تسهیل ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: می‌توان در بخش قوانین و سیاست‌گذاری اقداماتی انجام داد که ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری و نوآوری را تسهیل کرد که  به اعتبارات خاصی هم نیاز ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل صبح امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ پس از آئین افتتاح ساختمان اندیشه (۱) در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل کسری بودجه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: قوانینی تصویب شد و برای اجرای آنها اعتبارات از محل‌هایی پیش بینی شده بود، اما تحقق پیدا نکرد؛ به عنوان مثال پرداختی از محل فروش اموال دولتی باید انجام می‌شد که به علت فروش نرفتن املاک دولتی و عدم پیش‌بینی اعتبارات لازم، هزینه‌هایی که باید انجام می‌شد، باعث بدهکاری دانشگاه‌ها شد.

وی افزود: راهکار موجود برای حل این مشکل این است که خود مجلس شورای اسلامی طرحی ارائه و اصلاح کند یا دولت لایحه بودجه سال گذشته را در بخش‌هایی که با مشکل مواجه هستند اصلاح کند یا موضوع در جلسات سران سه قوه مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. در قانون شرایط لازم برای حل چنین مشکلاتی پیش‌بینی شده که می‌توان از آنها استفاده کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها در صورت رفع نشدن مشکل اعتبارات، تصریح کرد: اگر مشکلات اعتباری رفع نشود برخی از مراکز علمی ضرر می‌کنند و مأموریت‌های دانشگاهی انجام نمی‌شود. بنا بر قانون موجود نخستین موضوعی که باید پرداخت در آن انجام شود بخش حقوق است و یکی از موضوعاتی که حق آن به دلیل نبود اعتبارات ضایع می‌شود، بخش پژوهش، فناوری و فرهنگی است.

وی ادامه داد: با بازدید انجام شده از شهرک علمی تحقیقاتی، احساس غرور، نشاط و امید کردم؛ در ابتدا باید به همه کسانی که بانی ایجاد این شرایط بودند خسته نباشید گفت. حمایت‌ها در خصوص این شهرک می‌تواند دو نوع باشد؛ نخست حمایت‌های مالی است که با توجه به شرایط فعلی کشور ممکن است خیلی مقدور نباشد و دیگری حمایت‌های نرم‌افزاری، قوانین و مقررات است. می‌توان در بخش قوانین و سیاست‌گذاری اقداماتی انجام داد که ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری و نوآوری را تسهیل کرد که به اعتبارات خاصی هم نیاز ندارد.

کد خبر 546534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.