اجرای پویش «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» در اصفهان

پویش مردمی «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» به منظور نهال کاری و توسعه پوشش گیاهی همزمان با سراسر کشور در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حاشیه برنامه ملی «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» اظهار کرد: با همکاری سازمان بسیج‌سازندگی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مقرر شد برنامه دیم‌کاری شرق اصفهان برای توسعه فضای سبز شهر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این طرح ۷۰ هکتار از فضای سبز شرق اصفهان زیر کشت نهال بادام اسکوپاریا که تحمل مناسبی برای کم‌آبی دارد، خواهد رفت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروز کاشت ۲۰۰ اصله نهال را به صورت نمادین در دستور کار قرار داریم، تصریح کرد: امیدواریم این فرایند ادامه پیدا کرده و با بارندگی و رشد این نهال‌ها در راستای بهبود کیفیت محیط زیست قدم برداریم.

وی افزود: در اسفندماه، برنامه درخت‌کاری که به صورت یک فرهنگ و سنت درآمده به دلیل کمبود منابع آبی، توزیع و کاشت نهال را در حد سال‌های قبل نخواهیم داشت؛ جایگزین این فرهنگ و سنت درخت‌بانی است که در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای سبز اصفهان بیش‌از این آسیب نبیند.

عرفان‌منش با بیان اینکه فضای سبز شهر اصفهان به دلیل مشکلات آبی با چنگ و دندان حفظ شده است یادآور شد: از شهروندان درخواست دارم مانند همیشه در نگهداری از درختان سطح شهر بکوشند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در رابطه با اهداف سال آتی خاطر نشان کرد: ما در سال ۱۴۰۱ بر حفظ فضای سبز شهر اصفهان متمرکز خواهیم شد در این راستا پروژه‌های تعریف شده در راستای حفظ فضای سبز است.

وی ادامه داد: تنها پروژه توسعه‌ای سازمان در سال آتی پروژه «اکو اسپرت پارک اصفهان» در شمال شهر است که با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری بخش زیادی از زمین این پروژه تملک شده است و به زودی عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

عرفان منش با بیان اینکه زیرساخت‌های اولیه این پروژه آماده شده است اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای شهروندان پارکی در حد کوه صفه راه‌اندازی کنیم.

بسیج سازندگی پای‌کار مشکلات مردم

همچنین حسن عجمی مسئول بسیج سازندگی استان اظهار کرد: در آستانه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، نهم دی‌ماه و سیزدهم دی‌ماه مصادف با شهادت سردار شهید سلیمانی هستیم؛ مجموعه بسیج سازندگی به عنوان عصاره بسیج، در برنامه‌های مختلف نظام شرکت کرده و کمک‌حال دولت‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: برای بسیج سازندگی تفاوتی میان دولت‌ها وجود ندارد و فعلیت‌هایی همچون خدمت‌رسانی، محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی با حضور بسیجیان جهادی میسر شده است.

مسئول بسیج سازندگی استان با بیان اینکه دو هزار و ۵۸۰ گروه جهادی در استان وجود دارد یادآور شد: این افراد در ۱۰ استان فعالیت کرده و در استان اصفهان نیز در ۲۶ ناحیه و ۶۰۰ روستا فعالیت دارند.

وی با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در حوزه بهداشتی، درمانی، عمرانی خاطر نشان کرد: ایجاد نهضت مردمی ماسک، ضد عفونی معابر، تقسیم یک میلیون بسته معیشتی با کمک بسیجی مردم بین نیازمندان، تقسیم ۶۰ هزار بسته لوازم تحریر بین نیازمندان انجام شده است، همچنین ۳۷۸ مسکن برای محرومان ساخته شد.

مسئول بسیج سازندگی استان اظهار کرد: این اقدامات با کمک همه مسئولان استانی و محوریت سپاه و بسیج انجام شده که دغدغه آن‌ها مشکلات معیشتی مردم بوده است.

عجمی خاطرنشان کرد: برنامه امروز نیز با هماهنگی بین بسیج سازندگی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان برگزار شده و امیدواریم بتوانیم، در کنار همدیگر پویش ملی و مردمی «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» را اجرایی کنیم.


احداث جنگل‌های دست‌کاشت با رعایت اصول کم آبی

محمدعلی کاظمی، سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایمنا گفت: امسال همزمان با بارش‌های پاییزی پویش مردمی کاشت نهال در جنگل‌های زاگرس در شهرستان سمیرم با همکاری هلال احمر، بسیج سازندگی، سازمان‌های مردم نهاد و اهالی این منطقه انجام شد.

وی ادامه داد: امروز با هماهنگی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و سازمان بسیج سازندگی کاشت نهاد بادام اسکوپاریا که گونه‌های جنگلی به حساب می‌آید را آغاز کردیم و قصد داریم کمربند سبز اصفهان را گسترش دهیم.

کاظمی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری احداث جنگل‌های دست‌کاشت است افزود: این اقدام توسعه سرانه فضای سبز را به همراه دارد؛ در این راستا پیش‌بینی شده یک‌هزار ۵۰۰ هکتار کاشت درخت داشته باشیم تا این روند در هفته منابع طبیعی به صورت بزر کاری و نهال کاری با مشارکت مردم انجام گیرد.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان افزود: این اقدامات در شهرستان‌های مختلف همچون نجف‌آباد، شاهین‌شهر، نائین، فریدن، کاشان، اصفهان و سمیرم عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت بیابانی احداث شده است گفت: این اقدام در مناطق بیابانی و با کاشت گونه‌های بیابانی همچون تاق، قره‌داغ انجام شده است؛ حدود ۴۵ هزار هکتار نیز جنگل دست‌کاشت غیر بیابانی احداث شده است که در حوزه زاگرس بوده و یا در حاشیه شهرها احداث شده است.

کاظمی با بیان اینکه این جنگل‌ها بدون دخالت آبی و به صورت دیم آبیاری می‌شوند اظهار کرد: یکی از اصول در کاشت درخت این است که نهال‌ها حداقل نیاز آبی را داشته یا نیاز آبی نداشته باشند.

کد خبر 545312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.