وضعیت «اصفهان هوشمند» چگونه است؟

مدیریت شهری اصفهان طی سال‌های اخیر راهبردها و سیاست‌های مختلفی برای تحقق شهر هوشمند در نظر داشته و مدیریت شهری ششم نیز برنامه‌هایی برای ادامه این مسیر مدنظر دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهرهای امروزی به واسطه تغییرات گسترده در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی نسبت به دهه‌های قبل بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر شده است، از این رو مدیریت شهری دیگر همانند گذشته با استفاده از روش‌های معمول و سنتی ممکن نیست و باید در فرآیند تصمیم گیری از سیستم‌های به روز و متناسب استفاده شود.

از زمانی که مفهوم شهر هوشمند وارد ادبیات شهرسازی و برنامه ریزی شهری شده، تاکنون بسیاری از شهرهای دنیا با به‌کارگیری فناوری‌های به روز و نوین توانسته‌اند شهرهای خود را در ابعاد مختلف به سمت هوشمندسازی پیش ببرند و از فواید شهرسازی هوشمند بهره‌مند شوند.

مدیریت شهری اصفهان نیز درسال‌های اخیر همانند سایر کلانشهرهای کشور اقداماتی در مسیر هوشمندسازی ساختارهای شهری انجام داده و برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را در این زمینه مورد توجه قرار داده و به موفقیت‌هایی دست یافته، اما هوشمند شدن گام‌ها و مراحل مختلفی دارد که شهرداری الکترونیک تنها بخش کوچکی از آن است.

در گفت‎‌وگو با «ابوالفضل قربانی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اهمیت هوشمندسازی، اقدامات انجام شده، راهبردها و راهکارهای مدنظر مدیریت شهری اصفهان برای تحقق شهر هوشمند را جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

راهکارهای شورای ششم برای هوشمندسازی اصفهان چیست؟

شهر هوشمند و شهرداری هوشمند دو مقوله مجزا است؛ زمانی که صحبت از شهر هوشمند می‌کنیم، گام مهم آن مدیریت واحد شهری است.

چنانچه مدیریت واحد شهری وجود نداشته باشد، هوشمندسازی نیز به معنای واقعی محقق نخواهد شد، البته تحقق مدیریت واحد شهری در حوزه اختیار نهادهای بالاتر از جمله استانداری است که می‌تواند در این حوزه ورود کند و بر این اساس از استاندار اصفهان درخواست کردیم ستادی تشکیل شود و مباحث مرتبط با شهر هوشمند به منظور اجرایی شدن مورد بررسی قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت این است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان ادعا کرد شهر هوشمند به طور کامل محقق شده است، اما اگر در حدود ۵۰ درصد نیز اقدام شود، موفقیت بسیار بزرگی حاصل شده است.

در حال حاضر زیرساخت‌های کلانشهر اصفهان در حوزه هوشمندسازی بسیار خوب است و از لحاظ سخت‌افزاری مشکل چندانی نداریم، اما با مشکلاتی در زمینه نرم‌افزاری، دانش و فرهنگ رو به رو هستیم و معتقدم هوشمندسازی و هوشمند شدن باید در بین همگان چه کارکنان شهرداری و چه شهروندان اتفاق بیفتد تا به نتیجه برسد.

چه اقداماتی باید در حوزه شهرداری هوشمند انجام شود؟

در حوزه شهرداری هوشمند که متولی اصلی شهر هوشمند است، اقدامات باید به نحوی انجام شود که امور شهروندان در ارتباط با شهرداری و در هر زمینه‌ای بتواند به راحتی انجام شود و شهرداری ۲۴ ساعته ارائه خدمت کند.

شهرداری هوشمند در عین حال باید این توانایی را داشته باشد که اشکالات خود را کشف و برطرف کند، نکته دیگر اینکه شهر هوشمند تنها در حوزه IT و استفاده از فناوری‌های مرتبط با آن خلاصه نمی‌شود بلکه IT باید بتواند بسترهای شهر هوشمند را فراهم کند و فرآیندها و رویه‌ها باید شهرداری را به سمت هوشمندی ببرد.

یکپارچگی و ارتباط سیستم‌ها با یکدیگر در شهر هوشمند اهمیت زیادی دارد به نحوی که سیستم‌ها به یکدیگر سرویس‌دهی و هم‌پوشانی داشته باشند، از داده‌های یکدیگر استفاده کنند و در عین حال امنیت سیستم‌ها و داده‌ها نیز حفظ شود.

فواید هوشمندسازی سیستم‌های شهری چیست؟

نتیجه هوشمندسازی شهر کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، بالا رفتن سرعت و ایجاد رضایتمندی بیشتر برای شهروندان است و بدین منظور باید سامانه‌هایی طراحی و اجرا کنیم که این سامانه‌ها بتوانند ایفای خدمت کنند و در عین حال خود اصلاحی داشته باشند.

بی‌شک سیستم‌هایی می‌توانند کارا و موفق باشند که قابلیت یادگیری داشته باشند و شهرسازی هوشمند باید همه این مولفه‌ها را مدنظر داشته باشد، اگر نه جنبه‌های الکترونیکی شدن در بخش زیادی از سیستم‌ها وجود دارد.

اصفهان ۱۴۰۵ تا چه اندازه هوشمندسازی را مورد توجه قرار داده است؟

هوشمندسازی در سطح گسترده مورد توجه بوده است؛ در برنامه ۱۴۰۵ نیز پیش‌بینی یکپارچه شدن سامانه‌ها انجام شده، اما نیازمند بازنگری و با تعریف مجدد است.

ارتقا سیستم‌ها، دانش و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار اهمیت دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ما باید در برنامه ۱۴۰۵ و سایر برنامه‌ها این موارد را مورد توجه قرار دهیم.

هوشمندسازی چقدر به کاهش فساد در نظام اداری شهرداری کمک می‌کند؟

شهرسازی یکی از جنبه‌های شهر هوشمند است و قطعاً الکترونیکی شدن و دخالت کمتر انسان در سیستم‌ها هم به شفافیت کمک می‌کند و هم موجب کاهش فساد می‌شود؛ کاهش فساد یکی از نتایج هوشمند شدن است؛ البته نمی‌توان صد در صد چنین قولی را داد، اما هوشمندسازی می‌تواند به طور چشمگیری فساد و مسائل مرتبط با آن را کاهش دهد یا عامل بازدارنده باشد.

کد خبر 546302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.