جهان از مسیر دستیابی به هدف "پایان مرگ کودکان" دور شده است

بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط گروه بین سازمانی سازمان ملل متحد در زمینه برآورد مرگ و میر کودکان (IGME)، جهان به طور قابل توجهی از مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) برای پایان دادن به مرگ و میر قابل پیشگیری نوزادان و کودکان زیر پنج سال دور شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس این گزارش، بیش از ۵۰ کشور تا سال ۲۰۳۰ به هدف پایان دادن مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نخواهند رسید و بیش از ۶۰ کشور بدون اقدام فوری، دستیابی به این هدف را از دست خواهند داد. اهداف توسعه پایدار خواستار پایان دادن به مرگ و میر قابل پیشگیری در نوزادان و کودکان زیر پنج سال است؛ هدف همه کشورها نرخ مرگ و میر ۱۲ نوزاد یا کمتر در هر هزار تولد و نرخ مرگ و میر ۲۵ کودک زیر پنج سال در هر هزار تولد تا سال ۲۰۳۰ است. این گزارش حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از پنج میلیون کودک قبل از تولد پنج سالگی و ۲.۲ میلیون کودک و نوجوان پنج تا ۲۴ ساله نیز جان خود را از دست داده‌اند.

جهان از مسیر دستیابی به هدف "پایان مرگ کودکان" دور شده است

"مارک هروارد"، معاون بخش داده‌ها و تحلیل یونیسف در این رابطه گفت: "ما هنوز هم به دلیل وجود سیستم‌های بهداشتی ضعیف و کم بودجه که با فشار زیادی در برابر پاندمی مواجه شده‌اند، جوانان را به دلایل قابل پیشگیری از دست می‌دهیم؛ میزان مرگ و میرها نیز به یک اندازه در سراسر جهان رخ نمی‌دهد. کودکان ساکن در مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا و جنوب آسیا همچنان با بالاترین خطر مرگ در جهان روبه‌رو هستند. اگر می‌خواهیم به SDG پایان مرگ و میر کودکان در همه کشورها دست یابیم، باید تلاش‌ها را برای اطمینان از دسترسی به مراقبت مؤثر و با کیفیت همراه با گسترش مستمر مداخلات نجات‌دهنده زندگی مضاعف کنیم."

جهان از مسیر دستیابی به هدف "پایان مرگ کودکان" دور شده است

گزارش IGME سازمان ملل همچنین اعلام کرده که داده‌های قابل اعتماد در مورد مرگ و میر کودکان، نوجوانان و جوانان برای اکثر کشورهای جهان، به ویژه برای مناطق کم درآمد، در دسترس نیست و همه‌گیری COVID-۱۹ چالش‌های بیشتری را برای افزایش در دسترس بودن و کیفیت داده‌ها ایجاد کرده است. فقط حدود ۶۰ کشور، عمدتاً با درآمد بالا، دارای سیستم ثبت احوال و آمار دقیق هستند که داده‌های مرگ و میر به موقع و قابل اعتماد را تولید می‌کند.

در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، شکاف‌های داده‌ای بزرگی وجود دارد؛ دو سوم (۹۷ کشور از ۱۳۵ کشور) در ۳ سال گذشته هیچ داده قابل اعتمادی درباره مرگ و میر به اشتراک نگذاشته‌اند. به همین ترتیب، همه‌گیری COVID-۱۹ چالش‌های بیشتری را برای جمع‌آوری داده‌ها ایجاد کرد و نیاز فوری برای پر کردن شکاف‌های داده را نمایان کرده است.

"فنگ ژائو"، مدیر اقدام برای سلامت، تغذیه و جمعیت بانک جهانی در این رابطه گفت: "کشورها باید بر خدمات بهداشتی با کیفیت، تغذیه و سایر مداخلات نجات دهنده زندگی برای زنان و کودکان سرمایه‌گذاری کنند تا اطمینان حاصل شود دستاوردهای سخت به دست آمده در مبارزه با مرگ و میر کودکان، از بین نمی‌رود و به اهداف توسعه پایدار دست می‌یابند. بانک جهانی همچنان متعهد به کمک به کشورهای با درآمد کم و متوسط برای بهبود وضعیت بهداشتی برای زنان و کودکان و تسریع کاهش مرگ و میر کودکان از جمله با مشارکت‌هایی مانند تسهیلات مالی جهانی (GFF) است. "

جهان از مسیر دستیابی به هدف "پایان مرگ کودکان" دور شده است

گروه IGME سازمان ملل، مرگ و میر زیاد ناشی از کووید -۱۹ را بر اساس داده‌های مرگ و میر که این گروه از بیش از ۸۰ کشور -نیمی از آن‌ها کشورهای با درآمد کم یا متوسط دریافت بودند- تجزیه و تحلیل کرد. به دنبال تجزیه و تحلیل این داده‌ها و توصیه‌های گروه مشاوره فنی سازمان ملل، IGME هنوز نرخ مرگ و میر مربوط به COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۰ را تنظیم نکرده است. با این حال، با در دسترس قرار گرفتن داده‌های با کیفیت، نظارت بیشتری برای دستیابی به تصویر کامل‌تر از مرگ و میر کودکان، نوجوانان و جوانان و همچنین عوامل مرتبط مورد نیاز است. سرمایه‌گذاری‌های آتی در پاسخ به کووید -۱۹ و سلامت جهانی باید همه عناصر زیرساخت مراقبت‌های بهداشتی جهانی را تقویت کند، از جمله تأثیر ماندگار بر داده‌ها و سیستم‌های بهداشت اولیه برای کمک به پایان دادن به مرگ‌های قابل پیشگیری کودکان.

دکتر "انشو بانرجی"، مدیر امور بهداشت مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان و سالمندی در سازمان جهانی بهداشت گفت: "تلاش‌های جدی برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت برای همه کودکان و نوجوانان مورد نیاز است؛ این اقدام همچنین به معنای جمع‌آوری داده‌های لازم برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای فیزیکی، رشدی و عاطفی آن‌ها در طول زندگی است. سرمایه‌گذاری روی کودکان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که جامعه می‌تواند برای ساختن آینده‌ای بهتر انجام دهد."

جهان از مسیر دستیابی به هدف "پایان مرگ کودکان" دور شده است

این گزارش هشدار می‌دهد که به دلیل ضعف داده‌ها، نتایج برای کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۲۱ و پس از آن ناشناخته باقی می‌ماند. به عنوان مثال، همه‌گیری COVID-۱۹ ممکن است بر اساس گروه سنی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تأثیر متفاوتی بر مرگ و میر کودکان بگذارد و به همین دلیل برای درک تأثیر بلندمدت COVID-۱۹، به داده‌های به موقع و نظارت دقیق نیاز است.

ترجمه از: الهه سیف‌الدین

کد خبر 545597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.