آغاز غربالگری معلولیت ۱۳۸۰۰ خانوار با سابقه معلولیت در اصفهان

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان از آغاز غربالگری ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار دارای سابقه معلولیت در استان خبر داد و گفت: در این طرح که تا پایان سال ادامه خواهد داشت، نوع معلولیت و میزان خطرپذیری گروه‌های هدف بررسی می‌شود تا برای درمان، ‌با یارانه دولتی به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شوند.

علی‌اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر پیشرفت علم و فناوری بر پیشگیری از معلولیت‌ها، اظهار کرد: همه جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بتوانیم از معلولیت‌ها پیشگیری کنیم بهتر از آن است که بخواهیم در آینده خدمات توانبخشی ارائه کنیم، برای مثال اگر ۱۰ میلیون تومان برای مشاوره ژنتیک و غربالگری و پیشگیری از معلولیت هزینه کنیم بهتر از آن است که بخواهیم در طول زندگی هر فرد دچار مشکلات جسمی یا ذهنی، مبلغ چند میلیارد تومانی برای توانبخشی پرداخت کنیم.

وی یکی از فعالیت‌های معاونت پیشگیری بهزیستی را ارائه مشاوره ژنتیک برای جلوگیری از معلولیت‌ها دانست و افزود: در این حوزه یک فرایند آموزشی، غربالگری، تشخیص بیماری‌های ژنتیک انجام می‌شود، یک بخش از این فعالیت‌ها، مشاوره با خانواده‌هایی است که در نسل کنونی یا گذشته خود، سابقه وجود یک یا چند عضو معلول داشته‌اند و بخش دیگر شامل مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، هنگام بارداری و ارائه آموزش و راهکارهای عملی به افرادی است که برای درمان یا پیشگیری از معلولیت به بهزیستی مراجعه می‌کنند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان هدف از این برنامه را پیشگیری از تکرار معلولیت در خانواده دانست و ادامه داد: ۲۵ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارند که یکی از آنها دولتی و در شهر اصفهان است و ۲۴ مرکز غیردولتی نیز در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.

انجام ۱۵۲۰ مشاوره ژنتیک در نیمه نخست امسال

وی با اشاره به حضور پزشکان عمومی و متخصصان دوره دیده در این مراکز برای انجام مشاوره ژنتیک، گفت: در نیمه نخست امسال، یک هزار و ۵۲۰ مورد مشاوره ژنتیک در این مراکز انجام شد که ۳۲۰ نفر از مراجعه کنندگان برای آزمایش‌های کروموزمی و ژنتیکی مراجعه کردند تا مشخص شود آیا در معرض خطر معلولیت هستند یا خیر.

ابراهیمی هزینه آزمایش‌های ژنتیک را بین پنج تا هشت میلیون تومان برشمرد و افزود: بخش زیادی از هزینه‌های این آزمایش‌ها را بهزیستی می‌پردازد، پرداخت یارانه آزمایش ژنتیک معلولیت بر اساس آزمون وسع (توان مالی) انجام می‌شود و مددجویان تحت پوشش بهزیستی می‌توانند با اولویت و به رایگان از این خدمات استفاده کنند. در درجه بعدی، اولویت با مادرانی است که فرزند معلول دارند، حداکثر یارانه را به این افراد اختصاص می‌دهیم تا امکان انجام آزمایش‌های ژنتیک را داشته باشند.

وی انجام این آزمایش‌ها را کمک شایانی برای پیشگیری از معلولیت‌ها در استان اصفهان دانست و گفت: ۱۲۳ هزار معلول در استان وجود دارد که ممکن است یک خانواده حتی تا پنج معلول داشته باشد بنابراین خانواده تمام معلولانی که زیرپوشش بهزیستی هستند در اولویت مشاوره قرار می‌گیرند و می‌توانند از این خدمات به رایگان استفاده کنند.

پرداخت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه مشاوره ژنتیک خانواده‌های در اولویت

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان درباره بودجه امسال بهزیستی استان برای انجام مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک پیشگیری از معلولیت، افزود: در سال‌های اخیر، سازمان بهزیستی کشور اعتبارات بسیار خوبی را برای پیشگیری از معلولیت اختصاص داده اما ممکن است سهم استان‌ها، کم یا زیاد شود با این حال ما در اصفهان کسری بودجه نداریم و می‌توانیم ۵۰ تا صددرصد هزینه مشاوره ژنتیک خانواده‌های در اولویت را پرداخت کنیم.

وی استقبال خانواده‌های هدف از انجام مشاوره ژنتیک را بسیار مناسب بیان کرد و گفت: وجود یک فرزند معلول می‌تواند سازمان و بنیان یک خانواده را به هم بریزد به همین دلیل بسیاری از خانواده‌هایی که سابقه معلولیت در آنها وجود دارد، سراغ راهکارها می‌روند تا از تکرار این تجربه در نسل‌های آینده جلوگیری کنند.

اصفهان در مشاوره ژنتیک معین ۳ استان دیگر

ابراهیمی کمیسیون تخصصی مشاوره ژنتیک استان را معین استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و شهرکرد معرفی کرد و گفت: خانواده‌هایی که پس از مشاوره ژنتیک در استان خود، نیاز به آزمایش‌های ژنتیک پیدا می‌کنند به اصفهان مراجعه می‌کنند و پرونده آنها در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است امسال اعتبار ویژه‌ای برای رصد معلولیت به استان اصفهان اختصاص یابد یعنی بر اساس آماری که از ثبت احوال دریافت می‌کنیم، جست‌وجوی خانواده‌هایی که سابقه معلولیت دارند را خانه به خانه انجام دهیم در مرحله بعد، نوع و علت معلولیت بررسی می‌شود تا یک نقشه آمایش معلولیت در استان به دست بیاید و بتوانیم از نتایج آن استفاده کنیم.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار در استان را مشمول این طرح دانست و گفت: طرح غربالگری ژنتیک در این تعداد خانوار از روز گذشته آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم گروه‌های هدف را شناسایی و بررسی کنیم و افرادی که در معرض خطر هستند برای اصلاح و درمان به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می‌شوند.

کد خبر 546168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.