چرا فعالیت بدنسازی بانوان اصفهانی ممنوع شد؟

ممنوعیت فعالیت بدنسازی بانوان و پرورش‌اندام با ابلاغیه معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان واکنش‌های زیادی را به‌همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح روز گذشته بود که نامه‌ای با مضمون منع و ممنوعیت فعالیت بانوان در رشته بدنسازی و پرورش‌اندام در رسانه‌ها دست به دست شد. البته مضمون این نامه گویای این است که فعالیت‌های تمرینی بانوان کماکان ادامه خواهد داشت، اما فعالیت‌های ورزش قهرمانی در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون پرورش‌اندام و دوره‌های مربیگری تا اطلاع‌ثانوی متوقف خواهد شد.

گفتنی‌است این نامه که گویا چند روزی است به ادارات ورزش و جوانان استان‌ها ابلاغ شده، از طرف اداره ورزش و جوانان استان اصفهان و به‌واسطه ابلاغیه مجدد برای هیئت استان ارسال شد و پس از نشر آن در رسانه‌ها شبهاتی را برای اهالی ورزش اصفهان ایجاد کرده است.

البته طبق اطلاعات موثق خبرنگار ما، این نامه به‌صورت محرمانه برای ادارات ورزش و جوانان استان‌ها صادر شده است و در این نامه با مهر محرمانه از طرف معاونت بانوان وزارت ورزش خطاب به ادارات کل ورزش استان‌ها اعلام شده که هرگونه فعالیت زنان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام تا اطلاع ثانوی ممنوع است. دلیل دستور نیز نداشتن مجوز کتبی رشته‌ها عنوان شده است.

به‌همین دلیل به‌سراغ مدیرکل و همچنین معاون توسعه ورزش اداره ورزش و جوانان رفتیم تا در خصوص این نامه و حواشی مختلفی که در طول ساعات گذشته توسط افراد مختلف به آن دامن زده شد جویا شویم.


ابلاغیه‌ای از طرف وزارت ورزش و جوانان برای تمامی استان‌ها


«سیدمحمد طباطبایی» مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در خصوص منع فعالیت بانوان در رشته بدنسازی و پرورش‌اندام و حواشی ایجاد شده، گفت: ارسال این نامه برای تمامی ادارات ورزش و جوانان کشور به چند روز پیش برمی‌گردد، محتوایی که با عنوان نامه‌ای مختص مدیران کل، از طرف معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان به تمامی ادارات و به این شکل ابلاغ شده بود.

وی با تاکید بر اینکه این نامه برای تمامی استان‌ها از طرف وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده، افزود: این نامه مبنی بر تعطیلی فعالیت بانوان در باشگاه‌های بدنسازی بانوان نیست. برخی نیز گمان کردند این ابلاغیه از طرف اداره ورزش و جوانان استان اصفهان صادر شده درحالی‌که در اختیار تمامی مدیران اداره ورزش و جوانان کشور قرار داده شد و سایر استان‌ها مانند ما این نامه را به هیئت‌های خود ابلاغ کردند.


اداره ورزش و جوانان استان نقشی در صدور این نامه نداشته است


طباطبایی ادامه داد: با تاکید بر اینکه اداره ورزش و جوانان در صدور و ابلاغ این دستور هیچ نقشی نداشته است، خاطرنشان کرد باز هم اعلام می‌کنم این نامه از جانب اداره ورزش و جوانان استان اصفهان صادر نشده است، استان خودسرانه فعالیتی را منع نمی‌کند، ما مانند سایر ادارات ورزش و جوانان کشور، مأمور و ملزم به ابلاغ این نامه و صدور آن برای هیئت استان بودیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان درباره اقدامات لازم توسط فدراسیون برای از سرگیری این فعالیت‌ها تصریح کرد: بدنسازی و پرورش‌اندام چند زیرشاخه دارد البته برخی شیطنت کردند که تمامی زیرشاخه ممنوع می‌شود، فعالیت ورزش بانوان به قوت خود باقی است و انجام می‌شود فدراسیون نیز باید برای برگزاری مسابقات و انجام دوره‌ها از وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت کند، در حال حاضر نیز فعالیت بانوان برای انجام مسابقات متوقف خواهد شد.

طباطبایی در خصوص چرایی صدور این ابلاغیه توسط وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: طبق گفته معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان باید یک سازماندهی مناسب برای مسابقات ایجاد و برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر رسمیت‌شناختن رشته‌ها و مسابقات، تمامی فعالیت‌های بانوان در تمامی شاخه‌های این رشته به‌خوبی پیش برود.


ما تابع دستورات وزارت ورزش و جوانان هستیم


«حسین زیبایی» معاون توسعه ورزش اداره ورزش و جوانان استان اصفهان نیز درخصوص ممنوعیت فعالیت بدنسازی زنان گفت: این بخش‌نامه به اداره‌کل‌های کشور ابلاغ شده است، طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام باید از وزارت‌خانه مجوز تاییدیه‌ای مبنی بر انجام و برگزاری مسابقات مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و بدنسازی و پرورش‌اندام همچنین کلاس‌های داوری و مربیگری بانوان دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ابلاغیه برای کل استان‌ها صادر شده است؟ خاطرنشان کرد: این دستور از وزارت‌خانه رسیده و ما هم فقط باید از این فرمان تابعیت کنیم، برای برخی استان‌ها ممکن است زودتر یا دیرتر ابلاغ کنند.

چرا فعالیت بدنسازی بانوان اصفهانی ممنوع شد؟

معاون توسعه ورزش اداره ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به موضوعیت این ابلاغیه تصریح کرد: به‌همین دلیل باید هماهنگی‌هایی از طرف فدراسیون انجام شود چرا که این رشته در بانوان حساسیت‌های خاص خودش را دارد در نامه بعضی مواردی ذکر شده بود که باید از طرف فدراسیون پیگیری شود اینکه چرا بعد از مدت‌ها به یک‌باره چنین بخش‌نامه‌ای ارائه شده را باید از حوزه بانوان وزارت‌خانه پرسید.


گزارش تخلفات غیرقانونی و زیر زمینی ما را وادار به کنکاش کرد


«مریم کاظمی‌پور» معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت بانوان در رشته‌های متعلق به فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام به ایمنا گفت: انگیزه فعالیت بانوان در رشته‌های زیر نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با دو هدف پرورش مربیان تخصصی بدنساز در رشته‌های ورزشی که در حال حاضر در سطح جامعه ورزش بانوان کشور فعال هستند و همچنین به‌منظور استفاده از جامعه‌عمومی مخاطب بانوان از امکانات و سالن‌های امن بدنسازی برای ارتقای سطح سلامتی در دستور کار معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در سه ماهی که به‌عنوان معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان حضور دارم، گزارش‌هایی مبتنی بر فعالیت برخی رشته‌های غیرمجاز و زیر زمینی و طبیعتاً بروز رفتارهای پرخطر، مصرف و تزریق مکمل‌های غیر مجاز دریافت کردم که خطر جدی را در راستای حفظ سلامت بانوان ایجاد کرده و همین مسئله عاملی شد تا مجوز فعالیت‌های رشته‌هایی که بانوان زیر نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در آن فعال هستند، به‌منظور حفظ صیانت از حریم بانوان، مورد بررسی قرار گیرد.


فعالیت‌ها را موقتاً ممنوع کردیم تا رشته‌های قانونی و غیرقانونی را از هم تمییز دهیم


معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش تصریح کرد: در ادوار گذشته درخواست‌هایی مبنی بر فعالیت این رشته‌ها مطرح شده، اما متأسفانه روند کامل و نهایی صدور مجوز کتبی و قطعی در شورای ساماندهی رشته‌های ورزشی، اتفاق نیفتاده بود بنابراین مقرر شد فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در طی روزهای آینده، شرح کاملی از چارچوب فعالیت در سطح ملی، پوشش مصوب، رعایت مسائل فرهنگی، اجتماعی و چارچوب‌های حضور بین‌المللی جهت آغاز مراحل تصویب و ابلاغ ارائه دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که انجام می‌شده و ممنوعیت این فعالیت‌ها گفت: چون مجوز کتبی و قطعی در مورد فعالیت‌ها وجود نداشت، مقرر شد که فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام، به‌صورت موقت فعالیت‌های بانوان را متوقف کند تا پس از بررسی‌های تخصصی، رشته‌های مصوب را به‌صورت قانونی ابلاغ و در خصوص رشته‌هایی هم که به صورت غیرقانونی و زیر زمینی، سلامت بانوان کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند، اقدام قانونی توسط مراجع ذی‌صلاح صورت پذیرد.

کد خبر 546139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.