۷۰ درصد آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی، مهارتی است/کرونا آموزش را با فضای مجازی پیوند داد

بدون مهارت‌ها و آموزش‌های مهارتی، امکان ورود نیروی انسانی به بازار کار میسر نیست. رابطه آموزش‌های مهارتی با نگرش اشتغال‌زایی و کارآفرینی به توسعه اشتغال پایدار در جامعه و حل معضل بیکاری جوانان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه که با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای ایجاد شده و نسبت به برگزاری دوره‌های علمی-کاربردی اقدام می‌کند و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه‌جانبه از جمله صنعتی، نظامی و دانشگاهی در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی، ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی در جامعه، فراهم‌سازی زیربنای مناسب به‌منظور به‌کارگیری توان دانش‌آموختگان دوره‌های نظری در حل مسائل کاربردی و زمینه‌سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین از جمله اهداف این مرکز علمی است.

وظیفه و اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهارت آموزی

بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در خصوص وظیفه این مرکز علمی می‌گوید: وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش و تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند با مهارت آموزی و بهره‌گیری از امکانات به روز از پس چالش‌های پیش روی مشاغل برآیند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه اقتصادی، ادامه می‌دهد: لازم است تا دانشگاه جامع علمی کاربردی با دوراندیشی نیازسنجی کند و بر اساس نیازهای موجود در مشاغل و حرفه‌های مختلف نیروهای متخصص را تربیت کند و بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد؛ بنابراین با افزایش بهره‌وری علمی شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه باید بر روی ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد، تصریح می‌کند: با توسعه اقتصادی و حصول سرمایه‌های جدید قطعاً بهتر می‌توان به ایده‌ها و نوآوری‌های به‌روز و جدید پرداخت و روی آنها سرمایه‌گذاری کرد؛ در نهایت این چرخه منجر به ثروت مولد خواهد شد. به جای سرمایه‌گذاری بر روی کارخانه‌ها و ایجاد شغل برای تعداد معدود باید روی فکرهای جدید و کارآمد سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان مشاغل بیشتری ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی کار بر اساس نیازهای حال و آینده باعث انجام کار با بهره‌وری بیشتر خواهد شد، می‌افزاید: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیازسنجی در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف را با کمک صاحب نظران و متخصصان مربوطه انجام می‌دهد تا مشخص شود برای انجام کارهای تخصصی در حوزه‌های مختلف چه مهارت‌هایی باید آموزش داده شود تا کارآمد باشد.

لزوم نیازسنجی در مشاغلی اساس علم روز در سطح جهانی

رضایی با اشاره به اینکه نیازسنجی در مشاغل باید بر اساس علم روز و در سطح جهانی انجام شود، خاطرنشان می‌کند: در شورای مهارت استان اصفهان جلساتی را برای مشخص کردن اهداف و چشم‌اندازها با سازمان و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، اصناف، صمت و اتاق بازرگانی برگزار می‌کنیم تا نیازسنجی‌های لازم انجام شود.

وی اضافه می‌کند: با مشخص شدن چشم‌اندازها و اهداف در خصوص نیازهای شغلی به تعیین و تبیین سرفصل‌ها می‌پردازیم که در نهایت به برگزاری دوره‌هایی برای آموزش، مهارت و تربیت نیروی کار منجر شود؛ بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی باید برای جذب نیروی آموزش دیده به بازار کار برنامه‌ریزی و تلاش شود.

تامین نیاز دنیای کار بواسطه مهارت افزایی در دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با تاکید بر همکاری بخش خصوصی با این مرکز علمی، می‌گوید: باید همکاری و هماهنگی بین بخش خصوصی و دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشته باشد تا بتوان آن طور که باید نیرو را برای بازار کار آموزش دهیم. همکاری خوبی در بخش خصوصی داشته‌ایم که برخی برای آینده و برخی برای به روز بودن در مشاغل انجام شده است؛ البته در حوزه‌های بزرگ آموزش‌ها تا حدودی کم رنگ شده و نیاز به توسعه و تقویت دارد.

تدوین و بازنگری دوره‌های آموزشی بر اساس چالش‌های محیط کار

وی در خصوص اهمیت تدوین دوره‌های آموزشی بر اساس نیازهای حوزه‌های تخصصی، می‌گوید: تدوین و بازنگری دوره‌های آموزشی از دل محیط کار و مناطق مختلفی که فعالیت‌های ویژه‌ای دارند، خارج می‌شود؛ با بازنگری‌ها برای تدوین داده‌ها، محتوا و عنوان دوره‌ها بر اساس نیازها تغییر می‌کند. صنایع، ورزش، پوشاک، کشاورزی، هنر و صنایع دستی از جمله حوزه‌هایی است که در این مرکز علمی با بخش خصوصی همکاری داشته‌ایم و نیاز است تا همکاری‌ها مستمر و همیشگی باشد تا بتوان شاهد بهره‌وری بیشتر، تقویت مشاغل و حرفه‌های مختلف باشیم و حتی بتوان به صادرات نیز اندیشید و اقتصادی مولد پایه‌ریزی کرد.

رضایی در خصوص فرصت و تهدیدهای کرونا برای دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی استان اصفهان اضافه می‌کند: بسیاری از فعالیت‌های جمعی، عملی و تعاملات تحت تأثیر شرایط کرونا ویروس قرار گرفت و دانشجویان از محیط کار واقعی دور شدند. توسعه دانش، مهارت‌افزایی و علاقه به کار که در مجامع عملی و حضوری به دست می‌آمد، به دلیل شیوع کرونا ویروس کمتر شد، به ویژه اینکه حدود ۷۰ درصد از آموزش‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی عملی است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان یکی از دانشگاه‌هایی بود که در خصوص آموزش مجازی دچار چالش و مشکل نشد، اظهار می‌کند: با برنامه‌ریزی پیش رفتیم تا آموزش‌ها به تعویق نیافتد و چالشی برای آموزش مجازی نداشته باشیم؛ کرونا دانشگاه را با حوزه آموزش‌های مجازی پیوند زد و نشان داد که فضای مجازی فرصتی برای آموزش و فعالیت برخی حوزه‌ها و مشاغل است و اگر در این فضا بتوان آموزش‌های صحیح و کاربردی به دانشجویان ارائه داد و رشته مرتبط با فضای مجازی را تعریف کرد، قطعاً شاهد فرصت‌های ویژه‌ای برای رشته‌های نوظهور و آینده پژوهی خواهیم بود که کرونا به وجود آورده است.

اهمیت ارائه آموزش برای برندسازی در مشاغل و حرفه‌ها

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه می‌توان از کرونا به عنوان فرصتی برای برندسازی و ایجاد اعتماد استفاده کرد، تصریح می‌کند: لازم است برای حفظ مشتری، مشتری‌مداری، ارائه خدمات بهتر، کیفیت‌بخشی، ایجاد اعتماد، خدمات پس از فروش و در نهایت برندسازی آموزش‌های تخصصی ارائه شود تا بتوان از فرصت‌های دوران کرونا استفاده کرد و در پساکرونا شاهد ادامه روند فعالیت‌ها بود.

وی با اشاره به وجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها، می‌افزاید: در برهه‌ای از زمان نیازهای به وجود می‌آید و بعد از مدتی آن نیازها رفع می‌شود، در دانشگاه جامع علمی کاربردی این فرصت برای آموزش کوتاه مدت و موقت برای رفع نیازهای دوره‌ای وجود دارد، در حالی که در دانشگاه‌های دیگر این امکان فراهم نیست. همچنین در زیرگروه‌های آموزشی تقریباً پایین‌ترین شهریه و کمترین افزایش را دانشگاه جامع علمی کاربردی دارد، البته وام‌های دانشجویی نیز به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

تامین نیاز دنیای کار بواسطه مهارت افزایی در دانشگاه جامع علمی کاربردی

رضایی در خصوص آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی، خاطرنشان می‌کند: ادامه روند آموزش‌های غیرحضوری و حضوری منوط به دستورات ستاد کرونا خواهد بود و در هر دوره‌ای بر اساس اعلام ستاد کرونا آموزش‌ها مجازی و یا حضوری خواهد بود، البته اگر آموزش‌ها حضوری شود تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس رعایت می‌شود تا سلامت دانشجویان تحت‌الشعاع قرار نگیرد و دانشجویان بتوانند با آسودگی خاطر در کلاس‌های حضوری و عملی شرکت کنند.

وی می‌گوید: البته استفاده از آموزش‌های تلفیقی نیز یکی از فرصت‌هایی است که کرونا ایجاد کرده و در پساکرونا نیز می‌توان از آموزش تلفیقی که مجموعه‌ای از آموزش‌های حضوری و مجازی است، به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، چرا که برای ارائه برخی دروس نظری نیاز به حضور دانشجو نیست و با این اقدام دانشجو می‌تواند توجه و حضور خود در دانشگاه را به آموزش‌های عملی معطوف کند.

کد خبر 545630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.