تضمینی برای دائمی بودن ایمپلنت دندان وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ایمپلنت درمانی ایده آل و با طول عمر نسبتاً بالا است، اما دلیل اینکه عوامل متعددی در موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر گذار است برای دائمی بودن آن هیچ تضمینی وجود ندارد.

شیرین شاه ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص انجام کاشت دندان یا ایمپلنت در حوزه دندانپزشکی، اظهار کرد: بیمارانی که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و به آنها پیشنهاد کاشت دندان یا ایمپلنت را می‌دهند باید بدانند ایمپلنت‌ها پیچ‌هایی از جنس فلز خاص تیتانیوم بوده البته به تازگی ایمپلنت‌هایی از جنس سرامیک نیز وارد بازار شده است.

ایمپلنت در استخوان کاشته می‌شود

وی اضافه کرد: ایمپلنت در استخوان کاشته می‌شود و مانند ریشه دندان عمل می‌کند، ایمپلنت تنها یک پیچ نیست که داخل استخوان قرار می‌گیرد بلکه جنس خاص و طراحی خاص ایمپلنت باعث می‌شود که ایمپلنت بعد از مدتی با استخوان فک یکپارچه شده و جوش بخورد یا به اصطلاح علمی «اینتگره» شود و جزوی از استخوان دهان می‌شود.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: زمانی که ایمپلنت جزوی از استخوان می‌شود آمادگی قالب‌گیری را دارد و بعد از این مرحله قالب بندی‌شده و سپس روکش ساخته می‌شود و هنگامی که ایمپلنت جزوی از استخوان شد، توانایی دارد که اجزای مختلف را بر روی خود نگه دارد. این اجزای مختلف می‌تواند روکش یک دندان، پروتز چشم، بینی و گوش باشد.

ایمپلنت درمانی ایده آل برای دنچر

وی افزود: عده‌ای از بیمارانی به کلینیک مراجعه دارند و به هر دلیلی کل دندان‌های خود را از دست دادند، توانایی تحمل این وضعیت و استفاده از یک دست دندان (دنچر) را ندارند و گلایه‌مند هستند که موقع غذا خوردن دندان‌های آنها لق است و توانایی کافی را برای جویدن غذا را ندارند.

این دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی ادامه داد: خبر خوب برای این بیماران این است که درمان ایمپلنت بسیار درمان ایده آل برای آنها است و متخصصان این حوزه می‌توانند با قراردادن تعداد محدودی پایه در فک بالا و پایین تکیه گاهی برای یک دست دندان فراهم کنند دیگر شکایت بیماران را در مورد لق بودن دندان یا خوردن و ناتوانایی در جویدن نخواهیم داشت.

طول عمر بالای ایمپلنت نسبت به سایر درمان‌ها

شاه ناصری اظهار کرد: همه این موارد کاربردهای ایمپلنت دندان است، البته بسیاری از بیماران فکر می‌کنند که ایمپلنت دندان یک درمان مادم‌العمر است، باید در مورد به کار بردن واژه مادم العمر تا حدودی دقت کنیم، حقیقتی که در مورد ایمپلنت وجود دارد این است که طول عمر بالایی نسبت به سایر درمان‌های دندان پزشکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بیماری مراقبت‌ها و اصول بهداشتی را رعایت نکند و مصرف مداوم دخانیات را داشته باشد، یا اینکه در شرح حال بیماری سیستمیک و زمینه‌ای مانند دیابت و پوکی استخوان و حتی عادت‌های تخریب کننده مثل دندان قورچه وجود داشته باشد همه این موارد می‌توانند دوام ایمپلنت را به مخاطره بیندازند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ایمپلنت یک درمان با طول عمر نسبتاً بالا است، اما به دلیل اینکه عوامل متعددی در موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر گذار است برای دائمی بودن آن هیچ تضمینی وجود ندارد.

کد خبر 545935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.