هموطنان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا تعلل نکنند

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی به هموطنان توصیه کرد حتماً دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند و در این کار اصلاً تعلل نکنند.

به گزارش ایمنا، احسان شمسی گوشکی اظهار کرد: هر واکسنی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، هموطنان می‌توانند به عنوان دوز یادآور بزنند.

وی ادامه داد: سالمندان و گروه‌های پرخطر در اولویت تزریق دوز یادآور واکسن کرونا قرار دارند که از این افراد تقاضا داریم در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند با آرامش واکسن را تزریق کنند، گفت: در این شرایط نیازی نیست واکسن‌ها را به داخلی و خارجی تقسیم کرد، بلکه واکسنی که تائیدیه وزارت بهداشت دارد، ایمن و اثربخش است و افراد نسبت به تزریق آنها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت واکسنی را که در اختیارش قرار گیرد، براساس شرایط فنی در اقصی نقاط کشور توزیع می‌کند.

گوشکی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن در مقابله با اومیکرون تأثیر دارد؛ گفت: این موضوع اثبات شده که واکسن برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون اثر دارد.

وی افزود: میزان اثر واکسن به عوامل مختلفی از جمله گسترش این سویه و درصد پاسخ دهی واکسن‌ها، وابسته است، اما هنوز زود است جواب قطعی یا درصد مشخصی را اعلام کنیم.

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی در توصیه به هموطنان گفت: در کنار تزریق واکسن، همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از آسیب‌های این بیماری در امان بمانند. اولویت وزارت بهداشت انجام کامل واکسیناسیون است و این کار به هیچ وجه نباید، معطل بماند.

وی گفت: چند تولید کننده داخلی مجوز اضطراری را دریافت کردند و در حال تولید انبوه واکسن‌های خود برای تأمین نیاز کشور هستند. هرچند واکسن سازان داخلی کرونا بسیار خوب عمل کردند و تولیدات داخلی خوبی داریم، اما اگر نیاز به واکسن داشته باشیم واردات آنها ادامه می‌یابد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد که اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد و ظرف دو تا سه روز شمار مبتلایان به آن چند برابر می‌شود. این وضعیت به ویژه در برخی کشورها از جمله انگلیس و آمریکا دیده شده به گونه‌ای که ظرف مدت کوتاهی به سویه غالب در این کشورها بدل شده است. دانشمندان بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه به دلیل توانایی اومیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت پذیری آن است.

منبع: ایرنا

کد خبر 545626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.