بلاتکلیفی مدیریت پسماند عفونی در قائم‌شهر ‏

معاونت خدمات شهری شهرداری قائم‌شهر، مشخص نبودن تعرفه جمع‌آوری زباله در قائم‌شهر را یکی از ‏مشکلات اصلی این حوزه معرفی کرد. ‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی فلاحی در جلسه شورای اسلامی شهر قائم‌شهر، ضمن درخواست تعیین تعرفه‌های مشخص در همین راستا، توسط کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر قائم‌شهر، از اعتراض برخی از پزشکان نسبت به تعرفه زباله‌های عفونی خبر داد و اظهار کرد: شهرداری قائم‌شهر برای جمع‌آوری و امحای زباله‌های عفونی با یک پیمانکار قرارداد بسته که حدود ۲۴۰ مطب و مرکز درمانی در سطح شهر با او قرارداد دارند و تقریباً ۱۴۰ مطب دیگر به دلیل گران بودن تعرفه‌ها با این پیمانکار قرارداد نبسته‌اند.

وی ادامه داد: پیمانکار مسئول جمع‌آوری زباله‌های عفونی قائم‌شهر یک هفته است که کوره خود را فعال کرده و به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کند. این کوره قادر است در هر ساعت ۷۰ کیلو زباله عفونی را سوزانده و بی خطرسازی کند.

معاون خدمات شهری قائم شهر تصریح کرد: این در حالی است که زباله عفونی جمع‌آوری شده در قائم‌شهر به ۳۵۰ کیلوگرم هم نمی‌رسد. اگرچه پیمانکار مورد نظر روزانه ۳۵۰ کیلوگرم زباله عفونی بی‌خطر سازی شده را به شهرداری تحویل می‌دهد اما در حال حاضر برای تغذیه کوره خود و مقرون به صرفه شدن کار مجبور است با مراکز درمانی و مطب‌های شهرهای مجاور قرارداد ببندد و مابقی زباله‌های عفونی خود را از این شهرها تهیه کند که مورد تأیید شهرداری قائم‌شهر نیست.

وی خواستار حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی از شهرداری شد و افزود: مرکز بهداشت ۱۵ مورد ایراد به دستگاه زباله سوز این پیمانکار گرفته و پروانه فعالیت او را لغو کرده است. از طرفی اداره محیط زیست، شهرداری را تهدید می‌کند و می‌گوید نباید در کار این پیمانکار خللی ایجاد شود. با وجود این مسائل، شهرداری قائم‌شهر بلاتکلیف است و نمی‌داند که مسئله پسماند عفونی این شهر را چگونه مدیریت کند.

فلاحی، ضمن پیشنهاد خرید دستگاه زباله سوز از سوی شهرداری، خواهان ارائه لایحه‌ای در همین رابطه به شورای اسلامی قائم‌شهر شد و گفت: قیمت این دستگاه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است که شهرداری قائم‌شهر می‌تواند با خرید و راه‌اندازی آن به راحتی مسئله پسماند و زباله‌های عفونی سطح شهر را مدیریت کند. با این کار علاوه بر جلوگیری از ورود زباله‌های عفونی از سایر شهرها به قائم‌شهر، مراکز درمانی مجاب می‌شوند با شهرداری قائم‌شهر قرارداد ببندند و درآمد حاصل از این کار نیز برای شهر و شهروندان هزینه خواهد شد.

کد خبر 545720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.