افزایش بودجه مناسب‌سازی در حد انتظار نیست/پشت نوبت مانده از زنان سرپرست خانوار نداریم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: بهزیستی استان اصفهان در حال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار یا فرزند بی‌سرپرستی پشت نوبت ندارد و پشت نوبتی‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن از معلولان هستند همچنین افزایش بودجه برای مناسب‌سازی انجام شده اما در حد انتظار نیست.

ولی‌الله نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ماه‌های گذشته طبق آمار ارائه شده توسط معاونت اجتماعی بهزیستی کل کشور، ۵۱ هزار کودک در طول مدت شیوع کرونا پدر یا مادر خود را از دست دادند اما این کودکان با از دست دادن پدر یا مادر جزو جامعه هدف بهزیستی نمی‌شوند و فرزندان با از دست دادن یکی از والدین خود، تحت پوشش والد دیگر می‌مانند.

وی افزود: با توجه به وضعیت حال حاضر و شرایط اقتصادی، مشکلات معیشتی و افزایش بی‌سابقه رهن و اجاره مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها و افراد بی‌بضاعت ایجاد کرده است اما باز هم فرزند خود را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی با اشاره به نداشتن پشت نوبتی بهزیستی استان اصفهان از زنان سرپرست خانوار و فرزندان بی‌سرپرست، ادامه داد: بهزیستی استان اصفهان در حال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار یا فرزند بی‌سرپرستی پشت نوبت ندارد و پشت نوبتی‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن از معلولان هستند که امیدواریم با تأمین اعتبارات جدید آنها نیز تحت پوشش قرار گیرند.

لزوم افزایش قانونی مستمری معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به عدم رعایت قانون جامع حمایت از معلولان در پرداخت مستمری، تصریح کرد: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بسته‌های حمایتی مکلف هستند ۲۰ درصد از حداقل دستمزد کارگری را که در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۲۰ هزار تومان است، به مددجویان به عنوان مستمری پرداخت کنند اما در حال حاضر مستمری پرداختی بهزیستی و کمیته امداد ۳۵۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: پیشنهادات بهزیستی استان‌ها به سازمان بهزیستی کشور ارائه شده تا طبق آن در کارگروه و لایحه بودجه، قانون جامع حمایت از معلولان برای معلولان شدید و خیلی شدید اجرا شود تا ۵۲۰ هزار تومان مستمری طبق قانون به آنها پرداخت شود.

نصر اصفهانی با بیان اینکه در راستای مناسب‌سازی استان اصفهان پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، اظهار کرد: با شهرداری و شورای اسلامی شهر ارتباطات خوبی برقرار شده است تا حمل و نقل رایگان معلولان در اتوبوسرانی صورت گیرد و مناسب‌سازی ایستگاه‌های متروی مناسب‌سازی نشده نیز انجام شود؛ در این راستا پیگیری‌های فراوانی انجام شده است.

وی افزود: ۲۰ امتیاز از جشنواره شهید رجایی دستگاه‌ها مربوط به مناسب‌سازی اماکن آنها بوده و ارزیابی مناسب‌سازی سازمان‌ها به صورت سالانه انجام می‌شود. در سال جاری نیز این ارزیابی انجام و مشکلات به صورت کتبی به دستگاه‌ها منتقل شده است. افزایش بودجه برای مناسب‌سازی انجام شده اما در حد انتظار نیست.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: در راستای تسریع و تداوم بحث مناسب‌سازی، جلسه‌ای با استاندار جدید استان اصفهان به همراه مشاوران معلولان بهزیستی برگزار شده است و وی دستور پیگیری جدی جلسات مناسب‌سازی را صادر کرد و تمایل خود برای همکاری و شرکت در جلسات به همراه معاونت عمرانی خود را نشان دادند. اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین جلسه با استاندار اصفهان هستیم.

کد خبر 546003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.