انتقاد از پاسخ‌دهی شهرداری تهران به تذکرات شورا/تداوم هم‌اندیشی درباره برج باغات

در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران موضوعاتی همچون BRT خوابی و اتوبوس خوابی، برج باغ‌های این شهر و بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ پیش از آغاز جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره برگزاری جلسه با اعضای شورای سابق درباره مسأله برج باغ‌های این شهر، اظهار کرد: به منظور بررسی علمی این مسأله از اعضای شورای سابق و اساتید دانشگاه دعوت کردیم تا در جلسه‌ای از نظرات آنها استفاده کنیم.

وی افزود: در این جلسه مسائل مطرح و نقاط قوت و ضعف بیان شد، البته ادامه بررسی مسأله را با عده دیگری از اساتید دانشگاه و متخصصان شهرداری ادامه خواهیم داد تا به نتیجه متعادل برسیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در موضوع باغات نباید سخت‌گیری زیاد داشته باشیم، البته درباره قطع درختان این سختگیری باید انجام شود، اما نباید کاری کنیم که درختان قطع شود و پروانه‌ای نیز برای ساخت و ساز صادر نشود؛ متأسفانه در حال حاضر یک پروانه ساختمانی صادر نشده اما به تعداد درختان و فضای سبز نیز اضافه نشده است.

وی ادامه داد: به دنبال این تصمیم هستیم تا میزان فضای سبز در شهر تهران افزایش پیدا کند، درخت‌ها قطع نشود و در عین حال مردم نیز آنچه را که نیاز دارند و می‌توانند بسازند از آن منتفع شوند، نه اینکه آسیب ببینند و این در حالی است که با طرح فعلی عده‌ای به شدت آسیب می‌بینند و ضرر می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مجوز بلندمرتبه‌سازی در کنار باغ گیاه شناسی در منطقه ۲۲، گفت: محل دقیق احداث برج و اینکه چه زمانی پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند را نمی‌دانم، این موارد باید بررسی شود.

وی افزود: با توجه به مسائل شهرسازی، فضای شهر تهران و سیستم جغرافیایی این شهر موافق این همه برج‌سازی نیستم، اما اینکه در آنجا درخت بوده یا نه یک مسأله است چرا که در آنجا باغات و درخت زیاد نیست، قطعاً در آنجا نباید اجازه قطع درخت و احداث برج داده شود.

چمران در واکنش به ظرفیت جمعیت‌پذیر منطقه ۲۲ تهران، گفت: در منطقه ۲۲ طرح جامع و تفضیلی این موارد را مشخص کرده که در دوره گذشته بازنگری شد و اگر این طرح بازنگری شده و این مطلب گفته شده یعنی کار علمی روی آن انجام شده و فراتر از آن نباید باشد، البته این‌همه جذب جمعیت در آنجا نیز نباید بیش از حد باشد چرا که مسأله فاضلاب، آب و کمبود فضای آموزشی دارد و از خدمات شهری مطلوب برخوردار نیست.

استفاده از سوله‌های بحران برای پناه دادن به اتوبوس خواب‌ها

ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سخنان معاون شهردار تهران در خصوص توضیحات شهرداری پیرامون اتوبوس خوابی، گفت: معاون شهردار که در جلسه شورا حضور پیدا کرد درباره موضوع BRT خوابی و اتوبوس خوابی توضیح داد و اعضای کمیسیون فرهنگی شب گذشته آن را بررسی و متوجه شدند شهرداری به خیرخواهی و برای پناه دادن به عده‌ای که یا برای مداوا و یا اقدامات اداری به تهران می‌آیند است.

وی ضمن اینکه از مسئولان شهرداری خواست که برای پناه دادن به اتوبوس خواب‌ها از سوله‌های بحران استفاده شود، گفت: این از مشکلات پایتخت بودن تهران و تمرکز گرایی در این شهر است که افراد مجبور هستند برای درمان یا کوچک‌ترین کارها به تهران بیایند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیت شهرداری خوب بود، اما موج عظیم تخریب و دروغ از سوی رسانه‌های بیگانه روانه جمهوری اسلامی شد و آنها نیز جعلیات خود را بیان کردند، اظهار کرد: البته ظاهر اتوبوس‌ها خوب نیست و فرسوده است و این کار بهتر است جمع شود و اگر می‌خواهیم کمکی کنیم از سوله‌های بحران یا مکان‌های دیگر استفاده کنیم نه اینکه افراد تا صبح در اتوبوس باشند و بهانه به دست معاندین بدهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به صحبت‌های امانی گفت: فضای عمومی تبلیغاتی به ویژه خبرگزاری‌های خارجی بر مسئله اتوبوس خوابی متمرکز شده است. خبرگزاری‌های خارجی یادشان رفته که زباله گردهای لندنی یا دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه البته اتوبوس جای استراحت نیست گفت: حتی فیلمی منتشر شده که یک اتوبوس خواب به راننده می‌گوید بخاری بزن اما می‌گویند نداریم، به او پتو می‌دهند البته مسئله دریافت پول مطرح نیست و عده‌ای درمانده به اتوبوس‌ها پناه می‌آورند.

چمران با بیان اینکه در گذشته به یاد دارید که برخی از این افراد را به زور به گرمخانه‌ها می‌بردند تا در سرمای تابستان جانشان را از دست ندهد که فیلمهایش هم منتشر شد، گفت: البته من با آقای زاکانی صبحت کردم و قرار شد شنبه یا یکشنبه بساط اتوبوس‌هایی که در شب محل خواب افراد است جمع کنند چون اتوبوس بهداشتی نیست. صبح که این افراد بیدار می‌شوند چه کنند؟ مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد اما دقت کنید هر کاری کنیم از کار ما برداشت دیگری می‌شود و تبلیغات جهانی علیه ماست و زیر ذره‌بین رسانه‌های داخلی و خارجی هستیم.

وی افزود: البته قرار است این اتوبوس‌ها را جمع کنند و این افراد را در مکانی دیگر سامان دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وعده شهرداری برای توسعه همراه سراها گفت: البته کار خیر است اما صرفاً وظیفه شهرداری نیست و بهتر است که به افراد جامانده کمک شود.

انعقاد برخی قراردادها با رقم‌های بسیار سنگین معقول نیست

در این جلسه حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ملاقات‌های هفتگی اعضای شورای اسلامی شهر گفت: در ملاقات‌های هفتگی اعضای شورا هفته گذشته در منطقه ۱۵ حضور پیدا کردیم. منطقه‌ای که با مشکلات خاص بسیاری روبه‌روست اما باید از نیروی انتظامی قدردانی کنیم که بیش از ۱۰۰ مغازه تحت لوای انجام کارهای مواد بازیافتی به تولید مواد مخدر صنعتی مشغول بودند در اقدامی مناسب جمع‌آوری کردند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این منطقه خانه‌هایی است که در طرح قرار گرفتند و به فضای بی دفاع شهری تبدیل شدند. شهرداری با آنها قرارداد بسته اما پول تملک برخی واحدها را نداشته و به همین دلیل برخی از واحدهای مسکونی به صورت خالی در منطقه باقی ماندند. لذا درخواست این است که شهرداری تهران کمک کند تا با تملک این املاک مشکل مردم و همچنین رفع فضاهای بی دفاع شهری محقق شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه همیشه در اعلام برخی تذکرها در صحن علنی با تردید مواجه بودم، افزود: به دنبال مسئول بازرسی شهرداری تهران گشتم که موضوعی را به صورت خصوصی با ایشان مطرح کنم که نهایتاً موفق به پیدا کردن ایشان نشدم. چهار روز به دنبال مسئول دفتر شهردار بودم که پس از چند روز در هنگام نماز صبح پیامک دادند که بیدار هستید یا خیر؟

وی ادامه داد: به هیچ عنوان دوست ندارم این تذکر را از بلندگوی صحن شورا اعلام کنم، اما وقتی چاره‌ای باقی نماند چه باید بکنیم؛ به مسئولان شهرداری پیامک می‌زنید، خود را معرفی می‌کنید؛ بارها تماس می‌گیرید، اما جوابی دریافت نمی‌کنید، این فضای خوبی نیست و ناخودآگاه موجب ناراحتی می‌شود. با معاون شهردار تماس گرفتم که کارخانه‌ای در زنجان اعلام می‌کند توان این را که سالی ۴۰۰ واگن تولید کند را دارد. با توجه به لزوم حمایت از تولید داخل می‌توان با بررسی این موضوع از این ظرفیت استفاده کرد اما بارها پیگیری من بی‌پاسخ ماند.

کاشانی به انعقاد برخی قراردادها با رقم‌های بسیار سنگین اشاره کرد و افزود: عدد پنج میلیارد تومان برای زدن سرشاخه‌ها در یک خیابان عدد معقولی نیست، قراردادهای برف‌روبی هم بی‌منطق بسته می‌شوند. نگران این هستیم که قراردادهای ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومانی بسته شود در حالی که ممکن است حتی یک بار بارش برف در تهران نداشته باشیم و از این تجهیزات هم استفاده نشود.

وضعیت اسفناک اجاره در شهر تهران

مهدی اقراریان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: فلسفه وجودی تذکرات صحن شورا این است که موضوعات در مجموعه شهرداری به درستی و با دقت بررسی و پاسخ داده شود.

وی افزود: بعضاً سوالاتی که اعضای شورا در صحن مطرح می‌کنند پاسخ متناسب با سوال داده نمی‌شود، اگر این روند ادامه پیدا کند ماده ۸۳ که به اعتراض اعضا و ارسال آن توسط رئیس شورا و در مراحل بعد تذکر و طرح سوال از شهردار تهران است، اجرا خواهد شد. لذا قبل از اینکه از این ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم برای پاسخگویی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بخش دیگری از تذکرم به وضعیت معیشتی همکاران آتش‌نشانی اشاره می‌کنم. بازدیدهای مختلفی از مجموعه آتش‌نشانی داشته‌ایم؛ علی‌رغم سوالات مطرح شده پاسخ مناسبی داده نشده است؛ در بازدید یکی از ایستگاه‌ها اعلام کردیم اگر شهرداری اقدام عاجلی نکند کمیته‌ای برای بررسی موضوعات معیشتی آن‌ها تشکیل می‌دهیم لذا لازم است شهرداری اعلام کند چه تدبیری برای مسائل معیشتی همکاران آتش‌نشانی فراهم شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: به دلیل وضعیت اسفناک اجاره در شهر تهران بعضاً همکاران آتش‌نشانی باید از اطراف تهران ساعت‌ها ترافیک را برای رسیدن به محل کار خود تحمل کنند لذا برای اجاره بها و اسکان آن‌ها تدبیری نشده است. باید تحول را ابتدا از همکاران و پرسنل شهرداری آغاز کنیم. اگر یک آتش‌نشان با شرایط روحی و جسمی نامناسب بر سر عملیات حاضر شود جان خود و دیگران را ممکن است به خطر بیاندازد.

وی در بخش دیگری از تذکر خود به موضوع خانه موزه‌ها اشاره کرد و افزود: موضوعی در مورد خانه موزه کربلایی در منطقه ۱۷ که منزل ایشان بوده شنیده‌ام لذا در تذکری از شهرداری تهران می‌خواهم گزارش مشخص و معین خانه‌موزه‌ها در تهران را ارائه کنند.

شهرداری در روش برداشت اطلاعات بازنگری کند

مهدی عباسی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اجرای طرح بازنگری ممیزی املاک در شهر تهران گفت: بر اساس قانون هر پنج سال یک‌بار باید ممیزی املاک در تهران صورت گیرد که از سال ۹۹ این بازنگری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آخرین بازنگری مربوط به سال ۹۰ بوده و تاکنون ممیزی دقیق و کاملی صورت نگرفته است، گفت: در حالی که ممیزی در به‌روزرسانی اطلاعات املاک حائز اهمیت است و شهرداری باید چهار میلیون و ۷۰۰ هزار واحد کاربری را ممیزی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر این فرآیند با مشارکت دفاتر خدمات الکترونیک شهر در حال انجام است اما با توجه به روند کند کار فقط اطلاعات ۹۰۰ هزار واحد برداشته شد و در فرآیند تأیید نهایی اطلاعات این تعداد به ۲۰۰ هزار رسیده است که با توجه به ضرورت جمع‌آوری سریع و صحیح اطلاعات در تهران و با توجه به سرعت کند ممیزی زمان زیادی طول کشیده است و عملاً با افزایش تحولات شهری این اطلاعات غیر قابل اتکا می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری باید در روش برداشت اطلاعات بازنگری کرده و از روش‌های نوین سه بعدی استفاده کنند، گفت: تغییر روش علاوه بر اینکه سرعت را افزایش می‌دهد صحت اطلاعات را نیز بالا می‌برد.

لزوم شناسایی و بهسازی فضاهای بی دفاع شهری

زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری با بیان اینکه در راستای شناسایی و رفع خطر از فضاهای بی دفاع شهری به استناد اسناد بالادستی، شهرداری تهران باید اقداماتی انجام می‌داد که متأسفانه انجام نداده و بر همین اساس به شهردار تهران تذکر می‌دهم، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده و نظرسنجی که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران صورت گرفته در سال ۹۸ تأمین امنیت روانی در فضاهای عمومی یکی از دغدغه‌های شهروندان بوده است که ۴۴ درصد از افراد اعلام کرده بودند که در زمان تاریکی هوا در تردد شهری با احساس ترس و عدم امنیت رو به رو هستند که در این بین تعداد زنان به شکل چشمگیری زیادتر از مردان بود.

وی با بیان اینکه با توجه به تسری احساس عدم امنیت میان شهروندان، شهرداری در قالب برنامه سوم توسعه مکلف به شناسایی و بهسازی فضاهای بی دفاع، نقاط کور و ناامن شده بود، تصریح کرد: در همین ارتباط سال گذشته دستورالعمل اجرای ارتقای احساس امنیت به مناطق ابلاغ شد و قرار بود شورای راهبردی و کمیته‌های زیر مجموعه شکل بگیرد که متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است و این در حالی است که طبق گزارش از ۱۳۷ از آذر ۹۹ تا آذر ۱۴۰۰ بیش از ۲۶ هزار نقطه ناایمن توسط شهروندان گزارش شده که متأسفانه این کمیته‌ها و شورای راهبردی تشکیل نشده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر همین اساس از شهردار می‌خواهیم هر چه زودتر تدوین آئین‌نامه ضوابط شهری با هدف پیشگیری از حس ناامنی را در دستور کار قرار دهد و همچنین با توجه به فرابخشی بودن این مقوله از معاونت اجتماعی و شهرداران مناطق باید از مسئولان مرتبط دعوت کنند تا مشکلات حل شود.

فریز شدن برخی از املاک در شهر تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه امروز نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز نخستین دستور جلسه در رابطه با راه‌اندازی خانه شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که طرحی در این رابطه پیشنهاد شده بود که بر اساس آن خانه شهر تهران احداث شود تا مکانی برای حضور نخبگان باشد و شهرداری از مشورت آنها بهره ببرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نظرات و بررسی‌های انجام شده این طرح در دو کمیسیون پیشنهاددهنده طرح و با توجه به عدم رأی این دو کمیسیون، این طرح در صحن نیز رأی نهایی نیاورد و دلیل آن این است که ما در سطح محلات و مناطق مکان‌هایی با عنوان سرای محلات و شورایاری‌ها داریم که برای هر منطقه و شهر می‌توانند تصمیم بگیرند و دیگر نیازی به ساختار جدیدی و موازی‌کاری نیست و به همین دلیل این مسئله مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار نگرفت.

چمران ادامه داد: موضوع دیگری که در دستور کار اعضای شورای شهر تهران تهران قرار گرفت انتخاب ۶ نفر از نماینده شورا از شخصیت‌های صاحب نظر در حوزه‌های مأموریتی بود که بر اساس آن رأی‌گیری انجام شد.

وی افزود: در جریان جلسه امروز همچنین بررسی چندین پرونده از باغات مورد بررسی قرار گرفت که اعضای نیز در این زمینه آرای خود را اعلام کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در رابطه با فریز شدن برخی از املاک در شهر تهران خاطر نشان کرد: برخی از ساختمان‌ها ضوابط و مقررات ساخت و ساز خود را دارند و این موضوع بر می‌گردد به نظر برخی از وزارتخانه‌ها از جمله میراث فرهنگی که باید مقررات لازم انجام شود و حتی برخی از اوقات ساختمان‌ها بیش از دو الی سه طبق نمی‌توانند بسازند. در برخی از موارد نیز بحث احداث برخی از ساختمان‌ها در برخی از مناطق به مباحث امنیتی بر می‌گردد.

چمران گفت: در مواردی که ساخت و ساز به شهرداری تهران بر می‌گردد ما تلاش خواهیم کرد که بیشترین همکاری را داشته باشیم البته به دلیل اینکه برخی از پروژه‌ها زمان‌بر می‌شود مشکلاتی برای برخی از املاکی که در اینگونه طرح‌ها و پروژه‌ها قرار دارند برای شهروندان ایجاد می‌کنند. در همین زمینه تاکید ما به شهرداری تهران این است که املاک ریزدانه را از صاحبان آن بخرد تا مشکلات این افراد کمتر شود.

کد خبر 546508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.