بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

بهترین شهرهای جهان هر ساله بر اساس شاخص‌های مختلفی مشخص می‌شود که در سال ۲۰۲۲، مولفه‌هایی نظیر تنوع، برنامه‌ریزی فرهنگی و توانایی هر شهر در واکنش به پاندمی کرونا برای تخمین زیست‌پذیری شهرها و میزان رضایتمندی ساکنان از آن‌ها مورد توجه قرار گرفته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب مردم دنیا، زیست‌پذیری شهری را از جنبه‌های متفاوتی مورد توجه قرار می‌دهند و برای هر یک از آن‌ها، مؤلفه خاصی حائز اهمیت است. انتخاب محل سکونت برای برخی از مردم، کاملاً به ایمنی شهری بستگی دارد حال آنکه، سایرین ممکن است ویژگی‌های دیگری نظیر ساکنان شهر، کیفیت زیرساخت‌های شهری، سیستم حمل و نقل عمومی، کیفیت آب و هوا و سایر موارد مشابه را مورد توجه قرار دهند. واکنش به پاندمی کرونا طی دو سال اخیر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختارهای شهری به حساب آمده که به قدرت جهانی آن‌ها افزوده یا از آن کاسته است. در واقع، در کنار تمام شاخص‌هایی که برای تعیین شهرهای زیست‌پذیر در سال‌های گذشته مهم به حساب می‌آمد، پس از گسترش ویروس کرونا، توانایی شهرها برای مهار این بیماری خطرناک نیز جایگاه ارزشمندی در میزان رضایت‌بخشی ساکنان از یک شهر پیدا کرد ضمن اینکه به ایجاد حس امنیت در میان گردشگران نیز منجر شد. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخته می‌شود که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، باعث رضایتمندی برابر میان شهروندان و جهانگردان خواهد شد.

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

لندن، انگلستان

لندن پایتخت انگلستان برای ششمین سال پی در پی، جایگاه بهترین شهر جهان را از آن خود کرده و این در حالی است که واکنش مدیران شهر در مقابل پاندمی کرونا، قدرت آن را برای حفظ موقعیت خود افزایش داد. تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، مولفه‌هایی نظیر برنامه‌ریزی شهری، فرهنگ غنی، پویایی مناطق به هنگام تاریکی شب و وجود رستوران‌ها و مراکز خرید در نائل شدن پایتخت بریتانیا به جایگاه برتر شهرهای جهان مؤثر بود اما در دو سال گذشته، اقدامات کارآمد مدیران برای مهار ویروس کرونا نیز به افزایش رضایتمندی ساکنان منجر شد.

طی دوران قرنطینه، بسیاری از مراکز کاری، سرگرمی و تفریحی لندن تعطیل و شهر به دوناتی تبدیل شد که مرکز آن خالی از جمعیت بود اما حومه‌های آن را جوامعی فرا گرفت که از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا در مناطق پرتراکم شهری به انجام دورکاری در اطراف شهر روی آورده بودند. اگرچه چنین رویدادی در سراسر شهرهای جهان رایج بود با این حال، مدیران پایتخت بریتانیا تمام تلاش خود را به کار گرفتند وضعیت را به روال عادی باز گردانند به طوری که در تابستان گذشته، اغلب مردم شهر یک بار دیگر و مشابه با دوران ماقبل کرونا سکونت در لندن را برگزیدند و همچون گذشته فعالیت خود را در مناطق شهری آغاز کردند. کمپین "لندن را از نو بسازیم" که توسط مدیران و گروهی از خلاقان در زمینه رونق کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری در شهر ارائه شده نیز نقش مهمی در موفقیت پایتخت انگلستان و تبدیل آن به بهترین شهر دنیا ایفا کرده است.

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

پاریس، فرانسه

پاریس میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ خواهد بود که در پی همین رویداد پیش‌بینی می‌شود تحولات بیشماری در شهر به وجود آید. توسعه‌های قابل توجهی که طی یک سال گذشته در زیرساخت‌های شهری به وجود آمده و همچنین احداث هتل‌های مجلل جدید در همین بازه زمانی، محبوبیت پایتخت فرانسه را بیش از پیش در میان ساکنان و گردشگرانی افزایش داده است که هنر، مراکز خرید و تفریحگاه‌ها را در کیفیت شهرها حائز اهمیت می‌دانند.

تنها مدت زمان کوتاهی از شیوع بیماری کووید -۱۹ در جهان گذشته بود که شهروندان پاریسی، فضاهای بسته سکونت یا اداری خود را ترک کردند و به پیاده‌روی در بزرگراه Rue de Rivoli روی آوردند که از قلب پایتخت می‌گذرد و طی دوران کرونا به روی خودروها بسته شد. مدیران شهر در نظر دارند تا یک دهه آینده، شانزلیزه خیابانی اعیان‌نشین و از معابر اصلی شهر پاریس را به باغی زیبا تبدیل کنند، ضمن اینکه بخش اعظم آن را پیاده‌راه و تنها مسیرهای کوچکی را تردد خودروها در بر خواهد گرفت.

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

این روزها نشانه‌هایی از احیای نیویورک، ارتقا زیرساخت‌ها، یک تقویم فرهنگی، هتل‌هایی مجلل، یک فضای گسترده برای صرف ناهار و شام شهروندان در بیرون از منزل، مناطقی چندمنظوره و تحولات مشابه دیگری در سراسر شهر به چشم می‌خورد.

نیویورک برتری یافتن خود میان شهرهای دیگر جهان را تا حد زیادی مدیون فرهنگ غنی خود است به طوری که در سال ۲۰۱۹، وجود موزه‌های فرهنگی متعدد جایگاه هفتم جهان را از آن شهر کرد. تنها منطقه فلت‌آیرن منهتن از بخش‌های پنجگانه نیویورک و بخش اقتصادی آن، در سال ۲۰۱۹، نوسازی موزه هنر مدرن و همچنین بازسازی موزه عکاسی Fotografiska تجربه کرد.

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

مسکو، روسیه

مسکو، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه به واسطه چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و فرهنگ غنی خود در سراسر جهان شهرت دارد. از مهم‌ترین مناظر آن می‌توان به کلیسای جامع سنت‌باسیل در میدان سرخ معروف اشاره کرد. این در حالی است که از نظر شرایط آب و هوایی و همچنین امنیت شهری، مسکو جایگاه دوم شهرهای جهان را از آن خود کرده است. البته طی سه سال گذشته همین جایگاه برای پایتخت روسیه حفظ شده و طرح "خیابان من" که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، بر قدرت آن افزود. ایده "خیابان من" بیش از سه میلیارد دلار هزینه در بر داشت و به تغییر کاربری خیابان‌ها و اختصاص بخش اعظم آن‌ها به پیاده‌روی منجر شد.

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

کد خبر 545194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.