بورس امروز سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل هم وزن با کاهش سه هزار و ۲۶۲ واحدی در سطح ۳۵۹ هزار ۹۸۲ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۶ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۹۰ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۱۳ هزار ۲۵۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۳ هزار و ۲۶۲ واحدی در سطح ۳۵۹ هزار ۹۸۲ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۶ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۹۰ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت: ۹۲

تعداد نمادهای منفی: ۲۹۳

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۶۳ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۴۳۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۸۸% کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت: ۸۶

تعداد نمادهای منفی: ۱۷۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۳ هزار ۶۰۰ و ۴۸ هزار ۴۴۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴ میلیارد ۲۷۰ و ۱ میلیارد ۴۸۹ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی تداوم روند نزولی، احتمال بازگشت به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد وجود دارد.

قطعی برق؛ عامل اختلال در دقایق ابتدایی معاملات

دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس: سامانه‌ها از ابتدا روشن بودند و مشکلی نداشته‌اند، تنها برقراری ارتباط به دلیل قطعی برق ابتدای صبح با اختلال مواجه شد.سامانه‌ها در دیتا سنتر بودند و معاملات در حال انجام بود، اما ارتباط با دیتا سنتر دچار مشکل قطعی برق شد.

هسته معاملات از برق اضطراری و مسیرهای دوم برق برخوردار است، بنابراین، اختلال ایجاد شده به هسته معاملات ارتباطی نداشته است. تمامی معاملات آنلاین در حال برگزاری است و ایستگاه‌های کارگزاری‌ها در حال اتصال است

حذف مشروط دامنه نوسان

خواجه حق‌وردی، معاون نظارت بازار فرابورس: در این موضوع بحث دامنه نوسان است برای نمادهایی که بازارگردان دارند با شرایط هیئت مدیره بورس‌ها می‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد. هیئت مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا انجام شود.

به هیچ وجه به دنبال رانت برای هیچ صنعتی نیستیم

مجید عشقی رئیس سازمان بورس اظهار کرد: به هیچ وجه به دنبال رانت برای هیچ صنعتی نیستیم، اما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که یک صنعت رقابتی مانند پتروشیمی با تصمیمات اشتباه از صحنه خارج شود. عشقی در ششمین میز صنعت با موضوع مشکلات صنعت پتروشیمی: باید پیگیری کنیم فرمول قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع توسط وزارت نفت به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید کننده گاز وجود نداشته باشد، در این صورت می‌توانیم بگوییم قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است

اخبار شرکت‌ها

فنوال: شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۹۱۶,۹۴۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. «فنوال» با سرمایه ثبت شده ۶۷۸,۳۴۷ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶,۰۹۰,۸۷۶ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است.

شرنگی: شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۹۰,۵۱۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماهه مشابه ماه قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است. «شرنگی» با سرمایه ثبت شده ۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۰۷۷,۱۷۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۹ درصد رشد داشته است.

سیتا: شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به ازای هر سهم ۱۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد افزایش داشته است. «سیتا» با سرمایه ثبت شده ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ مبلغ ۱۲۰,۸۰۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازارهای جهانی و بورس کالا

نفت: کمبود عرضه در نیمه دوم ۲۰۲۲ می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند و انگیزه برای افزایش سرمایه گذاری محتاطانه در این حوزه را افزایش دهد. سرمایه گذاری در حوزه نفت با ریسک حرکت به سمت انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر مواجه است با این حال به نظر می‌رسد قیمت‌های بالاتر انرژی‌های فسیلی، انگیزه برای این سرمایه گذاری ها را تقویت کند.

تولیدکنندگان اصلی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین بانک‌های سرمایه گذاری مانند گلدمن ساکس و جی پی مورگان در رابطه با عدم توازن بالقوه بین نیاز به انرژی‌های جاری و عدم تمایل برای پر کردن ذخایر می‌تواند منجر به ۳ رقمی شدن قیمت نفت شود. براساس ارزیابی پلتس بیشتر پروژه‌ها در قیمت ۵۰ دلار توجیه اقتصادی دارند و تعداد زیادی از پروژه‌ها از ۲۰۲۰ به تعویق افتاده اند. بنابراین نیاز است که تصمیمات نهایی در رابطه با این سرمایه گذاری ها گرفته بشود. اعتماد به اینکه قیمت‌ها می‌تواند مدت زمان زیادی بالا بماند، انگیزه لازم برای راه اندازی این پروژه‌ها را فراهم می‌کند.

بنابراین در حالی که این انتظار قوی در بازار وجود دارد که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد اما این زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که ذخایر از جمله ذخایر استراتژیک آمریکا دوباره پر شود و ظرفیت اضافی اوپک پلاس در سطح پایینی قرار داشته باشد.

قراضه وارداتی: قیمت‌های قراضه وارداتی ترکیه با توجه به عوامل سمت عرضه و تشدید رقابت برای گریدهای بالاتر قراضه، انتظار می‌رود که در فصل اول ۲۰۲۲ در سطوح بالایی باقی بماند. قیمت‌های آتی قراضه در بورس فلزات لندن برای ژانویه- مارس در شرایط بکواردیشین ملایمی قرار دارد. قراردادهای ژانویه در ۳۱ دسامبر در قیمت ۴۶۰ دلار معامله شدند در حالی که قرادادهای مارس در قیمت ۴۳۹ دلار معامله شدند. این نشان می‌دهد که معامله گران آتی اگرچه انتظار اندکی افت قیمت را دارند اما همچنان انتظار دارند قیمت‌ها بالا باقی بمانند. افزایش شدید تعرفه‌های صادراتی قراضه در روسیه و اکراین احتمالاً حق انتخاب تأمین کنندگان کارخانه‌های ترکیه را در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد و منجر به افزایش رقابت برای مواد خام در سایر مناطق شود.

رقابت برای گریدهای بالاتر قراضه به ویژه در بازار داخلی آمریکا در حال تشدید شدن است که می‌تواند از پریمیوم قراضه در ترکیه حمایت کند. تقاضا برای قراضه آهنی در بازار آمریکا می‌تواند تا ۸.۷۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۳ رشد کند. آمریکا مبدا اصلی واردات برای تولید کنندگان فولاد ترکیه است. ترکیه از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱، ۳.۰۴ میلیون تن قراضه از آمریکا وارد کرده است که نسبت به مدت زمان مشابه ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است.

تولیدکنندگان ترکیه امیدوار هستند که تقاضا برای محصولات نهایی فولادی بهبود پیدا کند و هزینه‌های بالای انرژی در زمستان را پوشش دهد.هزینه‌های بالای انرژی حاشیه سود کارخانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان تولیدشان را کاهش دهند یا اعلام کنند که در ژانویه دوره تعمیر و نگهداری دارند و تولید نمی‌کنند.

کد خبر 546561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.