توسعه عدالت آموزشی اولویت سوادآموزی اصفهان/سوادآموزی ۵۴۳۲ نفر در استان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از اولویت‌های مهم سوادآموزی استان اصفهان توسعه عدالت آموزشی است. آمار افراد تحت پوشش هشت هزار و ۶۱ نفر است و تاکنون پنج هزار و ۴۳۲ نفر را با همت همکاران فرهنگی در استان پوشش دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسرین باباپور پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه_ با گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: هفتم دی‌ماه نقطه عطفی در تاریخ کشور برای ریشه‌کنی بی‌سوادی است و امام (ره) و مقام معظم رهبری منویات زیادی در بخش سوادآموزی دارند و امسال شعار سوادآموزی در مدار تحول است و باید منطبق با سند تحول بنیادین حرکت کنیم.

توجه به چهار ستون آموزش و پرورش در بخش سوادآموزی

وی اضافه کرد: خاستگاه سوادآموزی ریشه در فرهنگ اسلامی، معارف قرآنی و سیره نبوی دارد و حتی در اشعار بزرگان متون ادبی هم اشعاری در این زمینه دیده می‌شود، در بخش سوادآموزی به چهار ستون آموزش و پرورش جهانی توجه می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: یادگیری برای دانش، یادگیری برای انجام دادن، زیستن و یادگیری برای تغییر خود و برای تغییر جامعه است و اگر یادگیری منجر به این تغییرات نشود نمی‌توان گفت که یادگیری اتفاق افتاده است.

باباپور تصریح کرد: سواد نیازمند گفتمان سازی است و اکنون موقعیت سوادآموزی استان اصفهان از این نظر مناسب است، گفتمان سازی بر مبنای این است که باید چه فعالیت‌هایی انجام دهیم تا شناسایی و جذب افراد دو درصد باقی مانده در سوادآموزی امسال فراهم شود.

وی اضافه کرد: فرایند گفتمان سازی به دلیل کاهش قدر مطلق بی‌سوادی، پراکندگی بی‌سوادها، تقاضای اجتماعی ناکافی، عدم انطباق و انتظار اجتماعی از حد معمول بی‌سوادی است و باید این برنامه‌ها را جریان سازی کنیم تا جذب بیشتر در عرصه سوادآموزی را شاهد باشیم.

گفتمان سازی سوادآموزی کارساز است

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: سوادآموزی باید با رویکرد تقاضامحور و نیازمحور در دستور کار قرار بگیرد، گفتمان سازی سوادآموزی کارساز است و باید این برنامه در دستور کار قرار گیرد و ادارات نواحی و مناطق تلاش کردند سوادآموزی کارساز را مبتنی بر آگاه سازی، توانمندسازی و اصلاح رفتار عملیاتی کنند.

باباپور اظهار کرد: باید در مراکز یادگیری محلی و کلاس‌های سوادآموزی این سه کارکرد مهارتی مورد توجه قرار بگیرد، برای سوادآموزی در مدار تحول باید ۱۲ تغییر اتفاق بیفتد، اعتقاد داریم باید شیوه سوادآموزی تغییر پیدا کند به دلیل اینکه رویکردها و نیازهای مخاطبان تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی از سطح ملی به استانی و منطقه‌ای تبدیل شود، شیوه مدیریت باید به سمت سیاست گذاری و مدیریت فرایندی برود و اطلاعات جامعه هدف سوادآموزی بر مبنای خوداظهاری و بر اساس بانک اطلاعات اسمی صورت بگیرد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: همچنین ارائه خدمات سوادآموزی باید منجر به توسعه و تعمیق سواد شود و گروه‌های مخاطب با جبران خدمات و ارائه فعالیت‌ها به سمت سوادآموزی تقاضا محور پیش برود.

باباپور اضافه کرد: نقشه باسوادی استان در شش سال گذشته نشانگر این است که در سال ۱۳۹۵ استان اصفهان ۸۹.۹ دهم درصد میزان باسوادی داشته و آمار باسوادی کشور ۸۷.۶ دهم درصد بوده است و تلاش‌های صورت گرفته و آمارهای سرشماری پنج سال اخیر نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ قریب ۹۷.۹۹ صدم درصد پوشش باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ را در استان داشتیم.

پوشش باسوادی پنج هزار و ۴۳۲ نفر در استان

وی خاطرنشان کرد: اختلاف باسوادی بین زنان و مردان ۲۳.۴ درصد بوده و اکنون به ۶.۳ درصد رسیده است، آمار افراد تحت پوشش هشت هزار و ۶۱ نفر است و تاکنون پنج هزار و ۴۳۲ نفر را با همت همکاران فرهنگی در استان پوشش دادیم و در فرصت باقی مانده نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها برای پوشش کامل این آمار در استان هستیم تا استان اصفهان در صدر نرخ باسوادی قرار بگیرد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: از اولویت‌های مهم سواد آموزی استان اصفهان توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر شتاب بخشی سوادآموزی خانواده‌های آسیب‌پذیر، مرزی و محروم از الویت‌های مهم اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان است و در این زمینه موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.

باباپور افزود: در استان اصفهان ۱۶ مرکز یادگیری محلی وجود دارد و مدیران پرتلاش این مراکز توانسته‌اند طرح پیوند سواد زندگی، ایجاد اشتغال و کسب و کارهای زودبازده را ایجاد کنند و در این بخش شاهد رشد و موفقیت‌های رضایتمندی بودیم.

کرونا و شعار «آموزش تعطیل نیست»

وی ادامه داد: در کرونا آموزشیاران نهضت سوادآموزی با شعار «آموزش تعطیل نیست» تلفن همراه خود را در اختیار سوادآموزان قرار دادند تا بستر آموزش را برای آنها فراهم کنند و با حضور در منازل سوادآموزان به افراد نابینا و معلول سوادآموزی را داشتند. در پاندمی کرونا جلوه‌های ایثار را بسیار دیدم و تولید ۳۶۰ محتوای آموزشی و تشکیل کارگروه محتوا از دیگر فعالیت‌های حوزه سوادآموزی بوده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: سال گذشته رتبه خوبی در حوزه سوادآموزی استان داشتیم و این اتفاق به دلیل تلاش آموزشیاران نهضت سوادآموزی و همکاران فعال این حوزه است، جایگاه استان اصفهان در سوادآموزی رتبه عالی است و امیدواریم در آینده این شایستگی برای استان اصفهان حاصل شود.

باباپور تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش حوزه سوادآموزی این است که آمارهای افراد کم سواد و بی‌سواد در استان بر اساس خوداظهاری است و در پالایش اسمی قریب به ۹ هزار اسم به حوزه سوادآموزی اعلام شده است، در حال حاضر از این ۹ هزار نفر کد ملی در دسترس نداریم.

وی تاکید کرد: حوزه ثبت احوال در این بخش با سازمان سوادآموزی برای در اختیار قرار دادن کد ملی این افراد مساعدت‌های لازم را داشته است تا با داشتن اطلاعات کامل به سوادآموزی زمینه شناسایی و جذب این افراد در کلاس درس فراهم شود.

کد خبر 544954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.