عوامل موثر در افت سرعت اینترنت

یک دکترای مهندسی رایانه گفت: به طور کلی هنگامی که بحث سرعت اینترنت مطرح است عوامل مختلفی از تکنولوژی و تأثیرات فیزیکی تا محدودیت‌های منابع و تجهیزات در آن دخیل است که این عوامل در یک زنجیره تأثیر خود را می‌گذارد و بسته به شرایط تغییر می‌کند.

بهروز شاهقلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سرویس‌های مختلفی در مسیر اتصال به اینترنت نقش دارند، اظهار کرد: اولین مسئله‌ای که بر سرعت اینترنت تأثیر می‌گذارد اپراتور است.

وی افزود: تکنولوژی و تجهیزاتی که شما برای دریافت یا اپراتور برای ارائه اینترنت از آن استفاده می‌کند در سرعت آن مؤثر است به طور مثال اگر دستگاه شما از اینترنت 3G پشتیبانی می‌کند قطعاً نمی‌توان انتظار سرعتی در مقیاس 4G را داشت. در رابطه با خطوط ADSL نیز نسل‌های مختلف و ارتقای آن مطرح است.

این دکترای مهندسی رایانه ادامه داد: این سرعت در واقع اسمی است و با سرعت واقعی می‌تواند متفاوت باشد زیرا در طول این زنجیره عوامل دیگر و اپراتورهای بعدی نیز نقش دارد؛ در واقع عملکرد سرویس‌هایی که در این مسیر فعالیت می‌کند، مهم است به طور مثال هنگامی که داده‌ای از شبکه اینترانت ملی گذر، وارد شبکه کشورهای همسایه شده و به مقصد خود برسد در مسیر عواملی است که می‌تواند، عملکرد منفی یا مثبت بر روی آن اعمال کند.

وی خاطر نشان کرد: البته معمولاً اپراتورها در ازای سرویس‌دهی به یکدیگر متعهد هستند و کیفیت مدنظر در یک سطح مشخص توافق می‌شود؛ طبق SLA که میان دو اپراتور امضا می‌شود هر دو موظف به اجرای آن هستند به طور مثال هنگامی که شبکه داخلی ایران از کشورهای همسایه هاب اینترنت بخواهد قطعاً به تعهداتی نیاز دارد، اما برخی مواقع شرایطی رخ می‌دهد که این تعهدات نقض می‌شود.

شاهقلی در همین رابطه اضافه کرد: در این مسیر مسائل مختلفی از جمله پهنای باند، تجهیزات و زیرساخت شبکه برای اپراتورها مطرح است و گاهی عوامل فیزیکی نیز باعث افت سرعت می‌شود به طور مثال گاهی اوقات به دلیل ایجاد مشکل در فیبرهای انتقال دیتا بستر خلیج‌فارس با کشورهای حاشیه آن افت سرعت اینترنت رخ‌داده است.

وی ادامه داد: در مواقعی اختلال، خرابی و ایجاد مشکل در مسیریابی اپراتور نیز باعث کاهش یافتن سرعت اینترنت خواهد شد؛ به طور کلی این عوامل بسیار است و حتی گاهی ممکن است این مشکل به دلیل تراکم جمعیت در سایت مد نظر رخ دهد.

این دکترای مهندسی رایانه تاکید کرد: به طور کلی هنگامی که بحث سرعت اینترنت مطرح است عوامل مختلفی از تکنولوژی و تأثیرات فیزیکی تا محدودیت‌های منابع و تجهیزات در آن دخیل است که این عوامل در یک زنجیره تأثیر خود را می‌گذارد و بسته به شرایط تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل نیازمند به یک مدیریت هوشمند است تا در حد امکان با شرایط مقابله و از افت اینترنت جلوگیری کرد؛ البته زمانی که محدودیت در امکانات، تجهیزات، منابع و طرح‌ها وجود داشته باشد، راهی وجود ندارد اما به طور کلی می‌توان با مدیریت هوشمند این مشکل را تا حدی رفع کرد.

کد خبر 546365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.