متوسط زمان تشخیص هویت از سه روز تا یک ماه/ایران جزو ۵ کشور دارای فناوری کیت تشخیص ژنتیک

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان گفت: با تولید کیت‌های تشخیص ژنتیک در کشور، ایران جزو پنج کشور دست یافته به این فناوری در جهان قرار می‌گیرد. متوسط زمان تشخیص هویت قربانیان حوادث بسته به موارد متفاوت از سه روز تا یک ماه متفاوت است.

علی سلیمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور دست یافته به فناوری کیت تشخیص ژنتیک در جهان است، اظهار کرد: رسیدگی و تعیین هویت اجساد در بیش از ۲۱ حادثه دسته جمعی اتفاق افتاده در ایران در دهه‌های گذشته در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط پزشکی قانونی، دلالت بر توانمندی سازمان پزشکی قانونی کشور در مدیریت بحران‌های دسته‌جمعی دارد. در حال حاضر به همت نخبگان جوان و با حمایت‌های مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، کیت‌های تشخیص هویت در کشور تولید شده و با تولید این کیت‌ها، ایران جزو پنج کشور دست یافته به این فناوری در جهان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به روند تشخیص هویت قربانیان حوادث، افزود: برای تشخیص هویت قربانیان حوادث دسته‌جمعی، ابتدا تیم‌های انتظامی و امدادی کلیه نمونه‌های بیولوژیک صحنه را به تفکیک برداشت، مستندسازی، بسته‌بندی و کدگذاری کرده و تحویل سازمان پزشکی قانونی می‌دهند. در تالار تشریح ابتدا تیم معاینات نسبت به معاینه اجساد و قطعات اقدام نموده و در صورت ضرورت و نیاز به نمونه‌برداری برای آزمایشات DNA Typing از نمونه بافت‌های نرم یا سخت، نمونه لازم برداشته و به آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی ارسال می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: در آزمایش ژنتیک یک تیم نسبت به تحویل نمونه‌ها، کدگذاری، استخراج مولکول DNA از بافت‌ها و تکثیر فرآیندهای مولکولی روی کروموزوم‌های جنسی Y، کروموزوم‌های غیرجنسی و حتی کروموزوم X، اقدام کرده و تیم بعد از بازماندگان و بستگان درجه اول معرفی شده متوفیان، مبادرت به مصاحبه، تشکیل پرونده و اخذ نمونه می‌کند. در پایان تداوم تطابق پروفایل‌های ژنی نمونه بافت‌های اجساد با بستگان از روش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صورت گرفته و نتایج به مراجع ذی‌ربط گزارش می‌شود.

وی در خصوص تهیه پروفایل‌های ژنی، تصریح کرد: یکی از پیچیده‌ترین مراحل کاری تعیین هویت به ویژه در مواردی که تعداد نمونه‌ها و قطعات بسیار زیاد باشد، مرحله بررسی تطابق یا عدم تطابق پروفایل‌های ژنی با یکدیگر و وابستگان احتمالی است که این امر به ویژه هنگام ازدیاد تعداد نمونه‌ها، صرفاً از طریق به‌کارگیری نرم‌افزار تخصصی ممکن خواهد بود. تهیه پروفایل ژنی از افراد بر اساس یک پروتکل جهانی و بین‌المللی انجام می‌شود که نتایج در بانک‌های تشخیص هویت و پلیس بین‌المللی قابل بهره‌برداری است.

وی با اشاره به متوسط زمان تشخیص هویت قربانیان حوادث، اضافه کرد: متوسط زمان تشخیص هویت قربانیان حوادث بسته به حجم حادثه، تعداد نمونه‌ها، تعداد قطعات، تعداد نمونه‌های اخذ شده از بستگان احتمالی درجه اول و نزدیک یا دور بودن نسبت بستگان معرفی شده با اجساد متفاوت بوده و حدود سه روز تا یک ماه زمان به طول می‌انجامد. به عنوان مثال در یک حادثه دسته جمعی واژگونی و آتش‌سوزی در منطقه نائین اصفهان با ۱۲ فوتی، در مدت سه روز تمام اجساد از طریق DNA Typing احراز هویت شدند.

کد خبر 545087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.