راه‌اندازی زیرپورتال‌ ملی زیرساخت داده‌های مکانی دریایی

سازمان نقشه برداری کشور پس از راه‌اندازی زیرساخت ملی داده‌های مکانی، اقدام به توسعه زیرپورتال ملی مدیریت بحران و راه اندازی زیرپورتال ملی داده‌های مکانی دریایی کرد.

به گزارش ایمنا، سازمان نقشه برداری کشور پس از راه‌اندازی زیرساخت ملی داده‌های مکانی، به سوی کاربردی‌سازی آن گام برداشته است. زیرپورتال‌های متنوعی، بمنظور تحقق آرمان‌های ملی و در راستای امور اجرائی و کاربردی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف، قابلیت ارائه و استفاده دارند.

در همین راستا و در حال حاضر، زیرپورتال مدیریت بحران، برای استفاده در حوادث طبیعی، غیرطبیعی غیرمنتطره و مخاطرات بیولوژیکی کشور و زیرپورتال زیرساخت داده‌های مکانی دریایی، برای به‌نمایش گذاشتن انواع چارت‌ها، در امور کشتیرانی، صید، صیانت از امنیت ملی قابلیت ارائه و استفاده برای کاربران ژئوپورتال مکانی در سطح ملی را دارند.

بنابر این گزارش زیرپورتال مدیریت بحران، در دو بخش اطلاعات مکانی مرتبط با مخاطرات بیولوژیکی در پاندمی کرونا، شامل نمودار تغییرات روزانه و نزدیک ترین مراکز واکسیناسیون بوده و در بحران‌های طبیعی، غیرطبیعی غیرمنتظره، شامل سیل، فرونشست و زلزله، به‌همراه لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با هر گروه لایه است. از این زیرپورتال در زمان بحران‌ها و پاندمی‌ها، می توان در هشدار، امدادرسانی، تصمیم‌گیری‌های صحیح در مکان یابی بهینه، تحلیل‌های مناسب مدیریتی...و درنهایت کاهش مخاطرات احتمالی بهره برداری کرد.

براساس این گزارش، زیرپورتال زیرساخت داده‌های مکانی دریایی نیز شامل نقشه چارت دریایی، لژاندر و چارت‌های دریایی در چند مقیاس است. این زیرپورتال قابل استفاده برای دریانوردان در امور کشتیرانی و به منظور مسیریابی در آب‌های آزاد و آگاهی از بستر دریا و علائم دریانوردی، همچنین صید، حفاظت از حریم ملی، بررسی احتمال سونامی برای متخصصان این حوزه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 545847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.