منطقه ۵ اصفهان الگویی منحصر به فرد از یک زیست شهری بسیار خوب است

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدهای خود از مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان با حضور در منطقه پنج در جریان آخرین وضعیت این منطقه، پیشرفت پروژه‌ها، چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف آن قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، علی قاسم‌زاده در این بازدید با بیان اینکه منطقه پنج شهرداری اصفهان از جهات مختلف یک منطقه منحصر به فرد است، اظهار کرد: از لحاظ موقعیت طبیعی این منطقه دارای کوه و رودخانه، از لحاظ بافت شهرسازی دارای یک بافت تاریخی بسیار ویژه و یک بافت جدید و مدرن و از لحاظ ساکنان آن دارای تنوعی از ادیان مختلف است.

وی منطقه پنج شهرداری اصفهان را دارای تنوع ادیان ذکر کرد و افزود: ادیان اسلام، مسیحیت، زرتشتی و کلیمی در این منطقه در کنار یکدیگر ساکن هستند و در صورتیکه قصد داشته باشیم الگویی مناسب و مطلوب را از لحاظ پیشرفت مناسب شهری ذکر کنیم می‌توانیم به این منطقه اشاره کنیم، زیرا همه چیز در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک زندگی مطلوب را برای مردم فراهم کرده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: فرصتی فراهم شد تا به مناسبت سال نو میلادی به دیدار همشهریان مسیحی برویم و علاوه بر دیدار با اسقف ارامنه اصفهان در محله ارامنه با مردم گفت‌وگو کنیم.

وی با بیان اینکه احساس زندگی، حیات اجتماعی پرشور و احساس همدلی که میان مسیحیان و مسلمانان در یک بخش شهری حاکم است، نشان از رسیدن جامعه به یک بلوغ اجتماعی دارد، تاکید کرد: با این احساس بلوغ اجتماعی در میان شهروندان می‌توانیم در کنار یکدیگر روزهای خوبی را در شهر تجربه کرده و یک الگوی زیست شهری بسیار خوب را در آینده داشته باشیم.

پیشرفت ۴۵ درصدی احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منطقه، اظهار کرد: وسعت منطقه پنج حدود ۶ هزار هکتار است که در قالب ۱۱ محله باغ زرشک، سیچان، جلفا، باغ دریاچه، وحید، حسین آباد، بهار آزادی، فرح آباد، کوی امام جعفر صادق (ع)، کوی سپاهان و سپاهان شهر تقسیم‌بندی شده است.

احمد رضایی با بیان اینکه در بافت اجتماعی این منطقه با طیف‌های مختلفی از مردم و اقلیت‌های مذهبی مواجه هستیم، تصریح کرد: وجود دانشگاه اصفهان، اراضی ارتش، سپاه صاحب‌الزمان (عج)، دانشکده امیرالمومنین (ع) و حضور جمعی از همه تفکرات دامنه کار و فعالیت در این منطقه را بسیار وسیع می‌کند.

وی منطقه پنج را جنوبی‌ترین ناحیه شهر اصفهان ذکر کرد و ادامه داد: با شناسایی محلات رویکرد خود را بر ارتباط سالم و مستمر با مردم گذاشته‌ایم تا با آشنایی با نیازهای آنها بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم این منطقه ارائه دهیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان با بیان اینکه ما از لحاظ رتبه بندی جمعیت در میان مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در جایگاه پنجم قرار داریم، تاکید کرد: جمعیت منطقه حدود ۱۴۱ هزار نفر است، رشد جمعیت منطقه با ضریب ۱.۶ هم اکنون منفی است که باید به این موضوع توجه ویژه شده و مورد آسیب شناسی قرار بگیرد زیرا با موضوع مهاجرت و زاد و ولد کم در منطقه به ویژه در میان تحصیل کردگان مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: جمعیت ۴۰ هزار نفری محله سپاهان شهر از طیف‌های مختلفی از مردم از جمله دستگاه‌های نظامی و انتظامی، تشکیل شده است که با توجه به وجود قشر تحصیل‌کرده در میان آنها و همچنین در کوی امام جعفر صادق (ع) خواسته‌های متفاوتی در این محلات وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه منطقه پنج از نظر تولید و جذب سفر رتبه دوم را در میان سایر مناطق اصفهان دارد، گفت: از نظر ظرفیت پارکینگ‌ها، سرانه تولید زباله و فرسوده نبودن بافت رتبه اول، از نظر مساحت فضای سبز رتبه دوم، طول معابر رتبه چهارم و از نظر مساحت محدوده قانونی رتبه سوم را در میان مناطق ۱۵ گانه اصفهان برخوردار هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های دیگر منطقه پنج، افزود: دسترسی مناسب به بزرگراه‌های شهید خرازی، دستجری و اقارب‌پرست، وجود مراکز اداری متعدد، دارا بودن مهمترین دروازه ورودی شهر اصفهان از سمت جنوب، وجود شهرک سپاهان شهر و گسترش آن، وجود کوه صفه با بهره برداری عمومی، وجود مسیر رودخانه زاینده رود و پارک‌های حاشیه‌ای آن، وجود بیش از ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی با بیش از دو هزار تخت، وجود نقاط جاذب سفرهای درون شهری مانند خیابان خاقانی، نظر، جلفا و توحید، وجود ادیان متعدد (مسلمان، مسیحی، زرتشتی، کلیمی)، وجود ۵۱ مسجد و ۲ امام زاده، ۱۳ کلیسا و یک آتشکده، مجاورت با پل‌های تاریخی سی و سه پل، مارنان و منطقه ناژوان، دارا بودن ۲ مدرسه علمیه خواهران، ۴ دانشگاه دولتی، وجود ۱۱ هتل و یک مهمان پذیر از جمله ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های این منطقه، تصریح کرد: وجود مراکز جاذب سفر، بالا بودن قیمت زمین و مشکل بودن آزادسازی املاک مورد نیاز، کمبود پارکینگ در مجاورت مراکز تجاری، ترافیک سنگین در مراکز جاذب سفر، وجود مراکز نظامی ارتش و سپاه در منطقه، تأمین امنیت کوهنوردان کوه صفه و عدم توزیع مناسب فضای سبز در مراکز محلات از جمله این چالش‌ها است.

وی در این جلسه با اشاره به پروژه‌های مختلف منطقه، اظهار کرد: تکمیل پروژه مجموعه ورزشی مادر و کودک (آیلین ملکیان) که با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال از سال ۹۶ آغاز و طی مدت ۱۶ ماه به بهره برداری رسید و همچنین خیابان کمکی ارتش، حدفاصل بلوار شهدای صفه تا بهداری لشکر با تعاملاتی که با ارتش صورت گرفت در مدت زمان شش ماه و با هزینه بالغ بر سه میلیارد تومان اجرایی شد.

رضایی تصریح کرد: عملیات تعریض پل شهید ستاری واقع در بزرگراه شهدای صفه، بازسازی موتورخانه سلمان، احداث مخزن و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال واقع در پارکینگ زاگرس پارک کوهستانی صفه، ساماندهی پیاده‌روی مجاور رودخانه پارک‌های ملت ۱ و ۲، احداث ساختمان ملاقات پادگان غدیر، اجرای پوشش تارتان مسیر سی و سه پل تا پل فلزی، تعریض باند جنوبی و احداث باند شمالی بلوار نظام سپاهان شهر، سازه فضا کار و پوشش سقف روی مخازن ذخیره فاضلاب سپاهان شهر، انعقاد و لخته سازی تصفیه‌خانه سپاهان شهر، ساماندهی و تعریض خیابان نظر میانی، ایجاد پاتوق گنجینه زندگی حسین‌آباد، مرمت و زیباسازی دیوار واقع در تقاطع محله حسین آباد، احداث کلکسیون گیاهان دارویی پارک کوهستانی صفه، بازسازی و مرمت باغ نور مطابق با استانداردهای مورد نظر، زیباسازی و نصب المان‌های شهری و زیباسازی و فضای سبز میدان شورا برخی از پروژه‌هایی است که طی سالیان گذشته، مراحل اجرایی آنها به پایان رسیده است.

وی در ادامه به برخی پروژه‌های در حال اجرای منطقه اشاره کرد و افزود: احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید با حدود ۴۵ درصد پیشرفت، احداث مجموعه فرهنگی حسین آباد با پیشرفت ۷۰ درصد، احداث سالن مطالعه سپاهان شهر با پیشرفت ۹۰ درصد و احداث خط انتقال پساب از سپاهان شهر به صفه با پیشرفت ۹۵ درصد از جمله برخی از پروژه‌های در حال اجرای منطقه است.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان با اشاره به برخی پروژه‌های شاخص و آتی منطقه پنج که به زودی مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد، تاکید کرد: تملک و احداث مسیر رینگ حفاظتی و مسیر دوچرخه سواری سپاهان شهر، مجموعه فرهنگی و پردیس موسیقی گل نرگس با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، احداث پارک ۲۲ هکتاری گل نرگس (پارک ملل) با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، احداث درایگاه نظر و فضای سبز بیشه خزایی با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان و ساماندهی پیاده‌روها و رفیوژ میانی خیابان چهارباغ بالا با مبلغ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان، برخی از این پروژه هاست.

کد خبر 545249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.