کوارک‌ها؛ سازنده ذرات هادرون

یک کارشناس فیزیک پلاسما گفت: کوارک‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا منجر به ساخت ذرات مرکبی به نام هادرون شود که پایدارترین این ذرات را ما به عنوان پروتون و نوترون در هسته اتم می‌شناسیم.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کوارک نوعی ذره بنیادی است، اظهار کرد: به ذرات داخلی که هیچ پیش ساختاری ندارد ذرات بنیادی گفته می‌شود. ذرات بنیادی شامل سلول‌هایی است که ماده و پادماده را می‌سازد و در تقسیم‌بندی فرمول‌های بنیادی شامل کوارک و لپتون‌ها می‌شود؛ بوزون‌های بنیادی نیز که بیشتر حامل نیروهای طبیعی است در تقسیم‌بندی شامل بوزون‌های پیمانه‌ای و نرده‌ای می‌شود.

این کارشناس فیزیک پلاسما ادامه داد: کوارک‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شود تا منجر به ساخت ذرات مرکبی به نام هادرون شود که پایدارترین این ذرات را ما به عنوان پروتون و نوترون در هسته اتم می‌شناسیم؛ این ذرات به دلیل پدیده حبس رنگ عملاً به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست.

وی اشاره کرد: کوارک‌ها به ۶ گونه: UP، Down، Strange، Charm، Top و Bottom تقسیم‌بندی شده است که به هر یک مزه نیز گفته می‌شود.

تمنده ویژگی‌های هر ماده‌ای را برای شناخت و بررسی آن در فیزیک مهم دانست و اظهار کرد: ویژگی‌های ذاتی کوارک بار الکتریکی، رنگ، اسپین و جرم آن است که تمامی این موارد باعث می‌شود که شناخت انسان از آن کامل شود.

وی تاکید کرد: کوارک تنها ذره بنیادی است که تمامی چهار برهم‌کنش یا هر چهار نیروی بنیادی را می‌تواند تجربه کند که این چهار نیرو عبارت از الکترومغناطیسی، هسته‌ای قوی و ضعیف و گرانش آن است.

این کارشناس فیزیک پلاسما اضافه کرد: اینکه کوارک می‌تواند هر چهار نیرو بنیادی را تجربه کند یک نکته مهم است؛ همچنین کوارک تنها ذره‌ای است که بار الکتریکی آن مضربی از بار بنیادی نمی‌تواند، باشد.

کد خبر 546108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.