دیدگاه فروغ درباره تأثیر محیط بر هنر

فروغ فرخزاد سال ۱۳۴۳ در استودیو رادیو ۲ روبه‌روی ایرج گرگین نشست تا از نظراتش درباره‌ شعر و هنر بگوید. دو سال بعد، فروغ در روزهای اوجش در یک تصادف جان سپرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ فرخزاد در بخشی از صحبت‌های خود در مصاحبه‌ای که ایرج گرگین، گوینده و روزنامه‌نگار با او انجام داد، دیدگاه خود درباره تأثیر محیط بر شعر و هر اثر هنری را چنین تعریف کرده است:

"من فکر می‌کنم چیزی که امروز به اسم شعر برای ما وجود دارد و ما سعی می‌کنیم که آن شعر را دنبال کنیم بهتر از آن چیزهایی است که وجود دارد و باز هم اسم آن را شعر می‌گذارند ولی مطلقاً ارتباطی به محیط ما ندارد. به علت اینکه همین شعر هم یک چیز زنده است و عیب‌ها و نقایصی دارد.

من فکر می‌کنم عیب بزرگ شعر و کلاً هر کار هنری و اینکه این نوع کارها اصلاً رشد نمی‌کنند و به حد عالی نمی‌رسند وجود نداشتن محیط است. اینجا هنر بیشتر حالت تفنن دارد، چه از نظر خواننده و چه ازنظر سازنده. من هیچ‌وقت ندیدم که یک خواننده‌ی شعر این کنجکاوی را نسبت به یک شعر داشته باشد که نگاه کند و ببینید این شعر ازنظر کاری چه ارزشی دارد و حاوی چه پیام و حرفی است.

بعضی به دنبال کنجکاوی‌های خیلی معمولی و بچه‌گانه می‌روند که اصلاً ارتباطی به این کارها ندارد.

چون محیط نیست، جریان وجود ندارد، طبیعتاً آدم‌ها در خودشان فرو می‌روند و به خودشان پناه می‌برند. اگر قدرت کافی نداشته باشند از بین می‌روند و اگر هم داشته باشند شعر آن‌ها یک شعر مجرد و تنها و بی‌جان می‌شود. این یکی از علت‌های خیلی بزرگِ راکد بودن شعر و کلاً هنر است."

کد خبر 545175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.