برای ساختن یک اصفهان پُر امید کمک کنید

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اصفهان شایسته بهترین‌ها است و من که امروز لباس خدمت در میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این دیار را بر تن کردم، عاجزانه دست یاری به سویتان دراز می‌کنم که برای ساختن یک اصفهان پرامید کمک کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین معارفه "علیرضا ایزدی"، مدیر جدید اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و تودیع "علی کامیابی"، سرپرست این اداره‌کل بعدازظهر _دوشنبه هفتم دی‌ماه_ با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت کشور در هتل سپاهان اصفهان برگزار شد.

آیا ایران را بدون اصفهان می‌توان دید؟ / استدعا دارم به آقای ایزدی کمکِ ویژه کنید

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم بابیان اینکه استان اصفهان در همه عرصه‌ها پیشتازی می‌کند، اظهار کرد: در طول تاریخ، حوادث بزرگی اتفاق افتاده و مردم استان اصفهان در برهه‌های مختلف نقش بی‌بدیل و تأثیرگذاری را به‌خصوص در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کرده‌اند و این فداکاری برای مردم ما، قابل تقدیر است؛ شهادت‌طلبی و ایثارگری مردم اصفهان در همه عرصه‌ها چشم‌نوازی می‌کند.

وی ادامه داد: اصفهان، استان مشاهیر، مفاخر و مهد میراث و گردشگری و صنایع دستی است. ما به وجود هشتمین امام معصوم (ع) افتخار می‌کنیم که امام (ره) فرمودند مرکز ایران، آستان قدس رضوی است. آیا واقعاً ایران بدون حرم امام رضا و مشهد معنا و مفهومی پیدا می‌کند؟ ایران بدون شیراز و مازندران و گیلان و تبریز و خوزستان و دیگر استان‌های آن معنا ندارد، همه ایران سرای من است و این یک واقعیت است. درباره تاریخ ایران برخی مورخان معتقدند که سابقه و قدمت تاریخی ایران به گونه‌ای است که باید گفت، ایران فراتر از تاریخ است. اگر ایران این قدمت و پشتوانه را دارد و جهان را بدون ایران نمی‌توان دید، آیا ایران را بدون اصفهان، بدون نقش جهان و بدون عالی‌قاپو می‌توان دید؟

دارابی بابیان اینکه استان اصفهان در همه عرصه‌های حوزه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، قطب بزرگ کشور به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: گام اول برای ما در وزارت میراث، انتخاب یک مدیر خوشنام، ولایی، انقلابی، مؤمن، پاک‌دست، باتجربه و کاربلد بود. استان اصفهان ششمین استانی است که دکتر ایزدی در آن قبول مسئولیت می‌کنند. ایشان تنها مدیر مرکزی است که مشاور وزیر و عضو شورای معاونین وزارتخانه نیز هستند و این فرصتی مغتنم است. ما هفته آینده در وزاتخانه جلسه ویژه‌ای داریم برای بررسی اینکه چگونه می‌توانیم حوزه مأموریتی جناب آقای ایزدی در اصفهان را بهتر پشتیبانی کنیم؛ اما واقعیت این است که بودجه و اعتبارات و امکانات دولتی محدود است، اما تلاش کردیم با همین محدودیت‌ها افزایش بودجه و اعتبار داشته باشیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها تشکر می‌کنم که هم اطلاع‌رسانی می‌کنند و هم برخی نواقص را به اطلاع ما می‌رسانند. این فرصت بسیار خوبی است، اما واقعیت این است که ما باید برای مسئله گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی یک نهضت بزرگ مردمی را ایجاد کنیم تا بشود اتفاقات بزرگی را رقم زد، آن هم در جایی مثل استان اصفهان. من از معاون عمرانی استاندار اصفهان استدعا دارم شرایطی ایجاد کنند که حتماً دستگاه‌هایی که مسئولیت‌های اجتماعی دارند در حوزه میراث سرمایه گذاری کنند.

دارابی با بیان اینکه حضور گردشگران در کشور، رونق کسب و کار، تولید و آموزش را به همراه دارد، افزود: یکی از معیارهای مهم برای گردشگری در دنیا، میزان ثبت آثاری است که آن کشور در عرصه جهانی دارد. وقتی من به اصفهان می‌آیم چندین‌بار دور میدان قدم می‌زنم و عطر فضا را استشمام می‌کنم، این فرصت بی‌نظیری است و حفظ آن به همت و بسیج همه نیاز دارد. من استدعا دارم به جناب آقای ایزدی کمک ویژه کنید. همکاران خوبم در ادارات کل و شهرستان‌ها هم برای خدمت بیشتر عزم جزم داشته باشند. ما همه وامدار مردم عزیز هستیم و باید خدمتگزار صادق و بی‌منت برای مردم اصفهان باشیم. امیدوارم در دوره مدیریت آقای ایزدی ما شاهد دوران ویژه و طلایی در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای استان اصفهان باشیم.

حال اصفهان خوب نیست / در گذشته کوتاهی‌هایی داشتیم

مهران زینعلیان، معاون هماهنگی عمرانی پشتیبانی استانداری اصفهان نیز اظهار کرد: استان اصفهان این‌روزها، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، حال اصفهان خوب نیست، به لحاظ آلودگی، کم‌آبی، فرونشست و روزی نیست که ما جلسه‌ای را در این خصوص نداشته باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً آینده استان اصفهان به عزم جدی و نگاه جدید و متفاوت نسبت به گذشته نیاز دارد و قطعاً وقتی محدودیت‌های فعلی به ویژه بحث آب را موردنظر قرار دهیم، رویکردهایی مانند توسعه صنعت و کشاورزی را باید محدود کنیم. انتظار می‌رود استان اصفهان با این همه پیشینه و پشتوانه‌های تاریخی و سال‌ها پیشتازی به عنوان مهد هنر، کماکان پیشتاز بماند؛ لذا یکی از مواردی که باید حتماً موردتوجه قرار بگیرد توسعه خدمات و گردشگری و صنایع دستی استان است و این یعنی ما باید تلاش کنیم که در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی یک نگاه جدید و نوآورانه داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

زینعلیان با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ عدد و رقم همیشه جزو برترین‌ها بوده است، گفت: ما در استان اصفهان بیش از ۱۲ هزار اثر تاریخی داریم و 2000 اثر به صورت ملی و ۹ اثر به صورت میراث جهانی تبت شده‌اند. حدود هزار رشته ثبت شده صنایع دستی داریم که این اعداد نشان می‌دهد که چه سرمایه و پتانسیل عظیمی در اختیار داریم و باید سعی کنیم آن‌ها را توسعه داده و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی عمرانی پشتیبانی استانداری افزود: من مطمئنم با حضور دکتر ایزدی و پشتوانه خوب ایشان و پتانسیل اصفهان و همدلی و فضای کاری که در استان وجود دارد خیلی زود بخشی از مشکلات حوزه‌های مختلف را حل می‌کنیم. آثار تاریخی استان حال و روز خوبی ندارد و لازم است نگاه جدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه لازم است این آثار را مرمت و بازآفرینی و بازسازی کنیم تا همین‌ها محرک توسعه برای بخش‌های مختلف استان شوند، تصریح کرد: یکی از انتظارهای ویژه استان از مجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی این است که به صورت جدی در این حوزه فعالیت کنند و مواردی که در بخش‌های دولتی با کوتاهی‌هایی مواجه بوده جبران شود.

زینعلیان با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات اصفهان حضور تشکل‌های مردم نهادهای قوی است، گفت: من معتقدم راهکار اساسی حل مشکلات ما رجوع به مردم است و اگر بتوانیم فضای همدلی و پتانسیل موجود در تشکل‌های مردم‌نهاد را ساماندهی کنیم موفق خواهیم شد. دولت محدودیت‌های خودش را دارد ولی وقتی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند کمک بسیار بزرگی است.

معاون هماهنگی عمرانی پشتیبانی استانداری با بیان اینکه ما در گذشته کوتاهی‌هایی داشتیم، ادامه داد: در هر محله اصفهان آثاری داریم که می‌تواند منبع تولید سرمایه و توسعه منطقه شود. فضای گردشگری استان اصفهان به تقویت جدی نیاز دارد و استانداری اصفهان هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد تا گردشگری و رونق کسب و کار بخش صنایع دستی استان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که در کلان‌شهری زندگی می‌کنیم که بعد از تهران دارای دو دانشگاه برتر در سطح کشور است و اساتید متخصص و متبحر در زمینه‌های گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد. آن‌ها خیلی مشتاق هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت میراث باشند و کمک کنند تا ارزش‌آفرینی بیشتری در سطح استان داشته باشیم.

زینعلیان اضافه کرد: از مدیرکل جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درخواست می‌کنم تعامل با سایر دستگاه‌ها را تقویت کند. برخی عقیده دارند که اداره‌کل میراث فرهنگی اجازه نمی‌دهد کاری انجام شود. من خواهش می‌کنم که حتماً با رعایت اصول و حفظ میراث تاریخی و هویت استان، تعامل سازنده با دیگر دستگاه‌ها داشته باشید و از روش‌های جدید استفاده کنید؛ نه اینکه یک بافت تاریخی را قفل کنیم و هیچ خدماتی به مردم آنجا ارائه نکنیم. دنیا آثار تاریخی چند هزار ساله را حفظ و بکارگیری می‌کند، ما هم باید با حفظ اصول و چهارچوب و رعایت خط قرمزها، با سایر دستگاه‌ها نیز تعامل داشته باشیم و با نگاه مثبت و رو به جلو، هم میراثمان را حفظ و تقویت کنیم که هر یک خشت از آن برای ما ارزشمند است و هم شهری با توسعه یافتگی پایدار داشته باشیم.

مدیریت در شرایط سخت!

در این مراسم علی کامیابی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: فوت آقای الهیاری ضایعه‌ای بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی برای جامعه دانشگاهی و اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین کشور بود. در حاشیه مراسم ایشان به بنده اعلام شد که در وزارتخانه به این جمع‌بندی رسیده‌اند تا شما به‌عنوان سرپرست این اداره‌کل انجام وظیفه کنید، اما من اعتقاد داشتم که شرایط سرپرستی اداره‌کل را ندارم و معتقد بودم که من یک نیروی پشتیبانی هستم و کسی که در رأس این کار قرار می‌گیرد باید تخصصی در یکی از فعالیت‌های این دستگاه یعنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و یا گردشگری داشته باشد، در حالی که من هیچ‌کدام از این تخصص‌ها را نداشتم و یک نیروی پشتیبانی بودم. بعد به من گفتند که خودت را یک نفر را معرفی کن و من همان چند روز اول چند نفر را معرفی کردم که مورد وثوق واقع نشد و معاون توسعه وقت وزارتخانه و استاندار وقت از من خواستند که به عنوان یک وظیفه، سرپرستی را قبول کنم و من در یک شرایط فوق‌العاده بحرانی این مسئولیت را به عهده گرفتم.

وی افزود: اینکه می‌گویم شرایط بحرانی، به این دلیل است که چیزی حدود ۲۷ میلیارد اعتبار در حساب‌های ما موجود بود و ۳۹۱ پروژه کارگاه مرمتی داشتیم و با توجه به اینکه یک‌ماه بیشتر به پایان سال مالی باقی نبود من نگران بودم که آیا این اعتبارها جذب می‌شود یا خیر؟ در همین حین هم من به کرونا مبتلا شدم و ۵۰ روز بستری بودم و در یک شرایط فوق‌العاده سخت به اداره می‌آمدم تا اینکه خوشبختانه تقریباً ۹۵ درصد اعتبارات جذب شد و اداره‌کل از این مشکل رها شد.

کامییابی اضافه کرد: قول دادند که من دو ماه مسئولیت سرپرستی اداره‌کل را قبول کنم اما اکنون در دوماه چهارم قرار داریم که جناب مهندس ضرغامی دیروز ابلاغ دکتر ایزدی را دادند؛ خوشبختانه دکتر ایزدی هم از نیروهای فوق‌العاده قوی و همان فردی است که نیّت من بود یعنی یکی از فعالیت‌های تخصصی اداره‌کل را دارد. من به دکتر ایزدی تبریک می‌گویم و مطمئن هستم که کارکنان با ایشان کاملاً همکاری می‌کنند و شرایط، شرایط خوبی برای آینده خواهد بود.

برای ساختن یک اصفهان پُر امید کمک کنید

برای من هیچ جای ایران فرقی نمی‌کند / برای ساختن یک اصفهان پُر امید کمک کنید

در ادامه مراسم، علیرضا ایزدی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز اظهار کرد: همدانی‌ها می‌گویند: "اونجا که میگن عین جِهانه هِمِدانه / خوشگل‌تر اَ شش دانگ جِهانه هِمِدانه" اما خداییش اصفهانه.

وی ادامه داد: ۲۹ سال از شاگردیِ من در نظام مقدس جمهوری گذشته است، نظامی که مدیونش هستم. پدرم که به او افتخار می‌کنم همیشه به من می‌گوید که اگر این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید شما حالا یک یتیمی در کوچه پس کوچه‌ها بودی. من مدیون این نظام و نتیجه تربیتی آن هستم.

ایزدی تأکید کرد: برای من هیچ جای ایران فرقی نمی‌کند، از بهترین نقطه عالم یعنی مشهد علی‌بن موسی الرضا (ع) تا خوزستان را جغرافیای مقدسی را به نام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده و وای به روزی که قدرش را ندانیم. خدا رحمت کند اخوان ثالث شعر زیبایی دارد که می‌گوید "ما راویان قصه‌های رفته از یادیم / با صدایی ناتوان‌تر زانکه بیرون آید از سینه / ما راویان قصه‌های رفته از یادیم" و ما میراثی‌ها، راویان قصه‌های رفته از یادیم.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: آقای دکتر زینعلیان، اگر حال اصفهان بد باشد حال ایران بد است. اصفهان قلب تپنده‌ای است که چه زاینده‌رود در آن جاری باشد و چه نباشد، عشق ایرانی‌ها گره خورده با میدان نقش جهانش است. من ۲۹ سال پیش راهنمای تور بودم و بسیار علاقه داشتم که کنار پل خواجو و سی‌وسه پل بیایم و مقابل شیرهای آن بایستم، ۲۹ سال گذشت و هیچ موقع فکر نمی‌کردم به جای فرد عزیزی به نام دکتر فریدون الهیاری بیایم.

وی گفت: همیشه آرزویم این بود که در رأس هرم میراث فرهنگی کشور یک فرد بزرگ بنشیند، ما انواع آدم‌ها را در حوزه میراث فرهنگی کشور دیدیم، اما آدم بزرگ کم داشتیم، امروز آقای مهندس ضرغامی، بزرگی است که امیدواریم در کنار سایر عزیزان همچون آقای دکتر دارابی، این کشتی پرتلاطم میراث را به سرمنزل مقصودی برساند و ما هم برای ارتقای فرهنگ و برای پایدار شدن تمدن نابی که به آن افتخار می‌کنیم شاهد آرامش باشیم. ایران و اصفهان شایسته بهترین‌ها است و آقای مهندس ضرغامی بهترینی است که دل به دل او گره زده و به او امید بستیم تا آنچه را که شایسته و بایسته است برای وزارت میراث فرهنگی انجام دهد.

ایزدی ادامه داد: من به‌عنوان کوچک‌ترین عضو از خانواده میراث فرهنگی، به‌عنوان یک خادم و به‌عنوان یک نوکر، امروز امانت‌دار مسئولیتی هستم که به من رسیده است. نباید بگذاریم که خدای ناکرده، نگاه بی‌مبنای ناسیونالیستی مبنای واقعی و مقدس ایران را زیر سوال ببرد. نباید بگذاریم رنگ غربت و فراموشی در فرهنگ ایران مستولی شود. ایران همیشه سرافراز است و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، از صبرش که تبریز باشد، سینه ستبرش که کرمانشاه باشد، از پایتخت ایران زمین که همدان باشد و از قلب همیشه تپنده‌اش که اصفهان باشد، همه باید یک بار دیگر سرود ایران بلند و سربلند را سردهیم. هیچ‌کس، هیچ قومی و هیچ ملتی هیچ موقع نتوانسته ایران را در عرصه تاریخی به فراموشی بسپارد. ایران همیشه سرزنده است و در سبدش نام بزرگ خرازی‌ها و همت‌ها است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: اصفهان شایسته بهترین‌ها است و منِ نوکر و خادم که امروز لباس خدمت در میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این دیار را بر تن کردم، عاجزانه دست یاری به سویتان دراز می‌کنم، در رأس به سمت‌وسوی جناب آقای مهندس ضرغامی، جناب آقای دکتر دارابی و سایر بزرگواران و از یک طرف به سمت جناب آقای دکتر مرتضوی، جناب آقای دکتر زینعلیان و سایر بزرگواران از جمله نمایندگان محترم مجلس، ائمه جمعه و جماعت و در رأس آن‌ها حضرت آیت‌الله مظاهری و حضرت آیت‌الله طباطبایی که برای ساختن یک اصفهان پرامید کمک کنید.

ایزدی خاطرنشان کرد: هرچقدر اصفهان پرامیدتر، استوارتر و محکم‌تر گام بردارد قطعاً این قلب باعث می‌شود در شریان حیاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور عزیزمان ایران اسلامی اتفاقات بهتر رخ دهد.

کد خبر 545072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.