سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟+ ورزش و درمان برای درد سیاتیک

عصب سیاتیک مسئول انتقال پیام‌ها از مغز به نخاع و سپس به پاها است؛ علائم، درمان و بهترین قرص برای درمان سیاتیک مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاتیک یکی از رایج‌ترین دردهایی است که نزدیک به ۴۰ درصد افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. خطر ابتلاء به این بیماری با بالا رفتن سن زیاد می‌شود؛ برای بیشتر مردم درد سیاتیک با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند، اما برای برخی دیگر به تمهیدات بیشتری نیاز دارد. بسیاری از افراد درد سیاتیک را با کمردرد معمولی اشتباه می‌گیرند در حالی که کمردرد و درد سیاتیک کاملاً از یکدیگر متفاوت است.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک به درد ناشی از عصب سیاتیک گفته می‌شود. عصب سیاتیک مسئول انتقال پیام‌ها از مغز به نخاع و سپس به پاها است. این درد معمولاً به صورت یک‌طرفه از ناحیه پایین کمر به پاها و اغلب تا زیر زانو منتشر می‌شود. رایج‌ترین دلیل این اتفاق بیرون زدگی یا فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر است. دیسک‌ها ساختاری حلقوی دارد که بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند. در صورتی که لبه بیرونی دیسک به دلیل فشارهای وارد شده به نواحی تحتانی کمر پاره شود، مواد ژله مانند داخل آن بیرون می‌ریزد و باعث التهاب عصب مجاور می‌شود یا آن را تحت فشار قرار می‌دهد.

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟+ ورزش و درمان برای درد سیاتیک

علائم سیاتیک

بارزترین علامت سیاتیک دردی است که در پشت تا پایین پا کشیده می‌شود. همچنین، وجود درد شدید ناگهانی یا احساس شبیه به برق گرفتگی یا تیر کشیدن که تا پایین ساق پا می‌رسد نیز علامت دیگر سیاتیک است. خواب رفتگی یا از دست رفتن حس در قسمت‌هایی از بدن مانند قسمت داخلی زانو، ساق پا، ناحیه بین دو انگشت اول پنجه پا، قسمت بیرونی یا کف پا ممکن است جز علائم سیاتیک در نظر گرفته شود. نشستن یا ایستادن طولانی مدت ممکن است علائم این بیماری را تشدید کند، سرفه، عطسه یا زور زدن نیز باعث می‌شود فشار وارده بر نواحی اطراف ستون فقرات افزایش پیدا کند.

درمان سیاتیک

برای درمان سیاتیک می‌توان از اقدامات مراقبتی در خانه بهره گرفت، استفاده از داروهای کنترل درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، انجام ورزش و حرکات کششی که باعث تسکین درد و بهبود علائم می‌شود، تا حدودی اختلال‌های به وجود آمده را برطرف می‌کند. استراحت طولانی مدت و کم تحرکی مانع بهبودی به موقع بیمار خواهد شد، ورزش کردن به صورت منظم به کاهش التهاب و کاهش درد کمک شایانی می‌کند. در صورت بروز علائم شدید سیاتیک افراد باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرد، در این شرایط پزشکان معمولاً استفاده از داروهای ضد التهاب یا شل کننده عضله را برای کنترل درد تجویز می‌کنند یا توصیه می‌کنند که بیمار فیزیوتراپی انجام دهد یا به منظور کاهش التهاب در اطراف عصب سیاتیک استروئید تزریق کند.

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟+ ورزش و درمان برای درد سیاتیک

ورزش برای درد سیاتیک

پزشکان معتقدند که برای درمان درد سیاتیک می‌توان از یک برنامه منظم ورزشی کمک گرفت، انواع مختلفی ورزش برای سیاتیک وجود دارد که باید توسط متخصص با توجه به شرایط بیمار مشخص شود. در ادامه به چند تمرین ورزشی برای درمان درد سیاتیک می‌پردازیم:

- ابتدا دراز بکشید و سر و سینه را در تماس با زمین قرار دهید، دست راست و پای چپ یا برعکس را خیلی آرام از زمین بلند کنید و پنج ثانیه نگه دارید، می‌توانید این حرکت را هشت تا ۱۰ بار تکرار کنید.

- به پشت دراز بکشید، پای راست را از زانو خم کنید و به داخل شکم بیاورید، در این مدت پای چپ را صاف نگه دارید. بعد از حدود ۱۰ ثانیه پا را به حالت قبل برگردانید. برای هر پا ۱۰ بار این تمرین را انجام دهید.

- هر دو پا را با هم به داخل شکم بیاورید و با دست آن‌ها را نگه دارید، این حرکت را ۱۰ بار و هر بار ۱۰ شماره نگه دارید.

- به پشت دراز بکشید، زانوها خم و کف پا روی زمین باشد، سپس سر و شانه را از زمین بلند کنید تا جایی که فشار روی عضلات شکم احساس شود، سپس پنج ثانیه بمانید و ۱۰ ثانیه استراحت کند. این ورزش کمر را ۱۰ بار و هر بار ۱۰ ثانیه تکرار کنید.

بهترین قرص برای درد سیاتیک

مصرف داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن و داروی ضد التهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد ناشی از سیاتیک کمک کند. این داروها با دوز التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین می‌شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضد التهابی و درمانی نیز دارد. مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن نیز می‌توانند به گرفتگی ماهیچه ناشی از سیاتیک کمک کند. داروهای دیگری که ممکن است مصرف شود شامل داروهای ضدافسردگی یا داروهای ضد تشنج در دوز پایین می‌شود که باعث تحریک عصب‌ها می‌شود.

کد خبر 545894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.