آیا مقدار وام ازدواج بودجه ۱۴۰۱ منطقی است؟

یک اقتصاددان با اشاره به ضرورت تخصیص صد دردصدی منابع قرض الحسنه به مسئله ازدواج، گفت: البته مهم‌ترین عاملان اجرای بودجه بانک‌ها هستند، زیرا تمام ردیف‌های اعتباری از کانال بانک‌ها به بدنه اقتصاد تزریق می‌شود و اگر در انجام اختلالی وجود داشته باشد بودجه هیچ زمان تحقق پیدا نمی‌کند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با مقدار وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱، با بیان اینکه طبق آخرین اخبار میزان متقاضیان برای وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج بیش از میزان پرداختی بانک‌ها است، اظهار کرد: لازم است برای تشویق ازدواج و فرزندآوری و در راستای تحقق سیاست جوان سازی جمعیت و افزایش باروری باید به بانک‌ها تکلیف شود که منابع قرض‌الحسنه را صد درصد تخصیص دهند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود دولت از محل سپرده‌های جاری نیز که هیچ گونه هزینه‌ای برای بانک ندارد و سود بزرگی نیز عاید آنها می‌کنند، استفاده و کف وام ازدواج بایستی مرتباً با سبد هزینه تشکیل یک خانواده جدید به روز شود.

این اقتصاددان گفت: به جای اینکه پیش بینی کنیم که قرار است بودجه وام ازدواج چه مقدار باشد باید برنامه‌ای اجرا شود تا میزان تحقق پرداختی‌ها مرتب رصد و نظارت شود. به طور مثال بانک‌هایی که حق و حقوق را آنگونه که باید پرداخت نمی‌کنند جریمه شوند.

شیخی تاکید کرد: بانک از سپرده‌های مردم به شدت استفاده می‌کنند به خصوص سپرده‌های قرض‌الحسنه که به صورت انتفاعی از آنها استفاده می‌شود؛ بخش زیادی از این سپرده‌ها را که به صورت امانت در اختیار آنان قرار دارد را به کارمندهای خود وام می‌دهند؛ بانک‌ها از سپرده‌های جاری و یا حتی بابت صدور دفتر چک و پیامک‌های بانکی هزینه دریافت می‌کنند و این کوچک‌ترین خدماتی است که بابت آنها از مردم مبلغی دریافت می‌شود و در عوض از سپرده‌های جاری مردم سود هنگفتی می‌برند.

وی تصریح کرد: در واقع به جای اینکه افکار خود را بر ارقام بودجه متوقف کنیم باید عملکرد را در اجرای بودجه بررسی کنیم که مهم‌ترین عاملان اجرای بودجه بانک‌ها هستند، زیرا تمام ردیف‌های اعتباری از کانال بانک‌ها به بدنه اقتصاد تزریق می‌شود و اگر در انجام اختلالی وجود داشته باشد بودجه هیچ زمان تحقق پیدا نمی‌کند.

کد خبر 545070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.