نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک دنیا

مدیران در اغلب نقاط دنیا طی دوران شیوع کووید-۱۹، طراحی بیوفیلیک را بهترین شیوه برای بهبود کیفیت زندگی شهری در دوران پسا کرونا قلمداد کردند؛ نمونه‌های بیوفیلیک متعددی در سراسر دنیا وجود دارد و یا در حال ساخت است که این فرضیه را اثبات می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی کرونا نیازهای جدید بشر و تغییرات لازم در زندگی آن‌ها را در روابط اجتماعی، محل کار، عادات مصرف و نابرابری به تصویر کشید. طی این دوران استرس‌زا، بسیاری از جمعیت جهان به دورکاری روی آوردند که در بسیاری از موارد این رویکرد دائمی شد و معماران را به تأمل در مورد آینده فضاهای کاری سوق داد. البته در بعضی از کشورهای جهان، دورکاری از دیرباز مرسوم بود و شیوع بیماری کووید -۱۹ تنها بر شدت آن افزود.

گزارش‌ها حاکی است دورکاری در ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حدود ۵۰ درصد بود که شیوع بیماری کرونا نرخ آن را تا ۱۱۵ درصد افزایش داد. شواهد نشان می‌دهد که طی دوران کرونا و در پی ترویج دورکاری در سراسر دنیا، معماران بیش از گذشته به معماری بیوفیلیک برای ایجاد سازه‌هایی روی آورده‌اند که قرار است هم به عنوان محل سکونت و هم کار عمل کند. معماری بیوفیلیک به پیوند طبیعت با معماری شهری و اغلب سازه‌ها اشاره دارد که در آن، تمام اجزای سازه‌ها عنصری طبیعی نظیر پوشش سبز، سنگ، چوب و غیره را در بر می‌گیرد. در ادامه به معرفی نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک جهان پرداخته می‌شود که قرار است در آینده نزدیک احداث آن‌ها آغاز شود یا به پایان برسد.

نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک دنیا

احداث بازاری بیوفیلیک در استرالیا با الهام از جنگل‌های سبز شانگهای در چین

گروهی از معماران استرالیایی به پیروی از جنگل‌های سبز شهری شانگهای چین و از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان، دست به کاشت گسترده درختان در سراسر شهر زده‌اند. این افراد در نظر دارند تا چند سال آینده بازار عظیمی در استرالیا احداث کنند که سراسر پوشیده از درختان و سایر عناصر طبیعی خواهد بود. اگرچه فضای این بازار به طور کامل باز خواهد بود با این حال، مکان در تمام اطراف خود با درختان محصور خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد بازار بیوفیلیک استرالیا می‌توان به پوشیده شدن بام آن در در پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی طبیعی اشاره کرد ضمن اینکه قرار است این بازار به عنوان مکانی اجتماعی برای تقویت روابط میان شهروندان حین حضور در آن عمل کند.

نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک دنیا

سنگاپور به زودی میزبان مجتمعی مسکونی و کاملاً سبز خواهد بود

به طور کلی، سنگاپور شهری کاملاً محصور در پوشش سبز به حساب می‌آید که درختان و گل‌های بومی و غیر بومی سراسر آن را احاطه کرده است. همین ویژگی و مزایای بی‌شمار آن معماران را در هر زمانی به گسترش هر چه بیشتر گیاهان و درختان سوق داده و سنگاپور را در لیست سبزترین نقاط دنیا قرار داده است. اخیراً گروهی از معماران و خلاقان شهر از احداث آسمان‌خراشی کاملاً سبز در مرکز شهر خبر داده و مدعی شده‌اند به زودی زمینه لازم برای پیاده‌سازی پروژه خود را فراهم می‌آورند. طرح اولیه این سازه نشان می‌دهد که ساخت باغی عمومی و کاملاً سبز پیش روی شهر خواهد بود که در آن، طبیعت داخل واحدهای مسکونی با پوشش‌های سبز بیرونی پیوند خواهد یافت. معماران هدف اصلی خود از طراحی آسمان‌خراش سبز سنگاپور را حفظ تمایل طبیعت‌گرایی میان مردم و همچنین بهره‌مندی آن‌ها از رفاه جسمی و روانی بیشتر اعلام کرده‌اند.

نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک دنیا

کنگو کوما مرکز اداری سبز جدیدی در میلان خواهد ساخت

کنگو کوما از معماران پرآوازه اهل ژاپن که آثاری از طراحی خود در بسیاری از نقاط دنیا به جای گذاشته، طراحی ساختمانی اداری و طبیعت‌گرا را در میلان، دومین شهر پرجمعیت ایتالیا و مرکز ناحیه لومباردی در شمال این کشور آغاز کرده و از پایان پروژه عظیم خود در آینده نزدیک خبر داده است. رفاه کارکنان در رأس اهداف کوما برای پیوند طبیعت با سازه به شمار می‌رود که از طریق بهره‌مندی از مزایای پوشش سبز محقق خواهد شد. مرکز اداری سبز میلان یکی از پایدارترین ساختمان‌های کاری دنیا خواهد بود که قرار است احداث آن تا سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.

نمونه‌های برتر طراحی بیوفیلیک دنیا

بهره‌گیری از رنگ برای ایجاد حس طبیعت‌گرایی میان مردم

بدیهی است که همیشه و در تمام سازه‌ها نمی‌توان ایده طبیعت‌گرایی را آن طور که باید، پیاده کرد. علاوه بر این، گاهی معماران تصمیم می‌گیرند علاوه بر پیوند عناصر طبیعی با یک سازه، برای بزرگنمایی هر چه بیشتر طبیعت در آن و تقویت حس طبیعت‌گرایی میان کاربران از رنگ‌ها نیز در طراحی‌های خود بهره گیرند. در این راستا، رنگ سبز به بهترین شکل ممکن می‌تواند حس طبیعت‌گرایی را در محیط زنده کند و همان‌طور که در روانشناسی رنگ‌ها نیز ثابت شده است، باعث افزایش نشاط میان مردم شود. گزارش‌ها حاکی است در مناطقی از جهان با وجود بیشترین اثر از رنگ سبز، ساکنان کمتر مایل به حضور در فضاهای بیرونی بودند و همین امر در کاهش نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹، نقش مهمی ایفا کرد.

به طور کلی، سازه‌هایی با دیوارهای سبز، پوشش‌های گیاهی، میز و صندلی‌های چوبی، پنجره‌های بزرگ برای هدایت نور طبیعی به فضای داخلی و سایر ترکیباتی متشکل از عناصر طبیعی، بیشترین حس طبیعت‌گرایی را در میان کاربران به وجود می‌آورد ضمن اینکه از بعد روانشناسی نیز، تمام این اجزا اثرات مطلوبی از خود بر رفاه ساکنان به جای می‌گذارد.

کد خبر 546416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.