیط و بسیاری از مزایای مهم دیگر را در پی دارد. البته با وجود رشد جنگل‌زدایی در اغلب نقاط دنیا، خلاقانی نیز در بسیاری از شهرهای جهان در تلاش برای پیاده‌سازی پروژه‌های درختکاری عظیمی هستند تا بشر را از فواید بی‌شمار پوشش سبز بهره‌مند کنند. در ادامه به معرفی پروژه‌های برتر جهانی در این زمینه پرداخته می‌شود.

پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

نوآوری کاشت تریلیون درخت توسط مجمع جهانی اقتصاد

بدون شک، نوآوری کاشت تریلیون درخت که توسط مجمع جهانی اقتصاد طراحی شده است بزرگترین پروژه افزایش جنگل‌های شهری تاریخ تا به امروز خواهد بود. این نوآوری با مشارکت دولت‌ها، تاجران، جامعه مدنی و کارآفرینانی طراحی شده است که همگی گرد هم آمده‌اند تا بستری منحصر به فرد برای افزایش جنگل‌های شهری ایجاد کنند. بزرگترین پروژه درختکاری جهان نهادهای بسیاری را گرد هم خواهد آورد که پیش‌بینی می‌شود در پیاده‌سازی آن بسیار موفق عمل می‌کنند، به کاشت بیشترین تعداد درخت در محیط اطراف خود و حتی شهرهای همسایه می‌پردازند و از این طریق، نقش مهمی در نجات کره خاکی ایفا خواهند کرد.

داوطلبان پیاده‌سازی این پروژه، شرایطی را فراهم خواهند آورد تا مردم هر منطقه را به مشارکت در کاشت درختان سوق دهند و همگی برای رسیدن به هدف مشترک بکوشند.

پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

پروژه Bonn Challenge، اقدامی جهانی برای احیای ۳۵۰ میلیون هکتار جنگل تا سال ۲۰۳۰

دولت آلمان و اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت پروژه‌ای تحت عنوان Bonn Challenge آغاز کردند که طی این پروژه، قرار است تا سال ۲۰۳۰، ۳۵۰ میلیون هکتار از جنگل‌های سراسر دنیا احیا شود و مزایای پوشش سبز برای شهرنشینان به بهترین شکل ممکن به ارمغان آید.

تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون از اراضی جنگلی جهان احیا شده است و بسیاری از کشورها با مشارکت در پروژه Bonn Challenge پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده و برای برآورده کردن مفاد قرارداد کوشیده‌اند.

پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

ابتکار "میراث درخت" اتیوپی؛ کاشت ۳۵۰ میلیون درخت تنها در عرض یک روز

امروزه مدیران در بسیاری از کشورهای جهان تحت پیروی از جنبش‌های مختلف نظیر Bonn Challenge و سایر موارد مشابه اقدامات قابل توجهی در راستای کاشت درخت اعمال کرده و مزایای بی‌شمار آن را برای شهرها و شهرنشینان به ارمغان آورده‌اند. دولت اتیوپی نیز اخیراً ایده "ابتکار میراث درخت" را مطرح کرد که به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین نوآوری‌های جنگل‌کاری دنیا تا به امروز باشد. این تصمیم در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی و به حداقل رساندن فساد زیست‌محیطی اتخاذ شد ضمن اینکه کاهش آلودگی هوا و افزایش نشاط شهروندی در رأس اهداف پیاده‌سازی آن قرار داشت.

در پروژه "ابتکار میراث درخت اتیوپی" قرار بود جمعیت ۲۳ میلیون نفری کشور به طور همزمان و تنها در طول یک روز به کاشت درختان به هر تعداد ممکن بپردازند. اگرچه شمارش تعداد درختان کاشته شده طی این روز امری غیر ممکن به شمار می‌رود با این حال، چنین تصور می‌شود که تعداد بیشماری یعنی حدود ۳۵۰ میلیون درخت طی تنها یک روز کاشته شده باشد که این اتفاق یک رکورد بزرگ در درختکاری جهان به حساب می‌آید.

دولت اتیوپی در نظر داشت تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از چهار میلیارد درخت در سراسر کشور بکارد که اگرچه مشخص نیست دقیقاً چند درخت کاشته شد با این حال، انقلاب عظیمی در جنگل‌کاری کشور به وقوع پیوست.

پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

اکوزیا؛ کاشت درختان تنها با یک جست‌وجو در وب‌گاه

اکوزیا یک موتور جست‌وجوی وب زیست‌محیطی مستقر در برلین است که ۸۰ درصد از سود خود را به سازمان‌های غیرانتفاعی متمرکز در احیای جنگل اهدا می‌کند. این شرکت، خود را یک کسب و کار اجتماعی تصور می‌کند و مدعی است که از شفافیت کامل مالی پشتیبانی و از حریم خصوصی کاربرانش محافظت می‌کند. اکوزیا تاکنون موفق به کاشت ده‌ها میلیون درخت در سراسر جهان شده و نحوه عملکرد آن به این صورت است که کاربران وب‌سایت که تعداد آن‌ها در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۵ میلیون می‌رسید، تنها با کلیک کردن روی یک آگهی به مدیران سایت امکان بهره‌مندی از سود تبلیغات را می‌دهند که البته اکوزیا از این سود برای کاشت درختان استفاده می‌کنند.

مدیران شرکت متعهد شده‌اند به زودی یک میلیارد درخت در سراسر دنیا بکارند ضمن اینکه تاکنون بیش از ۲۰ پروژه درختکاری در ۱۵ کشور مهم دنیا را تحت حمایت خود قرار داده‌اند.

پروژه‌های بزرگ کاشت درخت در جهان

حفاظت از طبیعت؛ کاشت یک میلیارد درخت

کمپین حفاظت از طبیعت از طریق کاشت یک میلیارد درخت پروژه بلندپروازانه دیگری به‌شمار می‌رود که قرار است با هدف کاهش تغییرات اقلیمی و بررسی جنگل‌زدایی پیاده شود. این پروژه در حال حاضر تحت حمایت کشورهایی نظیر آفریقا، چین و سراسر ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است با این حال پیش‌بینی می‌شود مدیران سایر نقاط دنیا را نیز به پیاده‌سازی خود جذب کند.

کد خبر 546676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.