رشد بورس دستوری نیست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بورس نمی‌تواند دستوری باشد، اما ریزش‌هایی که در چند روز گذشته رخ داد تعمدی بود و طبیعتاً در بازار قیمت سهم‌ها به جایی رسیده که ارزندگی خود را دارند و اگر ممانعتی در رشد آنها رخ ندهد، نقدینگی به راحتی می‌تواند در کنار خرید قرار گرفته و قیمت‌ها افزایش یابد.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به این سوال که آیا بورس به روند قبل خود برگشته است؟ اظهار کرد: نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که بازار کاملاً برگشته است زیرا آنچه که در این چند روز مشاهده کردیم صرفاً رشد شاخص بوده و هنوز اعتماد کافی در سبد سهام داران دیده نشده است.

وی افزود: واضح است که شاخص از نظر عددی رشد کرده، اما قیمت سهام‌ها به خصوص عامه سهام‌ها رشد آن‌چنانی نداشته است. در حال حاضر اطمینانی ایجاد نشده که سهام داران اقدام به خرید سهم‌ها کنند. آنچه در این چند روز رؤیت شده در راستای کاهش ترس و واهمه سهام داران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاهد یک وضعیت دوگانه در بازار هستیم که تعداد بسیار زیادی سهام که نمی‌توان گفت به روند خود برگشته یا نه، همزمان شاخص کل همسویی زیادی با بازار کل نداشته و در روزهای گذشته بیش از ۹۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده است.

ریزش‌های بورس تعمدی بود

وی با بیان اینکه همین دوگانگی باعث شده که نمی‌توان اطمینان خاطر را برای بازگشت بازار به سهام‌داران داد، اضافه کرد: این رشدها نمی‌توانند دستوری باشند، اما ریزش‌هایی که در چند روز گذشته رخ داده است تعمدی بود و طبیعتاً در بازار قیمت سهم‌ها به جایی رسیده که ارزندگی خود را دارند و اگر ممانعتی در رشد آنها رخ ندهد، نقدینگی به راحتی می‌تواند در کنار خرید قرار گرفته و قیمت‌ها افزایش یابد، زیرا در حال حاضر تعداد زیادی شرکت و نماد داریم که با P/E فوروارد چهار و پنج معامله می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این سهم‌ها پس از تجربه افت اکنون ارزنده شده است، گفت: تنها لازم است در سمت فروش شیطنت‌هایی رخ ندهد تا سهم‌ها بتوانند به ارزش خود باز گردند.

تصمیمات اقتصادی دولت اعتماد به بورس را بازگرداند

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تصمیمات وزیر اقتصاد برای بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در ستاد اقتصادی دولت گرفته شده، می‌توان گفت به نوعی فشارهایی که قرار بود در ترسیمات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به سهم‌ها تحمیل شود را کاهش داد، این کاهش‌ها مقداری از نظر کلی به بازار کمک کرد که اعتمادها به سوی بازار بازگردد.

ساسانی تاکید کرد: شرایط برای بازار سرمایه البته برای شرکت‌های تولید کننده بهتر شد و همین موضوع موجب شد خریداران با اطمینان بیشتری به سمت خرید سهم‌های مد نظرشان بروند.

کد خبر 545076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.