از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

وزیر علوم به‌منظور بازدید از مراکز علمی اصفهان صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ وارد این استان شد و به ترتیب در دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی و دانشگاه اصفهان حضور یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ به استان اصفهان سفر کرد.

هیچ جوان تحصیل‌کرده‌ای نباید بیکار باشد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری عصر امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: از آقایان طالبی و ابطحی برای محیا کردن بستر حضور فناوران و نوآوران در مراکز علمی استان اصفهان و هدایت جو دانشگاه از سیستم کاملاً نظری به بخش عملی و تولید تشکر می‌کنم.

وی خطاب به نوآوان حاضر در جلسه افزود: حضور شما نوآوران و فناوران در کنار کلاس‌های دانشگاه درس اساتید یک نعمت و فرصت است. به امید خدا روز به روز تعداد نوآوران، فناوران بیشتر شده و تعداد شرکت‌هایی که در دانشگاه اصفهان حضور خواهند یافت، افزایش یافته و شاهد خواهیم بود که هیچ جوان تحصیل‌کرده‌ای بیکار نباشد.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور، نداشتن شغل است؛ متاسفانه نخبگان احساس اینکه می توانند برای پیشرفت کشور خود اثربخش باشند را ندارد. اگر چنین جوانی شغل داشته باشد و احساس کند که از علم، دانش و استعداد خود می‌تواند برای پیشرفت کشورش استفاده کند هیچ‌گاه خانه، خانواده و میهن خود را رها نکرده و عازم کشوهای دیگر نخواهد شد. تاسیس پهنه و مرکز نوآوری توسط رئیس پیشین دانشگاه اصفهان، کاری بسیار بزرگ است و به امید خدا با گذر کردن یک دهه از عمر این پهنه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می‌تواند منشا خیرات و برکات زیادی باشد.

وی تصریح کرد: شکی وجود ندارد که سرپرست جدید دانشگاه اصفهان نیز همین دیدگاه را داشته و با تیم مدیریتی خود همین راه را ادامه خواهد داد. آقای رکنی‌زاده نیز که خود مدیریت این بخش را بر عهده داشته به امید خدا با قدرت و قوت به کار خود ادامه خواهد داد.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: سعی می‌شود که قسمت‌های نرم‌افزاری و آئین‌نامه و مقررات به گونه‌ای تنظیم شود که حضور فناوران و نوآوران در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری تسریع و تسهیل یافته تا به امید خدا بتوانیم توسعه‌ای همه جانبه در زمینه نوآوری و فناوری داشته باشیم.

تقویت رشته‌های علوم انسانی و پایه ضروری است

محمد علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: به همه کارکنان وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران خدا قوت می‌گویم؛ همچنین به خانواده‌هایی که به دلیل این بیماری و پاندمی، عزیزان و جگرگوشه‌هایشان را از دست داده‌اند تسلیت گفته و برایشان از خداوند آرزوی سلامتی و صبر می‌کنم.

وی آرامش و آسایش کنونی کشور را مدیون نیروهای نظامی و انتظامی در اقصی نقاط ایران دانست و افزود: برای همه رزمندگان، سپاهیان غیور و ارتشیان جهادگری که این امنیت را برای ما و خانواده‌هایمان تأمین می‌کنند، آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس پیشین دانشگاه اصفهان را از سرمایه‌های نمادین کشور و دانشگاه اصفهان دانست و گفت: قدر دان زحمات وی که بخش قابل توجهی از عمر و جوانی خود را صرف توسعه علمی کشورمان کرد، هستیم؛ امام سجاد (ع) نیز در صحیفه سجادیه می‌فرماید سه جا باید از خدا عذرخواهی کنم، یکی جایی که حضور داشتم و به کسی ظلم شد و دفاع نکردم، دوم جایی که فردی به من بدی و عذرخواهی کرد، اما عذر او را نپذیرفتم و سومین جا، کسانی که به من خوبی کردند و از آنها قدردانی نکردم؛ بنابراین وظیفه ماست قدردان کسانی باشیم که عمر خود را در راه علم و فناوری و برای ما و فرزندان ما هزینه کردند.

وی اظهار امیدواری کرد جامعه علمی کشور همچنان از وجود آقای طالبی، رئیس پیشین دانشگاه اصفهان بهره برد و یادآور شد: آقای هرسیج که مشعل ریاست دانشگاه را تحویل گرفته نیز از اساتید خوشنام دانشگاه اصفهان است و با توجه به تجربیات ملی و فراملی وی فکر می‌کنم تحولات خوبی در دانشگاه انجام شود.

زلفی‌گل دانشگاه اصفهان را یک مرکز علمی خوشنام و جز افتخارات علمی کشور خواند و گفت: انتظار هم از دانشگاه اصفهان بسیار بالاست چون یک دانشگاه جامع و مادر در استان است و امروزه بسیاری از اساتید دانشگاه‌های دیگر کشور نیز دانش آموخته این دانشگاه هستند.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

وی تقویت رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی را ضروری دانست و توضیح داد: در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، نخبه‌ترین افراد را انتخاب می‌کنند تا در رشته‌های علوم انسانی مطالعه و تحصیل کنند چرا که می‌خواهند سیاستمداران و هدایتگران عرصه مدیریتی کشورشان از جنس خودشان باشد، اما برای رشته‌های علوم طبیعی و علوم پایه و فنی مهندسی، نخبگان کشورهای دیگر را می‌پذیرند.

وزیر علوم رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی را به معدن طلا مانند دانست و ادامه داد: رشته‌های دیگر مثل کارخانه‌ای هستند که این طلا را فرآوری می‌کنند، اگر این معدن وجود نداشته باشد شاید به کشورهای دیگر وابسته باشیم و نتوانیم مسیر توسعه کشورمان را خوب پیش ببریم به همین دلیل توجه ویژه به رشته‌های پایه و علوم انسانی خیلی مهم است البته به این معنا نیست که بخواهیم رشته‌های دیگر را نادیده بگیریم.

زلفی‌گل هدف اصلی علم در جامعه بشریت را ایجاد رفاه، آسایش آرامش و سلامت بیان کرد و ادامه داد: منظور فقط سلامت جسمی نیست که نیاز به رشته‌های پزشکی داشته باشیم بلکه سلامت روحی هم مهم است و به رشته‌های انسانی و علوم دینی بر می‌گردد؛ پس ما نمی‌توانیم فقط سلامت را در جسم محدود کنیم و به آن توجه ویژه داشته باشیم، باید برای سلامت روح و رشته‌هایی که باعث بهبود آن در جامعه می‌شوند نیز برنامه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اگر رشته‌های فنی مهندسی در کنار رشته‌های پزشکی نباشند و آن را در تأمین تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز پزشکی کمک نکنند، باز هم سلامت جسمی با مشکل رو به رو می‌شود پس همه رشته‌ها و تکه‌های پازل علمی باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر علوم با بیان اینکه ما از بعضی رشته‌ها غافل شده‌ایم، گفت: رشته‌های علوم انسانی که آرامش و سلامت روحی ما را تأمین می‌کنند از یک سو و رشته‌های علوم طبیعی که آسایش و رفاه ما را تأمین می‌کنند از سوی دیگر باید در کنار هم قرار بگیرند؛ هر رشته‌ای مثل یک بازیگر شطرنج است که هرکدامشان نباشد یک جای کار می‌لنگد.

وی توجه به جامعیت علم را حلقه گمشده کشور معرفی و افزود: توزیع متوازن استعدادها را در کشورمان واقعاً نداریم، انتظار می‌رود دانش‌آموز المپیادی وقتی در رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی که مدال طلا، نقره یا برنز می‌گیرد، ادامه تحصیل دهد در حالی که می‌بینیم بخاطر آینده شغلی خود در رشته‌های غیرمرتبط ادامه تحصیل می‌دهد.

وی یادآور شد: اگر برنامه‌ریزی خوب و منسجم نداشته باشیم، شخصیت علمی کشور کاریکاتوری می‌شود و شخصیت متوازن نخواهیم داشت، این وظیفه ماست که برای حل مشکل چاره اندیشی کنیم و گام نخست این است که در بخش‌هایی از آموزش عالی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند حتماً باید رشته‌ها و دانشجویانی که می‌پذیریم بر اساس نیازهای جامعه‌مان باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برقراری نظام عرضه و تقاضا در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی، گفت: این روزها که دشمنان، نظام ما را تحت تحریم قرار داده اند، سه راهکار می‌توانیم انتخاب کنیم یا تسلیم شویم و دست‌هایمان را بالا ببریم یا بجنگیم یا سیستم بازدارندگی را انتخاب کنیم که در عرصه اقتصاد به معنای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است.

وی معنای اصلی اقتصاد مقاومتی را دانش پایه و علم بنیان بودن بیان و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید علم پایه و دانش بنیان باشد تا با ایجاد نوآوری و فناوری، بتوانیم نیازهای خود را تأمین کنیم. وقتی در عرصه علم و فناوری و نوآوری، توانمندباشیم محصولاتی که ایجاد می‌کنیم بر اساس ایده‌های جدید یعنی رقابت ناپذیر است.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دلیل توجه ویژه شرکت‌های خصوصی به پژوهش و نوآوری را تولید محصولات رقابت ناپذیر دانست و یادآور شد: اگر دانش تولید محصولی در اختیار همه باشد، محصول رقابت‌پذیری می‌شود که کشور قدرتمندتر آن‌ را صادر می‌کند و اجازه صادر کردن به کشورهای ضعیف نمی‌دهد.

وی توضیح داد: منظور از خودکفایی این نیست که همه چیز را خودمان تولید کنیم بلکه این است که آنقدر توانمند باشیم که بتوانیم تعامل سازنده و هم افزا داشته باشیم ولی اگر در عرصه علم و فناوری هزینه نکنیم اقتصاد مقاومتی یک پایش می‌لنگد پس اگر می‌خواهیم شعار رهبر فرزانه انقلاب را محقق کنیم بهترین راه این است که در زمینه علم و فناوری و نوآوری هزینه کنیم.

وی دانشگاه را با دو کارکرد اصلی خدمت به جامعه و مرجعیت علمی معرفی کرد و گفت: دست یابی به مرجعیت علمی با تولید علم ایجاد می‌شود، پس اینکه رتبه اول علمی کشورمان را مکتوب کنیم و بگوییم این مقالات به چه درد می‌خورد، ظلم به دانشمندان و افتخار علمی کشور است آن هم در شرایطی که بارها مقام معظم رهبری به رتبه اول علمی ما در منطقه افتخار کرده‌اند.

وی انتقاد از دانشگاه‌ها در زمینه اثرگذاری اجتماعی را به حق دانست و گفت: باید برنامه ریزی و سیستم‌های جدیدی را اجرا کنیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از ظرفیت تحقیقاتی کشورمان را در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم و خوشبختانه با سیستم جدیدی که در حال طراحی داریم به نام نظام ایده‌ها و نیازها سرواژه اش می‌شود "نان"، در لایجه بودجه سال آینده کشور هم آورده شد تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می‌کنیم و این نیازها را در معرض دید دانشمندان دانشجویان و پژوهشگرانمان قرار می‌دهیم تا رساله‌های دکترا و پایان نامه‌های دانشجویان ارشد در آن راستا تعریف شود و مورد حمایت ویژه وزارت علوم قرار گیرد.

به گفته وی در این نظام جدید، صنایع نیازهایشان را وارد خواهند کرد تا از طریق لینکی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و همانجا، میزان حمایت از طرح‌هایی که پذیرفته شود تا چه اندازه خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد این سیستم جدید تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را در معرض دید اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی قرار دهد و گفت: در آئین نامه‌های تکمیلی نیز برای استادی که پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکترای دانشجویانش در این راستا باشد حمایت می‌کنیم از جمله اینکه سهم حق التدریس این استادان و ظرفیت دانشجویان ارشد و دکترای این استادانی که در راستای نیازهای سامانه نان پروژه تعریف می‌کنند، افزایش می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد این سیستم و اکوسیستم جدید، شعار دانشگاه در خدمت جامعه را محقق کند و افزود: قرار است موزه‌ای در دانشگاه اصفهان تأسیس شود و همه کسانی که اشیای گران قیمت در اختیار دارند، می‌تواند به این موزه اهدا کنند؛ همچنین نامه‌ای به دانشگاه‌ها فرستاده می‌شود که تالار افتخارات دانشگاه تأسیس شود و همه اساتید، دانشجویان و یاوران علمی دانشگاه‌ها که جامعه دانشگاهی را شکل می‌دهند افتخارات ملی و بین‌المللی را در آن تالار ثبت و ضبط کنند تا دانشجویانمان بتوانند از این تالار افتخارات بازبینی کنند و به عنوان الگو آنها را مد نظر خود قرار دهند.

امضای دفتر یادبود دانشگاه اصفهان توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

کلنگ‌زنی احداث ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه اصفهان

ساختمان جدید دانشکده حقوق دانشگاه اصفهان با زیربنای هفت هزار مترمربع با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ کلنگ زنی شد.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

یکی بودن هدف در عین تغییر مدیریت‌ها

حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در خصوص یکی بودن هدف در عین تغییر و تحول در مدیریت‌ها، اظهار کرد: تغییر و تحول در مدیریت‌ها موضوع جدیدی نیست و هدف یکی است و همه به آن سو می‌روند و به امید خدا با استفاده از تجارب همه عزیزان این مسیر را به سرانجام مقصود برسانیم.

وی افزود: ایران جزو کشورهایی محسوب می‌شود که نگاه همه افراد به دولت است؛ دانشگاه‌ها کمتر به بیرون نگاه دارند و از آن سمت صنایع و دستگاه‌های دولتی و حکومتی کمتر به دانشگاه‌ها توجه دارند؛ این موضوع یکی از مشکلات اساسی است که مراکز علمی، صنایع و ادارات از آن رنج می‌برند؛ هر دو نگاهشان به جایی دیگر است. در مواقع بحرانی کشورهایی با این دیدگاه نمی‌توانند رانتی که با استفاده از فروش منابع ملی است را تأمین کرده و دچار مشکل می‌شوند؛ در چنین مواقعی باید توجه بیشتری به مراکز علمی داشته باشیم، اما به این علت که منبع و منشأ دانشگاه‌ها و صنایع ما وارداتی بوده و بومی نیست به اینجا کشیده شده‌ایم.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: بعد از انقلاب پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده که آمارها تائید کننده این موضوع است. کشور ما از نظر رتبه‌های علمی جایگاه خوبی را پیدا کرده است و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، اما ما به دنبال چه هستیم و دانشگاه برای چه چیزی دایر می‌شود؟ با توجه به شعار دانشگاه اصفهان که تحت عنوان "دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز" مطرح شده است، با همت می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را حل و جهت‌گیری‌ها اصلاح شود.

وی اضافه کرد: اینکه مطرح می‌شود که علم، اقتدار می آورد صحیح است، اما توانایی و اقتدار در چه جهتی؟ این اقتدار بستگی به ایده‌آل‌ها و کمال مطلوب مردم آن کشور و سیستم دارد. اولین شعار انقلاب اسلامی، استقلال است و اگر نتوانید استقلال اقتصادی، نظامی، فرهنگی داشته باشید، انقلاب به چه علتی به وقوع پیوست؟!

سرپرست دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسئله اول یعنی جامعه محوری باید طبق تاکید مقام معظم رهبری، تحریم‌ها را به عنوان فرصت تلقی کرده و خنثی‌سازی کنیم. اگر بتوانیم قدرت اقتصادی، علمی و فرهنگی خود را به نحوی بالا ببریم که مشکلات کشور را حل کنیم؛ تحریم تأثیری ندارد.

وی افزود: استکبار جهانی طی این چهار دهه بر علیه ایران جنایات بسیار کرد و تلاش داشت ما را به عقب براند، اما به لطف خدا مطمئنا همانگونه که ملت ایران و مردم ایران نقش مهم و کلیدی در تمدن اولیه جهان اسلام داشته‌اند، تمدن نوین اسلامی را هم می‌سازند.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: ما باید طبق بیانیه رهبر چهل سال گذشته را بررسی، نقاظ ضعف و قوت را یافته و ببینیم برای دستیابی به وضعیتی بهتر در چهل سال دوم انقلاب چه فعالیت باید کنیم که در این مرحله نقش دانشگاه‌ها بسیار کلیدی است.

وی تاکید کرد: اگر نظام کشور بخواهد به امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمامی این‌ها دست یابد باید به دانشگاه‌ها توجه کند و به جرائت می‌گویم که مسائل کشور را باید دانشگاهی‌ها حل کنند و به غیر از آن‌ها کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: اینترنت و فضای مجازی در ابتدا تنها برای مسائل نظامی استفاده می‌شد، اما پس از آن پیشرفت کرد و وارد دانشگاه شد. اگر به همین موضوع نگاه کنیم در ابتدا مسئله‌ای رخ‌داد و این مسئله را به دانشگاه سپردند که با پیشرفت و گسترش آن باعث تشکیل اینترنت و فضای مجازی شد.

سرپرست دانشگاه اصفهان تاکید کرد: با توجه به همین مثال اگر کشوری بخواهد در ابعاد مختلف پیشرفت کند راهی جز اینکه توجه صاحبان قدرت، ثروت و فرهنگ به دانشگاه جذب شود وجود ندارد و اگر غیر از این باشد فعالیتی انجام نمی‌شود؛ ما باید از کشورهایی که حداقل در بحث اقتدار و قدرت پیشرفت کرده‌اند درس بگیریم، اما نباید به آن اکتفا کنیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: پس از این به مرحله‌ای می‌رسیم که مولفه‌های تمدن نوین اسلامی است؛ در کشورهای دیگر قدرت وجود دارد، اما به همراه آن استعمار و استثمار وجود دارد زیرا مبانی و مولفه‌های تمدنی آن‌ها با ما تفاوت دارد؛ آن‌ها قدرت خود را به سمت ظلم، دفاع از صهیونیست و آن اقتداری که منجر به شهید شدن اشخاصی مانند شهید سلیمانی که مظهر اقتدار کشور بود، اختصاص می‌دهند.

هرسیج در رابطه با شهادت سردار سلیمانی گفت: قدرت شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی است؛ یعنی شهادت وی منجر به پیشرفت جبهه مقاومت در کشورهای منطقه شده است و امیدواریم با افول استکبار جهانی مواجه شویم.

وی متذکر شد: در مسائلی مانند قدرت نرم دانشگاه‌ها باید کمک کنند. دانشجوی فارغ‌التحصیل و استادی که وارد داشنگاه می‌شود حتی اگر بهترین در رشته خود باشد وقتی که نگاهش به خارج از کشور است و به استقلال و منافع ملی توجهی ندارد، دردی از کشور دوا نمی‌کند.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: این مسئله باید تقویت شود و دانشگاه‌ها علاوه بر اقتدار علمی باید به بحث تقویت مولفه‌های قدرت نرم که مبتنی بر عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالت، ایثار و فداکاری است نیز توجه کند. دانشجو و استادان ما نباید فقط به دنبال منافع شخصی خود بروند.

وی اشاره کرد: کسی می‌تواند در کشور و تمدن تحول ایجاد کند که مانند شهید بهشتی و شهدای پس از انقلاب به دنبال منافع شخصی نباشند و کسی که تنها منافع شخصی برایش مهم است در احیای تمدن نوین نقشی نخواهد داشت و خوشبختانه در ایران انسان‌های شریف و با درجه علمی بالایی حضور دارند.

سنگین‌ترین وظیفه یک کشور بر عهده آموزش عالی است

هوشنگ طالبی، رئیس پیشین دانشگاه اصفهان عصرامروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و آموزش عالی هر کشور مغز آن است و اگر مغزی در کار نباشد قطعاً آن کشور نمی‌توان به حیات رو به جلو و پیشرفت خود ادامه دهد. در جوامع جهانی پیشرفت‌های علمی هر لحظه اتفاق می‌افتد و سرعت پیشرفت‌ها به شدت زیاد شده و وسعت آنها افزایش یافته است؛ به طوری که اگر لحظه‌ای از دانش‌آموزی و دانشجویی غفلت شود شاید سال‌ها آن جامعه به عقب بازگردد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری و تذکر ایشان مبنی بر اینکه در تولید علم مراقبت شود، ادامه داد: توقف یعنی عقبگرد به عنوان مثال بسیاری از دانش‌ها در تلسکوپ جیمز وب جای گرفته و شاید ما هنوز رشته‌ای در این رابطه در مراکز علمی خود نداریم. مسائل انسانی به مراتب وسیع‌تر، پیچیده‌تر و عمیق‌تر از مسائل فنی و تکنولوژی است و این نشان از آن دارد که ما چقدر راه برای توسعه علم و دانش پیش‌رو داریم.

طالبی افزود: واقعیت این است که آموزش عالی کشور وظیفه‌ای بسیار سنگین بر عهده دارد؛ به این علت که خوشبختی، لذت و پیشرفت در فعالیت‌های آموزش عالی نهفته است شاید سنگین‌ترین وظیفه یک کشور بر عهده آموزش عالی است. اگر آموزش عالی فعال باشد و راه را درست برود می‌توان جامعه را ارتقا بخشد و اگر توقفی داشته باشد می‌تواند جامعه را به عقب بازگرداند.

رئیس پیشین دانشگاه اصفهان ادامه داد: مسئولین باید دریابند که آموزش عالی چه نقشی در توسعه کشور خواهد داشت. امیدوارم بیش از پیش آموزش عالی جایگاه خود را بشناسد. برای پیشرفت‌های بیشتر در ابتدا کسب دانش لازم است؛ در درجه دوم انتقال دانش اهمیت دارد. انتقال دانش در دو بعد حائز اهمیت است؛ دانش‌های پیشرفته‌ای که در دنیا وجود دارد و امکان دارد که در کشور ما هنوز بومی نشده باشد و انتقال دانش از طریق اساتید به دانشجویان که نسل آینده هستند.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

وی تصریح کرد: تبدیل دانش در جایگاه سوم قرار می‌گیرد که وظیفه وزارت‌خانه‌ها است که دانش را به فناوری تبدیل کنند. بزرگترین تبدیل دانش به فناوری داشتن نیروی انسانی مجهز، با سواد، با وجدان و مسئولیت‌پذیر است. ما نادانسته فکر می‌کنیم با حمله کردن به اینکه چرا کسی مقاله می‌نویسد، خدمت می‌کنیم، اما غافل از این هستیم که هر سه مورد ذکر شده یعنی کسب دانش، انتقال و تبدیل دانش در مقاله وجود دارد.

طالبی افزود: اگر فردی دانش لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند مقاله‌ای تدوین کند. اگر فردی در لبه و مرز دانش و فراتر از مرز دانش نباشد و خلاقیت لازم را نداشته باشد و پیش‌تر مطالب روز را نداند، نمی‌تواند مقاله‌ای قابل چاپ در مجامع و مجلات معتبر جهانی تولید کند؛ بنابراین چاپ یک مقاله در مجلات معتبر جهانی یعنی فرد فراتر از دانش روز را می‌داند و می‌تواند مؤثر باشد، اما این تنها کافی نیست و علم نافع نیز لازم است. علم نافع آن نیست که دانش تبدیل به فناوری و پیشرفت برای جامعه شود.

وی ادامه داد: در مدت کوتاهی که آقای زلفی‌گل در این سمت حضور دارند، اقدامات خوبی رقم خورده است. ایجاد صندوق علم و پژوهش، تقویت حوزه فناوری که با ایجاد معاونت فناوری رقم زده‌شده، تسهیل ارتباط دانشگاه و جامعه که در سال‌های گذشته با ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت فراهم شد و آغاز حمایت از پارک‌های علم و فناوری از این جمله است. حمایت‌هایی از دانش‌بنیان ها انجام شد که به دیپلماسی علمی و اقدام برای بین المللی‌سازی نگاه ویژه دارد.

رئیس پیشین دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نکته بسیار اساسی که خواهشمندم نگاه ویژه‌ای بدان شود؛ تأسیس و ایجاد رشته‌های تخصصی جدید است. دنیا به شدت در حال پیشرفت‌های علمی است که غفلت از آن می‌تواند ما را از آن عقب بیندازد. خواهشمندم بر اساس نیازهای موجود در جامعه در حال و آینده نیازسنجی انجام و از سمتی دیگر نگاهی به پیشرفت‌های علمی و تخصص‌های ایجاد شده در دنیا داشته باشیم. وزارت علوم به عنوان بانی این موضوع با همکاری سایر ارگان‌ها کمیته‌هایی را برای این بررسی این موضوع ایجاد کرده و رشته‌های جدید را پی‌ریزی کند؛ به دانشگاه‌ها مأموریتی در جهت ساماندهی مراکز علمی ماموریت‌گرا داده شود که بتوانند رشته‌های جدید را مطابق با نیاز و پیشرفت‌های جامعه ایجاد کنند. اگر همه دانشگاه‌ها بخواهند یک رشته را ایجاد کنند از سایر رشته‌ها غفلت می‌شود و این موضوع راهبری را می‌طلبد که راهبر آن وزارت علوم است.

وی اضافه کرد: سیاست‌هایی که در دانشگاه اصفهان طی این چند سال در بعد آموزشی دنبال شد شامل به‌روز رسانی رشته‌ها و سرفصل‌های آموزشی، توانمندسازی اعضای هیئت علمی و ایجاد مرکز TDC، اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی برای دانشجویان و ایجاد مرکز اشتغال‌پذیری، تنظیم و تغییر هرم دانشجویی در مقاطع مختلف و پذیرش دانشجویان استعداد درخشان، سیاست‌گذاری و اجرا در جذب اعضای هیئت علمی با کمک آموزش و از طریق هیئت جذب دانشگاه، طرح پایه‌های سه سطحی، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه آموزش‌های الکترونیک، بازنگری و تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزش در جهت نظارت در و تضمین کیفیت و ارزیابی است.

طالبی اظهار کرد: فعالیت‌های صورت گرفته در جهت تقویت زیرساخت‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی از طریق توسعه و افزایش گرنت‌های تحقیقاتی، توسعه آزمایش‌های تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی، ایجاد و تقویت فعالیت‌های مشترک و کارگروه‌ها بین اساتید داخل و خارج از دانشگاه و کار گروهی بین اساتید، برگزاری دوره‌های پسادکتری نوع دوم و سوم، نظم‌بخشی و تقویت مجله‌های علمی و ارتقا سطح آن به مجلات بین‌المللی و ملی از اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: در جهت ایجاد و تقویت همکاری دانشگاه و جامعه اقدامات خوبی صورت گرفت. ایجاد پهنه نوآوری به عنوان شاه کلید ارتباط جامعه و دانشگاه یکی از اقدامات صورت گرفته است که دست نیاز به سوی جامعه باشد؛ جامعه باید به دانشگاه ورود یابد که خوشبختانه پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته و مورد حمایت مدیریت جدید نیز قرار گفته است. توسعه مراکز رشد، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد و تقویت روابط دانشگاهی با صنایع بزرگ، سازمان‌ها و نهادها، ایجاد کنسرسیوم‌های دانشگاهی و سازمانی ماموریت‌گرا در حوزه سلامت، محیط زیست، آب، پسماند و…، ایجاد ارتباط و همکاری با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و زیرشاخه‌های آن، حمایت، تقویت و ایجاد تسهیلات برای ایجاد پروژه‌ها و طرح‌های مورد نیاز جامعه نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

از طرح جدید وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری تا شرط ترفیع رتبه استادان دانشگاه

رئیس پیشین دانشگاه اصفهان افزود: در جهت توسعه مرجعیت علمی به عنوان وظیفه اساسی دانشگاه، توسعه و ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی به ثمر رسیده و شاهد ایجاد کرسی‌های کشوری در دانشگاه اصفهان بودیم؛ این مرکز علمی در جهت ایجاد و تقویت شورای ارتقا علوم انسانی قدم‌های بزرگی را برداشته و در آینده شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه علوم انسانی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در جهت بین الملل سازی دانشگاه اصفهان سیاست‌های خوبی ایجاد شد که باعث توسعه دیپلماسی خواهد بود؛ ایجاد و توسعه روابط علمی با دانشگاه‌های هدف، عقد تفاهم نامه و عملیاتی کردن مفاد آن‌ها، تقویت مفاد مشترک آموزشی و مبادله دانشجو، تقویت و ایجاد زمینه‌های پژوهشی برای همکاری‌های متقابل بین دانشگاهی، اخذ کد انجام فعالیت‌های پژوهشی و انجام پروژه از اتحادیه اروپا (که گشایشی در انجام فعالیت‌های مشترک بین اندیشمندان و اساتید دانشگاه اصفهان و اساتید دانشگاه‌های خارج از کشور شد)، ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد نمایندگی بین‌الملل که دانشگاه اصفهان متولی کشور کره است، ایجاد کرسی بین المللی در برخی از کشورها مانند مجارستان، لهستان و ژاپن، تأسیس و ایجاد نمایندگی در گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها، ایجاد کمیته بین الملل در سطح دانشگاه با حضور نمایندگان دانشکده‌ها و ایجاد شورای سیاست‌گذاری، افزایش دانشجویان غیر ایرانی که به شدت در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرد، توسعه و تقویت مرکز آموزش زبان فارسی برای به غیر از فارسی زبانان و توسعه دوره‌های مجازی فارسی به غیر فارسی زبانان از جمله این اقدامات بوده است.

طالبی خاطرنشان کرد: در جهت پشتیبانی دانشگاه در مسائل عمرانی نیز کارهای بزرگی مانند توسعه فضاهای کاربردی صورت گرفته و فعالیت‌های زیادی نیز در جهت چابک‌سازی و کاهش هزینه‌ها در دانشگاه به وقوع پیوسته است.

ضرورت ورود دستگاه‌های اجرایی برای توسعه علم و فناوری

جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در جریان بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور با ورود به شرکت‌های بزرگ صنعتی امکان‌پذیراست و تبلیغ محصولات این شرکت‌ها از طریق رسانه‌های جمعی در این مسیر کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: طرح جامع ۵۲۰ هکتاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هم‌اکنون به تائید شورای انقلاب فرهنگی رسیده که هدف از آن تأسیس ۱۰ پارک علم و فناوری است که تاکنون سه پارک آن راه‌اندازی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی هشت مرکز رشد و فناوری، ۶ مرکز نوآوری و شکوفایی از دیگر اهداف طرح جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است و هم‌اکنون ۶۱۰ شرکت فناور با نرخ موفقیت ۷۵ درصد داریم و ۱۳۸ شرکت برای تبدیل وضعیت پذیرش کردیم.

قیصری گفت: نخستین پارک علم و فناوری شیخ بهایی، قیاس الدین کاشانی، مراکز(ICT)، مرکز رشد هنر با همکاری دانشگاه هنر، مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی و راه‌اندازی مراکز رشد در شهرستان‌هایی مثل آران و بیدگل، اردستان و زرین‌شهر از طرح‌های اجرا شده در استان اصفهان است و نیز برای کودکان و نوجوانان پارک تخصصی در شهرک ایجاد و زمینه بازدید دانش آموزان مقاطع مختلف فراهم شده است.

وی ادامه داد: پنج مؤلفه اصلی در راستای اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده که مهم‌ترین آن دانش‌بنیان، مردمی بودن، فناوری، برون‌گرایی و توسعه به صادرات است؛ مأموریت اصلی ما در شهرک ایجاد شرایط لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری، رشد و کسب‌وکار، رسیدن به اشتغال پایدار، تولید ثروت، علم و فناوری است.

وی ادامه داد: مدل توسعه سه‌ضلعی برای کشورهای پیشرفته قابل اجرا است و در کشورهای درحال‌توسعه همانند ایران، باید از مدل توسعه چندضلعی بهره ببرد؛ در این روش توسعه نیاز به ورود جدی دستگاه‌های همچون استانداری و کارگزاران صنعتی، بانک‌ها و صنایع است.

تسهیل ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ پس از آئین افتتاح ساختمان اندیشه (۱) در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در جمع خبرنگاران در خصوص مشکل کسری بودجه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: قوانینی تصویب شد و برای اجرای آنها اعتبارات از محل‌هایی پیش بینی شده بود که تحقق پیدا نکرد؛ به عنوان مثال پرداختی از محل فروش اموال دولتی باید انجام می‌شد که به علت فروش نرفتن املاک دولتی و عدم پیش بینی اعتبارات لازم، هزینه‌هایی که باید انجام می‌شد، باعث بدهکاری دانشگاه‌ها شد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

وی افزود: راهکار موجود برای حل این مشکل این است که خود مجلس شورای اسلامی طرحی ارائه و اصلاح کند یا دولت لایحه بودجه سال گذشته را در بخش‌هایی که با مشکل مواجه هستند، اصلاح کند و یا موضوع در سران سه قوه مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. قانون شرایط لازم را برای حل چنین مشکلاتی پیش بینی کرده که می‌توان از آنها استفاده کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها در صورت عدم حل شدن مشکل اعتبارات، تصریح کرد: اگر مشکلات اعتباری حل نشود برخی از مراکز علمی ضرر کرده و مأموریت‌های دانشگاهی انجام نمی‌شود. بنابر قانون موجود اولین موضوعی که باید پرداخت در آن انجام شود بخش حقوق است و یکی از موضوعاتی که حق آن به دلیل نبود اعتبارات ضایع می‌شود، بخش پژوهش، فناوری و فرهنگی است.

وی ادامه داد: با بازدید انجام شده از شهرک علمی تحقیقاتی، احساس غرور، نشاط و امید کرده و در ابتدا باید به همه کسانی که بانی ایجاد این شرایط بودند خسته نباشید گفت. حمایت‌ها در خصوص این شهرک می‌تواند دو نوع باشد؛ اول حمایت‌های مالی است که با توجه به شرایط فعلی کشور ممکن است خیلی مقدور نباشد و دیگری حمایت‌های نرم‌افزاری، قوانین و مقررات است. می‌توان در بخش قوانین و سیاست‌گذاری اقداماتی انجام داد که ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری و نوآوری را تسهیل کرد که به اعتبارات خاصی نیاز ندارد.

ساختمان اندیشه (۱) در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افتتاح شد

ساختمان اندیشه (۱) با زیر بنای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع با کاربری استقرار شرکت‌های فناور و دانش بنیان که با حمایت سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم و تحقیقات و معاونت علمی فناوری ریاست جمهور احداث شده بود؛ امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افتتاح شد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

وزیر علوم وارد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه سفر یک روزه خود به استان اصفهان صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ وارد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد.

امروز با حضور زلفی‌گل از دستاوردهای این شهرک و شرکت‌های فناور بازدیدی به عمل خواهد آمد؛ همچنین رونمایی از دستگاه‌های آنالایزر ارتعاشی و آنالیز مودال محصول شرکت داده‌پرداز صبا، دستگاه شبیه‌ساز ورزشی ژیروفان و دستگاه شبیه‌ساز پیاده‌روی تردفان محصول شرکت پایا هیدرولیک جم، دستگاه سونوگرافی دامپزشکی، محصول شرکت یکتا صنعت ناجی و افتتاح ساختمان اندیشه (۱) از دیگر برنامه‌های وی خواهد بود.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

الحاق دانشکده فنی گلپایگان به دانشگاه صنعتی اصفهان

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ پس از آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع خبرنگاران در رابطه با توقف ساخت و توسعه دانشکده‌های گلپایگان، اظهار کرد: طرحی را ساماندهی آموزش عالی و شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده است که شورای گسترش آموزش عالی تعدادی از مراکز دانشگاهی را به دانشگاه‌های مادر ملحق کرده که یکی از این دانشکده‌ها، دانشکده فنی مهندسی گلپایگان است.

وی ادامه داد: این ملحق شدن می‌تواند محاسن زیادی مانند استفاده از امکانات و دریافت مدرک از دانشگاه صنعتی اصفهان را به همراه خواهد داشت که با این اتفاق روی خواهد داد؛ زمانی که در مدرک دانشگاهی توسط دانشگاه صنعتی صادر شود تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت ولی بازهم این مورد مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم نهایی را در آینده اعلام می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور مصوبه‌ای تصویب کرده که از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود، تصریح کرد: وقتی قانونی را مرکز فرادستی تصویب می‌کند جنبه قانونی دارد و باید اجرا شود و فقط در صورت ملغی شدن کنار گذاشته خواهد شد.

زلفی گل در پاسخ به اعتراض خبرنگار مبنی برا اینکه چرا دانشگاه‌ها حضوری نمی‌شود و مشکلات آن گفته نشده است، خاطر نشان کرد: باید شرایط بحرانی که به دلیل کرونا به وجود آمده را بپذیریم، حضوری شدن دانشگاه‌ها پروتکل‌های خاصی را می‌خواهد. دانشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه است که صحت دارد و ماهم پیگیری‌های خاص خود را در مجلس داریم، اما نباید با گفتن مشکلات باعث نا امیدی و از بین بردن نشاط در جامعه شویم، وظیفه ما این است که خودمان مشکلات را پیگیری و حل کنیم تا نشاط و شادابی به جامعه برگردد.

وی افزود: اکثر دانشجویان غیر بومی هستند، دانشگاه‌ها به اندازه کافی اتاق ندارد و اگر این مراکز علمی بصورت حضوری بازگشایی شود و فردی آسیب ببیند از من سوال می‌پرسید چرا درایت به خرج ندادیم؛ سلامت دانشجو برای ما اهمیت دارد. من در هیئت دولت و مجلس پیگیر هستم ولی باید مسائل را درک کنیم.

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان معارفه شد

سیدعلی میرمحمد میبدی صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم و محمدعلی ابطحی، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان معارفه شد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان جزو نگین‌های درخشان آموزش عالی کشور

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز _سه شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در جریان سفر به اصفهان و در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی این استان، اظهار کرد: روز گذشته سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بود، اخلاق و منش این سردار می‌تواند الگوی مناسبی برای کسانی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی دارند باشد؛ زیرا سردار سلیمانی فراتر از قومیت و سلیقه‌های سیاسی، پذیرای همه مردم بود. مَشی سردار سلیمانی بر اساس وحدت ملی بود که این موضوع در تشییع پیکر وی قابل مشاهد بود؛ این مسئله نشان می‌دهد که مردم ایران فرزانگان زیادی دارند. هرکسی که صادقانه برای این کشور خدمت کند قطعاً رستگار خواهد شد. امیدواریم خداوند توفیق خدمت را به همه ما عطا فرماید.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور نیاز به وحدت و همدلی همه مردم دارد، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان در ابعاد آموزشی، فناوری و پژوهشی افتخارآفرین در تمامی عرصه‌ها سرآمد و جزو نگین‌های درخشان آموزش عالی کشور است؛ زمانی که کارنامه ۴۰ سال این دانشگاه را ببینیم مملو از افتخارات علمی و پژوهشی است، امیدواریم این روند افتخار آفرین ادامه داشته باشد، نباید فراموش کنیم که دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشگاه پیشرو تمامی عرصه‌ها بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در مدت نزدیک به چهار ماه از پیوستن اینجانب به جامعه علمی، کشور گام‌های مؤثری برداشته شده است. صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۸ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، اما بنا به دلایلی مجوز آن صادر و اعلام نشده بود که در بدو ورود اینجانب یکی از پیشکسوتان مطلع، موضوع را به بنده انتقال داد و نهایت تلاش در چندین جلسه با ریاست محترم جمهوری، صحبت کردم و مجوز تخصیص صندوق علوم، تحقیقات و فناوری صادر و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از آن یاد شد. سهمی از سود شرکت‌های دولتی که باید صرف پژوهش می‌شد به این صندوق واریز و مبالغی نیز وارد این صندوق خواهد شد. برای سال ۱۴۰۱ یک اهرم مالی در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هست تا بتواند اهداف علمی، فناوری و نوآوری خود را بهتر مدیریت کند.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری نداشت و سمت مشاور علوم، تحقیقات و فناوری به آقای خیرالدین سپرده شد و یکی از مأموریت‌های داده شده به وی تصویب معاونت این سازمان است. تغییر چارت سازمانی هر وزارتخانه کار ساده‌ای نیست، زیرا طبق قانون تعداد معاونت‌ها باید ثابت باشد، اما با چابک کردن چارت سازمانی وزارت عطف، معاونت فناوری و نوآوری تأسیس شد. در طول مدت کوتاه تأسیس این معاونت اقدامات بسیار اثربخشی آغاز شده است و یکی از این اقدامات اثربخش، هماهنگی با استاندار تهران برای در نظر گرفتن هزار هکتار زمین در جنوب شرق پایتخت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای تأسیس چارت علم و فناوری بین‌المللی ایران است. اگر معاونتی سرپرست پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باشد در راهوری آنها می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به ویژه اینکه خود فرد مجری آن کار باشد.

زلفی‌گل ادامه داد: حیف است از پتانسیل دانشجویان فارغ‌التحصیل دکتری برای سربازی به نحو شایسته بهره‌برداری نشود. طی رایزنی‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح توافق شده که این افراد طرح تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه و صنایع نظامی و امنیتی و … زیر نظر یکی از اساتید دانشگاه ارائه دهند و این جایگزین خدمت سربازی آنها شود. مبلغی نیز برای این موضوع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

وی تصریح کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود اثربخشی بیشتری در راستای رفع نیازهای جامعه داشته باشند. هرچیزی که در حال حاضر در زمینه علم و فناوری، صنایع نظامی و پزشکی داریم خروجی دانشگاه‌ها است، تمام توفیقات نظام جمهوری اسلامی در عرصه علم و فناوری و تکنولوژی مرهون زحمات اساتید و دانشمندان دانشگاه‌ها است، اما انتظارات بالاتر است. همین که دانشگاهان ما توانسته‌اند رتبه نخست علمی در منطقه را با اختلاف بالا با تمام محدودیات‌های موجود کسب کنند نشان دهنده حرکتی جهادی و گذشت و ایثار اساتید و دانشمندان دانشگاه‌ها است. ما تولید علم کشور را قدر می‌دانیم و نه تنها باید آن را تقویت کرد بلکه وظیفه داریم از آن صیانت کنیم. انتظار بالاتر داشتن از دانشگاه‌ها به معنی کم ارزش کردن دست آورده‌های آنها نیست، اما می‌شود سیستمی ایجاد کرد که با آن سیستم بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی کشور را در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هدایت پتانسیل تحقیقاتی کشور در راستای رفع نیازهای جامعه با ایجاد سیستمی در بخش فناوری ممکن می‌شود که به محض پذیرفتن این مسئولیت، با رئیس پایگاه استنادی جهاد اسلام و مسئولیت آقای خیرالدین سیستمی طراحی و بخش قابل توجهی از آن پیش برده شده است تا تمام نیازهای کشور اعم از صنایع خصوصی و دولتی را بتوان نمایه کرد و حتی هر شهروندی نیازی را تشخیص داد، این نیاز بعد از داوری، توسط دانشگاه آن منطقه ثبت شود. نام این سیستم "نظام ایده‌ها و نیازها" انتخاب که کوتاه شده آن "نان" می‌شود. یکی از اتفاقات خوب اتفاق افتاده این است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز شرط استفاده دستگاه‌ها از یک درصد بودجه پژوهشی این است که نیازهای خود را در "سامانه نان" ثبت کنند. ضمن اینکه پیش از هر نیاز مشخص می‌شود که مربوط به کدام صنعت است و شرایط نیز درج می‌شود.

وی ادامه داد: هر استادی پایان‌نامه ارشد و دکتری خود را در راستای نیازهای موجود در این سامانه تعریف کند حمایت‌های ویژه‌ای دریافت خواهد کرد؛ هم از پایان‌نامه وی حمایت می‌شود و هم در آئین‌نامه ترفیع، ارتقا می‌یابد و در سهمیه دانشجوی ارشد و دکتری بیشتری می‌گیرد و حق‌التدریس آنها نیز افزایش می‌یابد.

زلفی گل افزود: دنیا و نگاه به دانش تغییر کرده است؛ حاکمانی که دانش‌پذیر باشند جامعه خود را نجات می‌دهند و حاکمانی که دانش‌گریز باشند جامعه خود را غرق می‌کنند. امروز اگر بخواهیم در زمینه تولید و صادرات حرفی داشته باشیم باید به سراغ علم و فناوری برویم. اگر به ایده‌ها و نوآوری‌ها توجه شود محصولی که نتیجه این نوآوری‌ها است، محصولی رقابت ناپذیر است زیرا دیگران دانش آن را نداشته و بنابراین شما یکه تاز در تولید آن محصول می‌شوید و محصول شما می‌تواند منحصر به فرد باشد. اگر با این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، توجه ویژه به علم و دانش و پژوهش اهمیت یافته و بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری علم و پژوهش و فناوری است.

وی با اشاره به اهمیت بازبینی آئین‌نامه دانشگاه‌ها، تصریح کرد: با دیدگاه جدیدی رو به رو هستیم که اقتصاد دانش بنیان دارد و عرصه‌ها و افق‌های جدیدی از علم در آن خود نمایی می‌کند؛ بنابراین باید آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها بازبینی شود. حضور پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها خیلی خوب دیده نشده است و در بازبینی آئین مدیریت دانشگاه‌ها حتماً برنامه‌ریزی برای ایجاد شورای پارک‌ها انجام می‌شود. رئیس پارک استان و رئیس دانشگاه باید عضو این شورا باشند و معاونت فناوری در آئین فناوری دانشگاه‌ها دیده خواهد شد و سعی می‌شود در آئین‌نامه جدید مدیریت شرایطی ایجاد کنیم که بحث فناوری و نوآوری و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت ویژه دیده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امروزه دو متغیر سرمایه و نیروی کار در اقتصاد عامل اصلی است؛ هردوی این‌ها اگر فناوری و نوآوری در کنار نداشته باشند، اثربخشی لازم را نخواهند داشت. به همین دلیل همه حاکمان و دولت‌ها توجه ویژه دارند زیرا می‌دانند که وقتی فناوری سراغ نیروی کار آمد و وقتی نیروی کار دانا و با مهارت وجود داشته باشد می‌تواند محصولی با کیفیت بالا تولید کند و در تولیدات خود مؤثرتر باشد. با این نوع نگاه انتظار می‌رود به دانشگاه‌ها دید ویژه‌ای داشته باشیم، زیرا دانشگاه‌ها در همه عرصه‌ها حتی اخلاق و فرهنگ پیشتاز هستند. وقتی علم و فناوری جدیدی ایجاد شود همراه با خود فرهنگی جدید ایجاد می‌کند. اگر ما در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند و فرهنگ کشور ما را آنها تعیین می‌کنند. ما نیز به عنوان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وظیفه داریم که روشنگری‌های لازم را انجام داده، ذهن مسئولان را ترجمه کرده و اهمیت دانشگاه، علم و فناوری را مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشور باور کنند با دانش‌پذیری می‌توان جامعه را نجات داد، همانند خانواده‌ها حتماً در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند. خانواده‌ها می‌دانند که یک انسان تحصیل‌کرده و دانا، رفتار، گفتار و کردار متفاوتی دارد، از زندگی خود لذت بیشتری می‌برد و سازگاری و تعامل وی با سایر افراد جامعه متفاوت است. اگر بخواهیم جامعه‌ای فرهیخته داشته باشیم بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها است.

اداره دانشگاه بر محور قانون و تدبیر جمعی

سیدعلی‌محمد میر میبدی صبح امروز _ سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه _ در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: با تدبیر و همکاری دانشگاهیان می‌توان در مسیر ارتقای همه جانبه دانشگاه گام برداشت. تغییر مدیریت‌ها سپردن پرچم عزت و سربلندی کشور اسلامی ایران از دستی به دست دیگر است. با تشکر از خدمات همه رؤسای گذشته و دکتر ابطحی دست خویش را برای همکاری به سوی همه عزیزان دراز می‌کنم.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

وی افزود: برنامه‌های آینده به همکاران ارائه شده و تنها به این نکته اشاره می‌کنم که در ابتدای آغاز مدیریت، ضمن داشتن التماس دعا از همگان با همه وجود و اعتقاد اعلام می‌کنم با توکل بر خدا به این عرصه وارد شده و همدلی و صفای وجود را هرچه بیشتر گسترش دهیم و دانشگاه را بر محور قانون و تدبیر جمعی اداره نمائیم تا در ادامه دغدغه‌های شما را با عدالت و در شأن این خانواده بزرگ محقق گردانیم. همچنین با هم فکری و همکاری همه عزیزان بتوانیم گامی در مسیر پاسداری از ثمرات ارزشمند خون‌های به ناحق ریخته شهدای والا مقامی برداریم که با آرزوی تحقق جامعه اصیل اسلامی و سرشار از ارزش‌های والای انسانی در خون غلتیدند و مسئولیت ادامه راه خود را بر دوش ما واماندگان از غافله شهادت باز نهادند.

سرپرست جدید دانشگاه اصفهان ادامه داد: در عین اعتقاد به جایگاه رفیع ریاست دانشگاه به مقامات دنیوی دل نبسته اما با قدرت، قوت و همکاری شما در میدان خدمت هستم، تنها با خدای خویش پیمان می‌بندم. تنها به ارتقا دانشگاه اندیشیده و آمده تا توشه‌ای برای آخرت خود برداشته و با این تفکر خدمت گذار دانشگاهیان عزیز و مؤمن هستم.

بودجه دانشگاه برای حضور در مجامع بین‌المللی کافی نیست

سید مهدی ابطحی، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: وزارت علوم باید پیشگام ساخت پارک بیزینس شود. در سال ۹۹، علی‌رغم افزایش ۴۵ درصد هزینه‌ها، بودجه دانشگاه کمتر از ۱۰ درصد رشد داشت به نحوی که ۹۹ درصد بودجه صرف حقوق و دستمزد کارمندان و نیروهای شرکتی دانشگاه شد و برای اداره دانشگاه در حوزه دانشجویی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تنها دو میلیارد تومان باقی ماند.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای آموزشی و خدماتی دانشگاه، ادامه داد: در سال ۹۹ درآمد اختصاصی دانشگاه ۱۶۷ درصد رشد را تجربه کرده است. در سال ۱۴۰۰ وضعیت بودجه دانشگاه به حدی رسید که تنها امکان پرداخت حقوق اعضای هیات‌علمی و کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانی بود و بودجه چهار میلیارد تومانی برای کارکنان شرکتی باید از محل دیگری تأمین می‌شد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان اینکه وضعیت بودجه‌ای دانشگاهی که جزو سه دانشگاه برتر کشور است و کیفی‌ترین مقالات در هشت سال گذشته را به اسم خود ثبت کرده و بیشترین مقالات را در بین دانشگاه‌های صنعتی ایران داشته است، قابل توجیه نیست، ادامه داد: با این وضعیت نامطلوب بودجه‌ای، دانشگاه صنعتی اصفهان اقدام به شبکه‌سازی و راه‌اندازی آزمایشگاه "آی فو" (باهدف هوشمند سازی و اتوماسیون صنعتی) با شرکت فولاد کرده است.

وی تصریح کرد: بودجه دانشگاه برای حضور در مجامع بین‌المللی کافی نیست و باید برای دانشگاه‌های برتر بودجه ویژه تخصیص داده شود.

مسئولیت‌های اجتماعی و ریاست، امانت است

حجت الاسلام و المسلمین جعفر عمادی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: معمولاً در تفاسیر روایی، امانت به مسئولیت‌های اجتماعی و ریاست‌ها تعبیر شده است. حضرت علی (ع) در نامه‌ای به فرماندار آذربایجان که در نهج‌البلاغه آمده است، می‌نویسند: "فرمانداری و ریاست تو طعمه نیست و به عنوان یک امکان برای بهره‌برداری و لذت‌جویی به آن نگاه نکن. این امانتی است بر گردن تو". همچنین حضرت در نامه ۲۶ نهج‌البلاغه به فرمانداران خود می‌نویسند: "اگر در راستای ادای بر گردن خود برآمده‌ای، باید دارای دو ویژگی عدم تناقض نهان و آشکار و عدم تناقض گفتار و رفتار را داشته باشی و آنگاه است که امانت الهی را به جا ادا کرده‌ای". هنگامی که چیزی به عنوان امانت به شما تحویل می‌شود برای شما نیست و زمانی از شما گرفته می‌شود.

وی افزود: تنها قبول داشتن این سخنان کافی نبوده و باید در عمل به کار برده شوند. اگر بخواهیم بدانیم چنین نگاهی به مسئولیت‌های اجتماعی خود داریم یا خیر باید به وجود یا عدم وجود جلوه‌های آن در منش رفتاری خود نگاه کنیم. اولین جلوه آشکار شده هدف ندانستن مسئولیت اجتماعی و بی ارزش بدانستن آن است. حضرت علی (ع) در خطبه سوم نهج‌البلاغه حضرت می‌فرمایند "اگر مسئولیتی که دانشمندان امت، خدا و مردم بر عهده من نگذاشته بودند، می‌دیدید که دنیای شما و مسئولیتی که می‌خواهید بر عهده من بگذارید برای من بی‌ارزش تر بود از از آب بینی بز و نسبت به او بی‌رغبت‌تر بودم. "

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: حضرت در حکمت ۲۳۶ می‌فرمایند: " در نزد من مسئولیت از استخوان خوک در دست آدم جزامی کم ارزش‌تر است ". همچنین در خطبه ۲۲۴ می‌فرمایند: "برای من دنیای شما، این مسئولیت، حکومت و ریاست بی‌ارزش‌تر است از برگی در دهان ملخ که نیمی از آن را جویده شده باشد ". همچنین در خطبه سوم نهج‌البلاغه می‌فرمایند"این مسئولیت برای من از لنگه کفش پاره‌ای که وصله شده است بی‌ارزش‌تر است".

گزارش ایمنا از سفر وزیر علوم به اصفهان

وی با اشاره به اهمیت انتخاب هدف در رسیدن به امانت، تصریح کرد: دومین جلوه داشتن نگاه امانت به مسئولیت‌های اجتماعی، این است که فرد چه هدفی را از رسیدن به آن امانت دنبال می‌کند. اگر هدف دنبال شده خدمت‌گذاری به دین و مردم، باشد نشانگر آن است که این دیدگاه در عمل نیز رعایت شده و دید صحیحی به آن وجود دارد. در نامه ۵۳ حضرت علی (ع) خطاب به مالک‌اشتر می‌فرمایند "مراقب باش مردم را ارباب خود بدانی نه خود را ارباب مردم" و همچنین می‌فرمایند "قلبت را به اینکه با مردم با رحمت و مهربانی رفتار کنی، آموخته کن" که این یعنی به مشکلات آنها دقت داشته باشی. همچنین می‌فرمایند "مانند گرگی نباش که به چیزی رسیده و حال می‌خواهد بهره‌برداری از آن کرده یا غنیمتی از آنها بگیرد. مردمی که مسئول آنها می‌شوی دو دسته هستند. حتی اگر دسته‌ای برادر دینی تو و مسلمان نیستند، حداقل انسان هستند و کرامت انسانی را در آنها رعایت کن. نگو که من مسئول و مأمور هستم تا امر کنم و شما باید از من اطاعت کنید. خود را ارباب بر آنها ندان و اگر اینگونه به مردم نگاه کردی، بدان هم روح و جان خود را از بین بردی و هم دین خود را بر باد داده و به تغییر نعمت‌ها نزدیک می‌شود و هر لحظه امکان دارد نعمت‌هایی که در دست توست تغییر کند".

وی اضافه کرد: حضرت در نامه دیگری خطاب به فرماندار مکه می‌فرمایند: "پیام‌رسانی به مردم جز زبان خودت نباشد. اگر می‌خواهی خود را ارباب ندانی، میان خود و مردم کسی را قرار نده، خود با مردم مراوده داشته باش و حرف‌هایت را به مردم بزن. پرده‌ای بین تو مردم جز صورت تو نباشد، حجاب بین خود و افراد حاجت‌مند قرار نده و راحت و مستقیم با مردم رفتار کن. برخی افراد خود را توجیه کرده و می‌گویند من مشکل فرد را حل می‌کنم اما فرد دیگری پیغام او را به من برساند. حضرت به این موضوع اشاره دقیق کرده و می‌فرمایند اگر در مرحله اول تو به مردم راه ندادی که با خودت ارتباط مستقیم داشته باشند و خود را بالاتر از مردم گرفتی، در برطرف کردن حاجت آنها هم خوب اجرا نخواهی کرد".

زلفی‌گل وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سفر یک روزه خود به استان اصفهان صبح امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد.

امروز با حضور زلفی‌گل، سیدعلی میرمحمد میبدی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان معارفه خواهد شد.

وزیر علوم وارد اصفهان شد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت سیزدهم در جریان سفر به استان اصفهان امروز _سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه_ از دانشگاه صنعتی، شهرک علمی تحقیقاتی و دانشگاه اصفهان بازدید و در آئین تکریم و معارفه سرپرستان جدید دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

کد خبر 546415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.