صیانت از هنر فاخر از اهداف برگزاری سومین جشنواره موسیقی موغام

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، گفت: صیانت از موسیقی فاخر موغام و آشنایی هرچه بیشتر مردم با این میراث آبا و اجدادی، از اهداف برگزاری سومین جشنواره موسیقی موغام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین باهر در جمع اصحاب رسانه با اشاره به مراسم افتتاحیه جشنواره زمستانه با بیان اینکه آغاز این جشنواره ۱۹ دی ماه و در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران به صورت رسمی کلید خواهد خورد، اظهار کرد: صیانت از موسیقی فاخر موغام و آشنایی هرچه بیشتر مردم با این میراث آبا و اجدادی، از اهداف برگزاری سومین جشنواره موسیقی موغام است.

وی در تشریح اهداف و طرح‌های جشنواره به این موارد اشاره کرد: طرح تکریم مادران آسمانی با همکاری مدیریت‌های فرهنگی اجتماعی مناطق ده گانه، برگزاری جشنواره‌ی آدم برفی در تمامی پارک‌های سطح شهر، جشن بزرگ به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا و تکریم مقام مادر و زن با عنوان سقف بهشت، جشن ایام ولادت‌های ماه رجب و شعبان، جشن دهه فجر، ولادت امام هادی و برنامه‌ای با موضوع کودک و نوجوان، گرامیداشت روز خانواده، گرامیداشت بانوان با عنوان ترنم ظفر، برگزاری جشن‌های میدانی میلاد امام علی و همایش پدر و فرزند، تکریم و تجلیل فرزندان شهدا، از جمله برنامه‌های جشنواره زمستانه است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز افزود: دیگر برنامه‌های این جشنواره در قالب طرح بابای خوب و شب شعر، طرح طلیعه‌ی عشق در مورد پیامبر اسلام (ص)، طرح مهر همدلی در استقبال از هفته‌ی احسان و نیکوکاری، طرح سلام زمین به مناسبت هفته درختکاری، طرح ماه در ایام ولادت شعبانیه با همکاری تمامی فرهنگسراها، طرح صبح ظهور در اواخر جشنواره زمستانه و به مناسبت نیمه شعبان که در آستانه عید نوروز، برگزار خواهد شد.

باهر همچنین ادامه داد: دو طرح معنوی، مذهبی از جمله برگزاری دعای کمیل در مزار شهدا و طرح یاد یاران همراه با دعای ندبه و زیارت اهل قبور در روزهای جمعه برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در اختتامیه، با برگزاری جشنواره بزرگداشت مهدی باکری شهردار شهید، به استقبال جشنواره نوروزی خواهیم رفت و جشنواره‌ی نوروزی تبریز را به همت فرهنگسراهای ده‌گانه رقم خواهیم زد.

غلامرضا میرزازاده مدیر عامل انجمن موسیقی تبریز و دبیر جشنواره موغام نیز در این نشست اظهار کرد: جشنواره مقاومت نغمه سی با تولید و بازتولید سرودهای انقلابی و اجرای سرودهای مختلف در مناسب‌های مذهبی و غیرمذهبی، بین گروه‌های سنی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد که از بین ۵۰ گروه پسران شرکت کننده ۲۳ گروه منتخب و از ۲۰ گروه دختران شرکت کننده ۳ گروه منتخب و حائز شرایط دریافت جایزه شده‌اند.

وی افزود: گروه‌های مختلف از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی از جمله اسکو، کلیبر، ملکان، مراغه، بناب، ورزقان، مرند، هریس، هوراند، آذرشهر و تبریز شرکت داشته که بیشترین تعداد شرکت کننده از تبریز است و گروه‌های منتخب به مناسبت ۲۲ بهمن در دو بخش تجربه محور و نوپا در قالب ۲۲ گروه در فرهنگسرای الغدیر به صورت اجرای زنده، رقابت خواهند داشت.

دبیر جشنواره موغام با تاکید بر اینکه میزان تأثیر و نقش موسیقی بر فرهنگ منطقه بر کسی پوشیده نیست، اذعان داشت: از جمله نظریه پردازان مطرح این عرصه، صفی الدین خرمی موسیقی مقامی را از خود آذربایجان تعریف کرده‌اند که امروزه اهمیت و وظیفه‌ی ما را در حفظ و اشاعه‌ی موسیقی شرق و خصوصاً موسیقی مقامی در برابر موسیقی‌های وارداتی، افزایش داده و استقبال صورت گرفته، انجمن موسیقی و سازمان فرهنگی را مجاب و انگیزه‌ای مضاعف بر برگزاری این جشنواره شد.

میرزازاده در ادامه با اشاره به اینکه، با در نظر گرفتن این اصل که ادبیات و موسیقی با عرفان و اخلاق و روح انسان عجین شده و جدایی ناپذیرند، در تشریح اهداف جشنواره گفت: صیانت از موسیقی اصیل و فاخر موغام، معرفی جوانان و نوجوانان مستعد، ایجاد روحیه نشاط و هنردوستی در عموم شهروندان، ایجاد زمینه آشنایی بیشتر مردم با موسیقی موغام که میراث اجدادی است، برگزاری کارگاه‌های هنرآموزی جهت افزایش سطح علمی هنرجویان و تلاش در جهت ارتقا سطح علمی هنرمندان موسیقی که به صورت آکادمیک در این حوزه تحصیل نکرده‌اند و ارتباط مدنی با سراسر استان‌ها و اقلیم‌های کشور از جمله ضرورت‌های برگزاری این جشنواره تعریف شده است.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری سومین جشنواره موسیقی موغام تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره طی بازه زمانی ۲۰ روزه مهلت ارسال آثار با قابلیت تمدید ۱۰ روزه آماده دریافت آثار شرکت کنندگان در دو بخش خوانندگی و نوازندگی و در دو رده سنی الف و ب با تاکید بر رعایت عدالت، به دو صورت مجازی و پستی است.

دبیر جشنواره موغام گفت: جشنواره با اعلام نتایج بازبینی تا دهم بهمن ماه، در روزهای ۱۸ – ۱۹ و ۲۰ بهمن با حضور تماشاگران و داوران، در فرهنگسرای الغدیر اجرا و مراسم اختتامیه این جشنواره روز ۲۱ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران برگزار خواهد شد.

میرزازاده خاطرنشان کرد: جزئیات جدید طی روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 545498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.