توهم کوتارد چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان سندروم مرده متحرک

اختلال توهم کوتارد، یکی از اختلال های روانی نادر است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، اختلال توهم کوتارد از جمله اختلال‌هایی است که بر یک تصور غلط میان عامه مردم تاکید دارد. این اختلال با وجود نادر بودن اما بسیار مهم است چرا که در آن فرد به ایجاد یک باوری رسیده است که احساس می‌کند مرده است و وجود ندارد. این اختلال مانند دیگر اختلال‌ها می‌تواند با انواع اختلال‌هایی همچون اضطراب و افسردگی همراه شود. اختلال‌های دو قطبی، افسردگی، روان گسیختگی، کاتاتونیا و افسردگی بعد از زایمان می‌توان احتمال ابتلای افراد به اختلال کوتارد را افزایش دهد.

اختلال توهم کوتارد چیست؟

اختلال توهم کوتارد نوعی اختلال روانی است که در آن بیمار به یک باور می‌رسد و آن باور چیزی جز نیستی و مرگ نیست. این اختلال با وجود نادر بودن اما اهمیت بالایی پیدا کرده است. افراد مبتلا به این اختلال گمان می‌کنند که به یک حس مردگی دچار شده‌اند و به این دلیل که خود را مرده متحرک می‌نگرند بنابراین اعتقاد دارند که نیازی به میل کردن غذا و یا خوابیدن ندارند به همین دلیل به مرور زمان جان خود را از دست می‌دهند. توهم کوتارد با برخی از شرایط عصبی مانند عفونت‌ها و تومورهای مغزی، زوال عقل، میگرن، صرع و اسکلروز چندگانه همراه است.

توهم کوتارد چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان سندروم مرده متحرک

تشخیص اختلال کوتارد

یکی از رایج‌ترین راه‌های تشخیص ابتلای افراد به اختلال کوتارد، شناسایی علائم آن در افراد است اما از آن جایی که این اختلال یک بیماری نادر است بنابراین معیارهای مشخصی برای آنکه به طور قطع بتوان از ابتلای افراد به آن صحبت کرد، وجود ندارد. با این وجود، در صورت وجود شرایط و علائم ایجاد شده با پزشک در این باره صحبت کنید. وجود سایر بیماری‌های روانی در کنار این اختلال و سوابق بیمار می‌تواند به تشخیص آن کمک بسیاری کند. آزمایش خون، MRI، نوار مغز و سی تی اسکن نیز از جمله تست‌های پزشکی برای تشخیص این اختلال است.

علائم فرد مبتلا به اختلال کوتارد

یکی از روش‌های شناسایی افراد مبتلا به اختلال کوتارد را نیهیلیسم یا هیچ انگاری باید دانست. این اختلال به فرد در ساخت باور مردگی کمک زیادی می‌کند بنابراین فرد به مرور باور می‌کند که یک مرده متحرک است و هیچ چیز واقعی، وجود ندارد. همچنین این افراد علائمی همچون اضطراب، توهم، احساس گناه، صدمه زدن به خود، احساس پوسیدگی و احساس نیستی دارند که این باور آنها یا به کل بدن آنها و یا به اجزای خاصی از آن تعلق دارد. باید دانست که طی مشاهدات انجام شده اکثر مبتلایان به این اختلال دارای علائم افسردگی نیز بوده‌اند.

درمان اختلال کوتارد

برای درمان افراد مبتلا به هرگونه بیماری باید ابتدا علائم را شناسایی کرد و سپس بیماری فرد را تشخیص داد. پس از انجام این مراحل و اطمینان به ابتلای فرد به اختلال توهم کوتارد باید به سراغ درمان آن رفت. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، الکتروشوک درمانی یک درمان رایج در این اختلال انتخاب شده است که جریان‌های الکتریکی را از مغز فرد عبور می‌دهد تا فرد به تشنج‌های کمی دچار شود و به مسیر درمان وارد شود. با این وجود این راه درمانی الکتریکی دارای عوارضی از جمله ایجاد حالت تهوع، درد عضلات، از دست دادن حافظه و احساس گیجی در فرد است. بنابراین بهتر است این راه درمانی را بعد از راه‌های درمانی دیگر مانند رفتار درمانی، روان درمانی، ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است یکسری از این درمان‌های ترکیبی در درمان اختلال کوتارد مؤثر بوده است.

توهم کوتارد چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان سندروم مرده متحرک

عوارض و خسارات ناشی از ابتلای فرد به بیماری اختلال کوتارد تا چه اندازه است؟

این نگرش هیچ انگاری و نیستی یک نگرش کم اهمیتی به نظر نمی‌رسد بنابراین باید در جهت درمان آن اقدام پزشکی صورت بگیرد. افرادی که به نیستی و مرده متحرک بودن خود ایمان پیدا کرده‌اند حتماً واقعیت‌ها را انکار می‌کنند بنابراین به خوردن غذا و خوابیدن بی توجهی می‌کنند. در نهایت این نگرش باعث خسارتی همچون بیماری‌های جسمانی و یا حتی مرگ می‌شود. در این اختلال، فرد به افسردگی مبتلا می‌شود و اطرافیان از او به شدت دوری می‌کنند. این روند خسارات تا جایی ادامه دارد که فرد به خودکشی دست می‌زند.

کد خبر 546395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.