زهرگیری ۱۰۰ حلقه مار در دامغان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان گفت: عملیات زهرگیری با هدف تولید پادزهر از ۱۰۰ حلقه مار در منطقه مارکوه جنوب این شهرستان انجام شد.

به گزارش ایمنا، علی آذرپور اظهار کرد: عملیات زنده گیری مارها هر سال در اواخر فصل پاییز، در منطقه کویری نزدیک روستای کوه زر دامغان انجام شده و مارها به منظور تولید پادتن به اداره محیط زیست این شهر منتقل می‌شوند.

وی افزود: تیم مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به منظور مارگیری و تولید پادزهر به منطقه مار کوه دامغان آمد و در این عملیات که ۲ روز به طول انجامید، حدود ۱۰۰ حلقه مار افعی شاخ دار و دیگر مارهای سمی جمع آوری و پس از انجام زهر گیری در طبیعت رهاسازی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان با بیان اینکه عملیات زهر گیری زیر نظارت اداره حفاظت محیط زیست و با حضور کارشناسان مرکز تحقیقاتی رازی انجام شد، خاطرنشان کرد: دامغان زیستگاه ۶ نوع افعی سمی است که عمده مارهای این منطقه از نوع افعی شاخدار است.

آذر پور اضافه کرد: طبق نظر کارشناسان، سالانه بیش از ۸۰ هزار نفر در کشور دچار مارگزیدگی می‌شوند که با پادزهرهایی که از این مارهای سمی گرفته می‌شود، از مرگ نجات پیدا می‌کنند.

وی گفت: زهرها در مؤسسه رازی تبدیل به واکسن و سرم‌های ضد گزش شده تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و با توزیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جان مصدومان را نجات دهد.

گفتنی است، در ایران بیش از ۷۰ گونه مار وجود دارد که ۲۰ گونه آن سمی و ارزشمند هستند. منطقه کویری مار کوه، در ۱۰۰ کیلومتری جنوب دامغان قرار دارد و یکی از مهمترین زیستگاه‌های مارهای سمی کشور است. در این منطقه که ۱۰۰ هزار متر وسعت دارد، انواع مارهای افعی نظیر شاخ دار، گرزه، جعفری و تیرمار زیست می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 545045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.