سهم پزشکی قانونی در احقاق حق برجسته و غیرقابل انکار است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: وظیفه پزشکی قانونی به اندازه‌ای مهم است که گاهی دیگر بخش‌های ادله کمرنگ است و از یک سو پرونده نیاز به اجرای عدالت دارد، تنها دلیل اجرای عدالت همین نظر کارشناسان پزشکی قانونی است و اینجا سهم پزشکی قانونی در احقاق حق برجسته و غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری؛ صبح امروز _ سه‌شنبه ۱۴ دی ماه _ در آئین در آئین تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به سالگرد شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این شهید والامقام، اسوه و الگوی تام یک ایرانی اصیل و یک مجاهد در راه خدا و یک مدیر تمام عیار است که به وجود چنین شخصیت ماندگاری افتخار می‌کنیم.

وی افزود: در مکتب متعالی اسلام است که این شخصیت‌ها پرورش می‌یابند و می‌توانند برای جامعه خود و بشر به عنوان یک الگوی کامل باشند، مجموعه خاطرات و مسائل مربوط به زندگی این سردار بزرگ که اکنون پس از گذشت دو سال از شهادت وی در حال تبیین است، نشان می‌دهد هنوز خیلی زمان می‌خواهد تا بتوانیم حق این شهید که در همه مؤلفه‌ها و شاخص‌ها روی قله قرار دارد را ادا کنیم.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: جایگاه این شهید نشان می‌دهد که انسان با تلاش و کار شبانه‌روزی و فنا شدن در راه خدا، مجاهدت و تهذیب نفس و رعایت همه مکارم اخلاقی، می‌تواند همه مسیرها و منازل کمال را در همه ابعاد بگذراند، شهید سلیمانی در حوزه نظامی، در حسن سلوک عرفانی و اخلاق، نوع‌دوستی و مردم دوستی، خدمت گذاری عاشقانه و حتی حوزه سیاسی در قله قرار دارد و در میدان سیاست خارجی نیز موجب عظمت سیاست خارجی کشور ما شد.

باید مدیران ارزشی تربیت کنیم

وی برگزاری آئین تکریم را دارای پیام مهمی دانست و گفت: آئین تکریم در پس ظاهر خود به این معناست که باید مدیران ارزشی تربیت کنیم و تحویل جامعه بدهیم تا محصول آن را برداشت کنیم که همان کار و تلاش مضاعف و خدمات فراوان و برکاتی است که در چشم افراد جامعه محسوس باشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، رشد فضائل اخلاقی را محصول یک مدیر اسلامی دانست و ادامه داد: اگر مدیری بتواند بی‌نظمی و بی‌عدالتی و مشکلات احتمالی که در سازمانی وجود دارد را برطرف کند، نمره قبولی می‌گیرد و این امر قابل تکریم است.

وی فراهم کردن زمینه تکریم ارباب رجوع و رضایت شهروندان را از دیگر شرایط تکریم مدیران عنوان کرد و گفت: با توجه به سابقه علمی و شایستگی‌های اخلاقی، رفتاری و کارکردهای سازمانی، مدیرکل پیشین پزشکی قانونی استان، شایسته این تکریم است چون برای تعالی وضعیت پزشکی قانونی استان تلاش کرد.

حجت‌الاسلام جعفری از مدیرکل جدید خواست این مسیر را ادامه و ارتقا بخشد و افزود: خدمات پزشکی قانونی باید آنگونه که در شأن مردم استان است ارائه شود.

وی وظیفه اصلی دستگاه قضائی را احقاق حق و اجرای عدالت دانست و گفت: در تحقق این وظیفه به همبستگی و همراهی همه اعضا نیاز است، گاهی برخی عدم همراهی و فاصله‌ها باعث کندی کار و عدم رضایت شهروندان و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و از همه مهم‌تر به احقاق حق که وظیفه اصلی ماست، خدشه وارد می‌شود بنابراین یکی از بازوان توانمند ما در اجرای این مسئولیت، پزشکی قانونی است.

باید شأن پزشکی قانونی حفظ شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: وظیفه این نهاد تخصصی به اندازه‌ای مهم است که گاهی دیگر بخش‌های ادله کمرنگ است و از یک سو پرونده نیاز به اجرای عدالت دارد، تنها دلیل همین نظر کارشناسان پزشکی قانونی است، اینجا سهم پزشکی قانونی در احقاق حق برجسته و غیرقابل انکار است که قاضی به عنوان مقام حل و فصل و اجرای عدالت، بر همین نظریه و اظهارنظر کارشناسی تکیه و اعتماد می‌کند و با توجه به این سهم بزرگ باید شأن پزشکی قانونی حفظ شود.

وی خواستار تقویت پزشکی قانونی شد و گفت: با توجه به پیچیدگی‌ها و تنوع رخدادها و نیازهای بشری به همان نسبت باید خود را از نظر تخصصی، ابزار، افراد و آزمایشگاه مجهز کنیم تا با مسئله‌ای روبه‌رو نشویم، بنابراین از پزشکی قانونی انتظار می‌رود که نیازهای استان و دیگر استان‌ها را برآورده کند و نقش ویژه خود در انجام مأموریت و همراهی با دستگاه قضائی را به خوبی ایفا کند.

حجت‌الاسلام جعفری سرعت، دقت و صحت را از سرفصل‌های اصلی سند تحول قضائی عنوان کرد و گفت: در سند تحول قوه قضائیه، نقش پزشکی قانونی مهم و برجسته است، رئیس و مسئولان قوه قضائیه نیز به تأمین منابع مالی و انسانی این سازمان توجه ویژه دارند و با همه محدودیت‌ها این موضوع پی‌گیری می‌شود.

در برخی ادارات شأن مردم رعایت نمی‌شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بخش عمده پروژه‌های عمرانی پزشکی قانونی در استان را دارای ۵۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و ادامه داد: باید اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها باید از منابع عمومی تأمین شود چون ملت ایران و مردم اصفهان مستحق بهترین نوع خدمات هستند باید فضای اداری و فیزیکی در شأن مردم باشد و مردم برای گرفتن خدمات ناچار به تحمل محرومیت نباشند اما گاهی در برخی ادارات شأن مردم رعایت نمی‌شود.

کد خبر 546530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.