لزوم به‌کارگیری راهکارهای بومی برای هوشمندسازی شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان و مدیران گرفته تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در فرآیند هوشمندسازی مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرآیند هوشمندسازی زیرساخت‌های یک شهر باید مطابق با بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی باشد تا بتوان نظام هوشمند شهرسازی را در سطح شهر پیاده کرد.

وی افزود: نظام شهری شهرهای امروز کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است و بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز همانند گذشته نیست، لذا نمی‌توان با روش‌های سنتی مدیریت صحیحی بر شهر و فرآیندهای آن داشت.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد متخصصان شهرسازی ما مهارت‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف برای ساخت یک شهر هوشمند بیاموزند تا بتوانند آن را به درستی در نظام شهرسازی هر شهر و هر منطقه شهری پیاده‌سازی کنند.

مؤمنی تاکید کرد: هوشمندسازی نسخه‌ای واحد برای تمامی شهرها نیست و بسترها و مسیر توسعه برای هر شهری متفاوت است، لذا حتماً باید ویژگی‌های بومی شهر در فرآیند توسعه آن مورد توجه قرار بگیرد تا هوشمندسازی به طور کامل محقق شود.

وی اضافه کرد: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان گرفته و مدیران تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در این فرآیند مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: چنانچه راهکارهای بومی و عملیاتی برای تحقق شهر هوشمند طراحی و برنامه‌ریزی شود، می‌توان شهرهایی به واقع هوشمند و سازگار با محیط زیست داشت که در آن حقوق همه ذی‌نفعان مدنظر است؛ چنین شهری زیست‌پذیر است و تاب‌آوری بیشتری در برابر حوادث دارد.

مؤمنی تاکید کرد: امروزه راهکارها برای هوشمندسازی شهرهای کشور بومی نیست و صرفاً از فناوری‌های تقلیدی و وارداتی برای هوشمندسازی شهر استفاده می‌شود؛ این فرآیند نیز تمامی ابعاد شهر را در بر نمی‌گیرد و بخشی است در حالی که هوشمند شدن شهر باید در تمامی ابعاد مورد توجه باشد.

کد خبر 545390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.