شناسایی ۲ مورد قطعی‌ «اومیکرون» ‌در فلاورجان/تزریق دوز سوم را جدی بگیرید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون دو مورد قطعی ابتلای به سویه «اومیکرون» در شهرستان فلاورجان شناسایی شده است، اگر موارد بیشتری از این سویه در اصفهان شناسایی شود بین سه تا چهار هفته این جهش کرونا سوش غالب استان می‌شود.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین آمار واکسیناسیون جمعیت هدف استان، اظهار کرد: پوشش دوز اول واکسیناسیون برای جمعتی بالای ۱۲ سال در استان اصفهان ۸۴ درصد و پوشش دوز دوم واکسن کرونا ۷۱ درصد بوده است و روزانه قریب به ۲۵ هزار نفر برای تزریق واکسن کرونا به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه دارند.

وی در مورد شناسایی سویه اومیکرون در استان افزود: تاکنون دو مورد قطعی از ابتلاء به سویه اومیکرون در شهرستان فلاورجان شناسایی شده است و اگر مورد جدیدی از ابتلای به این سوش در استان شناسایی شود حتماً اطلاع‌رسانی به همشهریان صورت می‌گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از سوش «اومیکرون»، ادامه داد: به نظر می‌رسد در واکسیناسیون کرونا شهروندانی که دوز سوم واکسن را تزریق کنند بیش از ۸۰ درصد ایمنی بدن آنها نسبت به جهش جدید ویروس کرونا «اومیکرون» افزایش پیدا می‌کند.

انواع واکسن‌های تزریقی مناسب برای دوز سوم

عقدک تصریح کرد: توصیه سازمان جهانی بهداشت هم این است که افراد حتماً دوز سوم واکسن کرونا را برای پیشگیری از شیوع سویه «اومیکرون» تزریق کنند، در این زمینه اطلاع‌رسانی به همشهریان انجام شده است و افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد می‌توانند برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: کسانی که واکسن‌های «سینوفارم»، «بهارات» و «برکت» را برای دوز اول و دوم تزریق تزریق کنند، ترجیحاً همان واکسن‌ها را برای دوز سوم هم تزریق کنند، البته همشهریان می‌توانند واکسن «آسترازنکا» و «پاستوکووک» را هم برای دوز سوم تزریق کنند و شهروندانی که واکسن «آسترازنکا» یا «اسپوتنیک» را تزریق کردند باید دوز سوم را واکسن «آسترازنکا» یا «پاستوکووک پلاس» تزریق کنند.

سرعت چهار برابری انتشار کرونا «اومیکرون»

وی خاطرنشان کرد: سرعت انتشار جهش جدید کرونا نسبت به سویه دلتا حدود ۲.۵ تا چهار برابر گزارش شده که سرعت انتشار بیشتری دارد، اگر موارد بیشتری از سویه «اومیکرون» در استان اصفهان شناسایی شود پیش‌بینی مراجع علمی این است که بین سه تا چهار هفته این جهش کرونا سوش غالب استان می‌شود و امکان دارد با مشاهده مبتلایان جدید کرونا «اومیکرون» تا آخر دی‌ماه و اوایل بهمن ماه سوش غالب استان شود.

وی در مورد پیشگیری از سوش «اومیکرون» در استان به شهروندان توصیه کرد: لازم است همشهریان هر چه سریع‌تر دوز سوم واکسن کرونا را برای بالا بردن ایمنی بدن تزریق کنند و از عادی انگاری اجتناب کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی حداقل دو متری و زدن دو ماسک بر صورت و نبودن در مکان‌های سربسته و تهویه هوا را در اولویت قرار دهند.

کد خبر 545218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.