ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

خشونت در شهر اغلب نتیجه نابرابری اقتصادی و اجتماعی میان ساکنان است که می‌تواند چشم‌اندازها و شیوه‌های زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ مدیران در بسیاری از نقاط دنیا فضاهای عمومی ویژه‌ای احداث کرده‌اند تا از طریق آن‌ها به افزایش حس صمیمیت میان شهروندان کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میزان خشونت میان ساکنان یک شهر اغلب بر اساس نرخ آدمکشی در آن‌ها سنجیده می‌شود که این رویداد می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر نابرابری اقتصادی و اجتماعی به وقوع بپیوندد. طبق تحقیقاتی که توسط محققان متعدد در سراسر جهان انجام شده است، خشونت شهری اغلب میان افراد بین ۴۱ تا ۵۳ سال رخ می‌دهد که در بررسی بیشتر مشخص شده است نابرابری درآمد عامل اصلی وقوع این رویدادهای تلخ بوده است. در واقع، نبود دسترسی تمام مردم به حقوق اساسی نظیر آموزش، اشتغال، مراقبت سلامت و سرگرمی ریشه‌های اعمال خشونت را میان ساکنان یک شهر تقویت می‌کند و در نهایت، مناطقی با کمترین میزان امنیت به وجود می‌آورد.

البته خبر خوش اینکه مدیران در بسیاری از نقاط دنیا نیز در تلاش هستند به شیوه‌هایی خلاقانه حس برابری میان ساکنان را افزایش دهند و از این طریق، نرخ ارتکاب خشونت میان آنان را در سطحی بسیار پایین نگه دارند. در ادامه به معرفی فضاهای عمومی متعددی پرداخته می‌شود که بیشترین حس برابری و صمیمیت را میان کاربران به وجود می‌آورد و در کاهش اعمال خشونت میان شهروندان اثربخش است.

ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

فضاهای خودکفای سنت آنتونی در بارسلونای اسپانیا

مدیران بارسلونا، پایتخت کاتالونیا در اسپانیا اخیراً به تبدیل بزرگراه‌های پرتردد شهر به فضاهای عمومی و پیاده‌راه‌ها روی آورده و از این طریق به برقراری تعامل بیشتر میان شهروندان کمک کرده‌اند. پروژه‌هایی که در این راستا در سراسر شهر اجرا می‌شود اغلب مردم-محور است به این صورت که ساکنان شهر در پیاده‌سازی آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. منطقه سنت آنتونی شهر، بیشترین تغییرات را در این زمینه متحمل شده چرا که بسیاری از خیابان‌های آنکه تا پیش از این به تردد وسایل نقلیه اختصاص داشت، امروزه به مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل شده و در نتیجه آن، نرخ اعمال خشونت میان مردم کاهش یافته است.

ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

میدان Azatlyk در نابرژنیه چلنی روسیه

نابرژنیه چلنی، شهری واقع در روسیه و جمهوری تاتارستان میزبان فضای عمومی بسیار وسیعی است که از تبدیل میدان مرکزی شهر به یک محیط تفریحی به وجود آمده است. این فضای عموی که از محبوب‌ترین نقاط کشور میان مردم به شمار می‌رود از بخش‌های مختلفی برخوردار است که هر یک نیاز گروه‌های مختلف با سنین و سلیقه‌های متفاوت را برطرف می‌کند. میدان Azatlyk با فضاهای سبز گسترده خود مردم را با طبیعت پیوند می‌دهد ضمن اینکه به افزایش حس امنیت کاربران در مقابل تغییرات آب و هوا نیز کمک زیادی می‌کند.

پارک Fresnillo در ساکاتکاس مکزیک

گروهی از خلاقان اهل مکزیک در ایالت ساکاتکاس یکی از کانال‌های بتنی منطقه را به میدانی تفریحی تبدیل کرده‌اند تا حس برابری میان مردم منطقه را از طریق امکان تعامل آن‌ها تقویت کنند. تا پیش از پیاده‌سازی این پروژه، منطقه عاری از هر گونه مسیر پیاده‌روی بود که البته به لطف احداث پارک Fresnillo این قابلیت نه تنها در مرکز گردشگری فوق، بلکه در خیابان‌های اطراف نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، پارک Fresnillo یک زمین بازی و فضایی برای ملاقات افراد با یکدیگر را نیز در بر گرفته و از این طریق به افزایش امکان ارتباط میان و در نتیجه به حداقل رساندن وقوع جرم کمک زیادی کرده است.

ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

مداخله Rodda Lane در ملبورن استرالیا

گروهی از معماران مشهور استرالیایی از فضاهای بدون استفاده مؤسسه سلطنتی فناوری کلان شهر ملبورن برای ایجاد مکان‌هایی پرشور و زیبا بهره گرفته‌اند. در واقع، سازه‌هایی شبیه به پل و پوشیده در گیاهان سبز بخش‌های مختلف دانشگاه را به هم پیوند می‌دهد که همین تحول باعث برقراری ارتباط بیشتر میان دانشجویان و افزایش حس امنیت در آن‌ها منجر شده است. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند از طریق این مسیرهای پیاده‌روی کوتاه در کمترین زمان ممکن خود را به بخش‌های مختلف دانشگاه برسانند.

ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

پارک اجتماعی کوچک Songzhuang در پکن چین

مدیران منطقه Songzhuang در پکن چین به منظور افزایش تعامل و حس برابری میان مردم، یکی از خیابان‌های مجاور پارک اجتماعی کوچک Songzhuang را به پیاده‌راه و مسیری برای دوچرخه‌سواری تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این، فضای بسیار کوچک اما پرشوری نیز در این مکان به وجود آمده است که با نیمکت‌ها و وسیله‌های بازی خود به عنوان یک زمین بازی کودکان و فضایی برای گرد هم آوردن افراد بزرگ‌تر عمل می‌کند و احتمال بازی و استراحت در آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ایجاد حس صمیمیت با احداث فضاهای عمومی

کد خبر 545655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.