صنعت در استفاده از پساب فاضلاب دست به کار شده است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استفاده از پساب فاضلاب در شهرک صنعتی یک و دو و شهرستان‌ های استان ورود پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا جزقاسمی در نشست خبری روز یکشنبه با اشاره به اینکه سال گذشته و امسال سال سال آبی سختی را گذراندیم و تاکنون ۳۶ درصد نسبت به بلند مدت و ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته بارش‌ها کم بوده است گفت: افزایش دما باعث کاهش پوشش برفی می‌شود.

وی سهم صنعت و شرب را از مصارف آب استان ده درصد و کشاورزی را ۹۰ درصد مطرح کرد و گفت: ۷۵ درصد آب استان از منابع زیر زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در استان زنجان ۹۰ درصد جمعیت روستایی و ۶۱۵ روستا تحت پوشش آبفای استان هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته برای تأمین آب مشکل داشتیم و مجبور شدیم کف‌شکنی کنیم، گفت: در روستاها ۳۰ درصد آب مشترکین روستایی پر مصرف هستند.

جز قاسمی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۶۶ روستا از تنش آبی خارج شد و ۱۰۰ روستا هنوز در تنش آبی هستند، افزود: ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد مخازن و تأسیسات هزینه شده است.

وی به ظرفیت خیرین در امر آبرسانی به روستاها اشاره کرد و ادامه داد :۴۰ روستا با کمک خیرین و اهالی روستا آب رسانی می‌شود و قرار گاه امام حسن مجتبی و بسیج سازندگی نیز ۵۵ روستا را در امر آبرسانی شرکت را یاری کردند و ۴۶۲ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص مشارکت با شهرداری در پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: در بافت مرکزی پروژه‌هایی تعریف کردیم با وجود اینکه شهرداری مشارکت قابل قبولی ندارد بیش از ۱۳ کیلومتر در داخل بازار انجام شده و در محدوده خیابان ضیایی و پیاده راه و پروژه سبزه میدان تأسیسات آب رسانی و بحث فاضلاب انجام می‌شود.

جزقاسمی با اشاره به اینکه منابع زیر زمینی و در مجموع چاه‌های آب شرب حتی به ۴۵۰ حلقه نمی‌رسد ولی چاه‌های کشاورزی ۱۸ هزار حلقه است یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی باید توجه جدی در این خصوص داشته باشند.

وی متوسط فرسودگی تأسیسات آب را در شهرها را ۴۰ درصد ذکر کرد و گفت: ۴۰۰ هزار رشته در استان داریم و بیشترین انشعابات غیر مجاز در روستاهاست و ۱۵۰۰ انشعاب غیر مجاز را در روستا جمع‌آوری کردیم و تنها ۱۰۲ انشعاب غیر مجاز در روستای دو اسب شناسایی شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان گفت: برای ارتقای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ۱۱۰ میلیارد تومان بخش خصوصی ورود پیدا کرده است و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جزقاسمی با اشاره به استفاده بخش صنعت از پساب فاضلاب ادامه داد: قرارداد شهرک صنعتی شماره یک و دو زنجان و فولاد ابهر نهایی شده است و ۳۲۰ میلیارد تومان برای این منظور شرکت فولاد ابهر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش فاضلاب برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی دارد اظهار کرد: در شهرستان‌های سلطانیه و خرمدره نیز تأسیسات استفاده از پساب فاضلاب توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد مشترکین مصرف متعارف، ۲۰ درصد پر مصرف، ۲۰ درصد متغیر و ۲۰ درصد نیز بد مصرف هستند.

جزقاسمی ادامه داد: چاه استراتژیک در استان نداریم و متأسفانه برای مواقع بحران خیلی کمتر به این موضوع ورود پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین تأسیسات مسکن مهر دچار مشکل شدیم و فقط ایفای سهم خودش را انجام داد اضافه کرد: ۱۵ هزار واحد مسکونی ملی قرار است کلید بخورد و ۴۵ هزار نفر جمعیت در این مساکن سکونت خواهند پذیرفت و متأسفانه جانمایی بدون نظر آبفا انجام شده است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان زنجان ادامه داد: تأمین آب با مشکل مواجه خواهد بود و ایجاد تأسیسات در این مساکن یکی از دغدغه‌هاست ولی خط انتقال کمربندی را شروع کردیم.

جزقاسمی با تاکید بر تأمین آب بلند مدت در استان گفت: متأسفانه سیمای تأمین آب مشخص نداریم و سیمای تأمین آب ترسیم نشده است چرا که ورودی سد تهم پارسال ۷۰ درصد کاهش داشته است و صدر درصد خدابنده از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند.

کد خبر 546028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.