تهیه طرح حمایت از حقوق معلولان در شهرداری اصفهان

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح حمایت از حقوق معلولان در ۲۴ ماده تهیه شده است، گفت: با تصویب و اجرای این لایحه گام بلندی در جهت تحقق عدالت اجتماعی، افزایش مشارکت و حفظ کرامت انسانی افراد دارای معلولیت برداشته می‌شود.

علیرضا ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخورداری از حقوق فطری و قانونی توأم با حفظ کرامت انسانی، برقراری عدالت در جامعه و ارائه خدمات مطلوب به تمام اقشار جامعه به ویژه اقشار مسن، منزلت شهروندی جهت حمایت از بازنشستگان، سالمندان و افراد دارای معلولیت و تلاش برای رفع هرگونه تبعیض ناروا در برخورداری شهروندان از امکانات و تسهیلات عمومی، وظیفه تمامی دستگاه‌های دولتی است.

وی افزود: به‌منظور کاهش محدودیت‌های موجود در سطح شهر و فضاهای عمومی، شهرداری اصفهان سالهاست که در قالب تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به این حوزه توجه و تمرکز ویژه داشته است.

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان یادآور شد: دبیرخانه این ستاد در معاونت شهرسازی و معماری مستقر بوده و با هدف مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری و اجرایی کردن قوانین از طریق نیازسنجی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی، ارائه پیشنهادات تخصیص بودجه، نظارت و کنترل بر اجرای پروژه‌های مرتبط و جمع‌آوری بازخورد فعالیت‌ها تشکیل شده است.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: پیرو نشست هم‌اندیشی فعالان جامعه معلولان با حضور شهردار اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای تحقق پذیری خواسته‌های مطرح شده از طرف جامعه معلولان و اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی، تفاهم نامه‌ای در این خصوص فی‌مابین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با اداره کل بهزیستی تنظیم شد.

وی افزود: از اقدامات صورت گرفته در این راستا ابلاغ مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به تمام مناطق است.

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در رابطه با تبصره‌های یک و دو ماده پنج قانون حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم جهت صدور کارت تردد رایگان معلولان انجام و با توجه به تاکید و موافقت شهردار مقرر شد تأمین اعتبار آن از ردیف در اختیار شهردار انجام شود.

ابراهیمیان متذکر شد: اصفهان از شهرهای مترقی و پیشرو در حوزه حمایت از اقشار آسیب پذیر به‌ویژه افراد دارای معلولیت بوده و تاکنون با اجرای طرح‌های منزلت شهروندی، شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار کودک و تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: بر اساس همین سیاست و در راستای رعایت کرامت انسانی و برقراری عدالت در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، افراد دارای معلولیت و سالمندان، ضرورت بازنگری و بروز رسانی لوایح قبلی بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از حقوق معلولان، ضمن هماهنگی با جامعه فعالان معلولان در ۲۴ ماده تدوین و جهت اخذ مصوبات لازم ارائه شد.

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: در تدوین این لایحه به ابعاد مختلفی همچون مناسب سازی معابر، فضاهای شهری و اماکن عمومی، توجه به ضوابط مناسب سازی در صدور پروانه‌های ساختمانی و پروانه‌های پایان کار، مسکن معلولان، سامانه‌های ویژه حمل و نقل معلولان و استفاده رایگان از سیستم حمل و نقل درون شهری و مترو، آموزش پرسنل در خصوص تعامل صحیح در برخورد با مراجعان دارای معلولیت و ارائه خدمات صحیح به این افراد، توجه شده است.

وی اظهار کرد: در نظر گرفتن ظرفیت‌های استخدامی شهرداری، معافیت در استفاده از پارکینگ‌ها، کتابخانه‌ها و فضاهای فرهنگی و ورزشی در اختیار شهرداری برای معلولان، استفاده از ظرفیت‌های موجود شهرداری برای ترویج و گسترش فرهنگ احترام به حقوق افراد دارای معلولیت نیز از دیگر مواردی است که در این طرح به آن توجه شده است.

ابراهیمیان ابراز امیدواری کرد: با تصویب و اجرای این لایحه گام بلندی در جهت تحقق عدالت اجتماعی، افزایش مشارکت و حفظ کرامت انسانی افراد دارای معلولیت برداشته تا اصفهان به شهری زیبا برای زندگی این افراد و خانواده‌های آنها تبدیل شود.

کد خبر 545838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.