آیا لازم است کودکان واکسن کرونا را دریافت کنند؟

در حال حاضر واکسینه کردن کودکان بهترین روش برای محافظت از آن‌ها در برابر بیماری کووید-۱۹ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش از این تصور می‌شد که کودکان نوع بدون علامت یا خفیف بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند، اما با گذر زمان مشخص شد که کودکان نیز ممکن است در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قرار بگیرند، بنابراین شرکت‌های مختلف تولید کننده واکسن همواره در تلاش بوده‌اند میزان تأثیرگذاری واکسن‌های خود بر کودکان را بررسی کنند. چندین کشور غربی و اروپایی واکسینه کردن کودکان علیه بیماری کووید -۱۹ را از اوایل سال جاری آغاز کرده است. ایالات متحده آمریکا و کانادا اولین کشورهایی بودند که تزریق واکسن فایزر به کودکان ۱۲ سال به بالا از ماه می آغاز کرد.

چرا والدین در مورد واکسینه کردن کودکان خود تردید دارند؟

برخی از والدین در مورد واکسینه کردن کودکان خود تردید دارند و تصور می‌کنند که نباید با تزریق مواد شیمیایی آن‌ها را در برابر بیماری‌ها ایمن کرد و بهتر است از روش‌های طبیعی برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ استفاده کرد، علاوه بر این بسیاری از والدین به دلیل مطمئن نبودن از میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها و عوارض جانبی ناشی آن‌ها از واکسینه کردن کودکان خود خودداری می‌کنند.

در حال حاضر واکسینه کردن کودکان بهترین روش برای محافظت از آن‌ها در برابر بیماری کووید -۱۹ است. با توجه به تأثیرگذاری ویروس کرونا بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و تعداد قربانیان ناشی از آن در سراسر دنیا، واکسیناسیون تنها راه کاهش خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ به نظر می‌رسد. علاوه بر این، ویروس کرونا به صورت مداوم در حال جهش یافتن است و ایمنی و سلامت انسان را تهدید می‌کند. واکسیناسیون ممکن است ۱۰۰ درصد محافظت ایجاد نکند، اما خطر ابتلاء به علائم شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. بروز موج دوم ویروس کرونا که توسط گونه دلتا ایجاد شد ثابت کرده است که کودکان فقط ناقلان ویروس نیستند، بلکه آن‌ها نیز ممکن است علائم شدید بیماری را تجربه کنند، بنابراین بهترین روش برای پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری در میان کودکان واکسیناسیون است.

عوارض جانبی واکسن‌های کرونا کودکان چیست؟

واکسن‌های تأیید شده برای کودکان از نظر اثربخشی و عوارض به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بنابراین لازم نیست والدین نگران میزان تأثیرگذاری یا عوارض جانبی واکسن‌ها باشند. واکسن‌های تأیید شده برای کودکان باعث بروز عوارض جانبی خفیف مانند تب، درد و قرمزی در محل تزریق، خواب آلودگی، بدن درد و خستگی می‌شود که پس از گذشت دو الی سه روز بهبود پیدا می‌کنند. بروز عوارض جانبی در بدن کودکان پس از دریافت واکسن به این معنا است که سیستم ایمنی او در حال آماده شدن برای مقابله با ویروس کرونا است.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان چیست؟

پس از گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا تا کنون هنوز این همه‌گیری به پایان نرسیده است، بنابراین بهترین روش برای محافظت از کودکان در برابر بیماری کووید -۱۹ واکسیناسیون است. علاوه بر این، از آنجایی که میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون بسیار زیاد است و ممکن است به زودی به گونه غالب تبدیل شود، توصیه شده است که کودکان در اسرع وقت واکسن کرونا را دریافت کنند.

کد خبر 545098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.