فرهنگ‌سازی راهی برای نجات ناژوان از آتش و دود

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: در فصل سرد سال با معضل روشن کردن آتش در ناژوان روبرو هستیم که باید در راستای پیشگیری از آن عمل کنیم.

مهدی قائلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ناژوان در تمام فصول سال جاذبه‌های مختلفی برای شهروندان و گردشگران دارد، اظهار کرد: در فصل سرد سال با معضل روشن کردن آتش در ناژوان روبرو هستیم که باید در راستای پیشگیری از آن عمل کنیم.

وی یادآور شد: طبق مواد ۴۵ تا ۴۷ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی که در رابطه با آسیب زدن و روشن کردن آتش در کنار درختان، مراتع و جنگل‌ها است با استفاده از قوه قهریه با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیر طرح ساماندهی پروژه ناژوان خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی در این نقطه از شهر فرهنگ‌سازی عمومی، آگاه‌سازی و حساس‌سازی‌ها است؛ امیدواریم همه از طبیعت این منطقه لذت ببرند، اما پیشگیری از خسارت‌ها باید انجام شود.

وی با بیان اینکه عرصه ناژوان یک هزار و ۲۰۰ هکتار است، افزود: از این میزان، بالغ بر ۳۰۰ هکتار در تملک شهرداری بوده و حدود ۹۰۰ هکتار دیگر در اختیار کشاورزان و ساکنان بوده به عبارت دیگر یک چهارم از کل منطقه ناژوان تحت تملک شهرداری و مابقی برای ساکنان و کشاورزان است.

قائلی تصریح کرد: این میزان تملک شهرداری، سطح تماس با مردم را مشخص می‌کند که به دو رده کشاورزان و ساکنان منطقه و شهروندان و گردشگران بازدید کننده از ناژوان تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه دو موضوع توسط مردم و بازدیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: رعایت حق‌الناس زمین‌هایی که در اختیار کشاورزان و ساکنان قرار دارد و حقوق عامه که مربوط به عموم شهروندان است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه سعی داریم با قوه قهریه وارد نشده و فرهنگ‌سازی را در دستور کار قرار دهیم، یادآور شد: اداره توسعه فرهنگ شهروندی و دوستداران محیط زیست نیز برای حفظ و نگهداری عرصه ناژوان، پیشگیری از آسیب‌رساندن و تذکرات، راهنمایی‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها به کمک شهرداری بیایند.

وی با بیان اینکه باید گشت‌زنی‌ها در روزهای پایانی هفته افزایش یافته تا از وقوع حوادث جلوگیری شود، گفت: به عنوان مثال در هفته گذشته با استقرار دو دستگاه خودروی آتش‌نشان در شمال و جنوب زاینده رود در عرصه ناژوان، استقرار و همکاری کلانتری‌های ۱۸ و ۲۸، حضور یگان امداد در منطقه، حضور پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک، حضور پر رنگ اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری، همکاری نیروهای پیشگیری و رفع تخلفات شهری مناطق ۹ و ۱۳، تقویت نیروهای منطقه ناژوان و نصب بنر و اطلاع‌رسانی موارد قانونی از روشن کردن آتش جلوگیری شده است.

کد خبر 545093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.