ارز ۴۲۰۰ نقشی در رونق سفره مردم نداشت/یارانه نقدی تورم‌زا است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ هیچ نقشی در رونق سفره‌های مردم نداشت، گفت: به‌رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی، قیمت این کالاها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، علیرضا پاک فطرت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: ارز ترجیحی یا ارز ۴۲۰۰ و یارانه ارزی تا امروز هیچ نقشی در سفره مردم نداشته است. متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد این مشکل بوده‌ایم که تورم کالاهای اساسی و خوراکی‌ها بیشتر از تورم در کالاهای دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه یارانه ارزی عملاً به جیب دلالان رفته است، افزود: برخی با تأسیس شرکت خصوصی برای واردات کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کنند. اما یا این ارز را در بازار می‌فروشند و یا کالاها را با ارز ۴۲۰۰ وارد کرده و با نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید ارز تک نرخی شود، ادامه داد: دولت باید به جای یارانه ارزی امکانات خاصی را در اختیار اقشار محروم قرار دهد.

وی با اعلام مخالفت با یارانه نقدی و یارانه کالایی، گفت: یارانه نقدی موجب افزایش تورم شده و یارانه کالایی هم حیف و میل می‌شود. دولت باید حمل و نقل، آموزش و خدمات بهداشتی رایگان در اختیار اقشار محروم قرار دهد و به این وسیله از این اقشار حمایت کند.

پاک فطرت تصریح کرد: یارانه نقدی موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود و با افزایش تورم عملاً مشکلات معیشتی مردم حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید برنامه‌ریزی دقیقی برای منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ داشته باشد، به گونه‌ای که درآمدهای حاصل از حذف این رانت صرف تقویت زیر ساخت‌ها و حمایت از اقشار محروم شود. متأسفانه دولت‌های گذشته درآمدهای حاصل از واقعی کردن قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بودجه را صرف بودجه جاری و پرداخت حقوق و مزایا کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 545614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.