اصفهان در انسداد مبادی بی‌سوادی موفق عمل کرده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از شاخص‌های ارزیابی آموزش و پرورش‌های سراسر کشور انسداد مبادی بی‌سوادی است. استان اصفهان در این عرصه موفق عمل کرده و بی‌انصافی است اگر در این بخش برای اصفهان قضاوت دیگری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اعتدادی پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه_ با گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام (ره) اظهار کرد: شناسایی افراد بی‌سواد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها سوادآموزی است که مغفول مانده است و به آن توجهی نمی‌شود. هنوز تعداد افراد بی‌سواد در گروه‌های هدف ۱۰ تا ۴۹ وجود دارند و متأسفانه به دلایلی از تحصیل محروم شدند و با همه تلاش‌های آموزشیاران نهضت سوادآموزی این افراد به گروه بی‌سوادان اضافه شدند و انسداد مبادی بی‌سوادی بسیار مهم است.

محروم بودن مردم از سواد در مناطق روستایی

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی آموزش و پرورش در سراسر کشور انسداد مبادی بی‌سوادی است، استان اصفهان در این عرصه موفق عمل کرده و بی‌انصافی است اگر در این بخش برای اصفهان قضاوت دیگری شود. رشد نرخ سوادآموزی در استان اصفهان در مقایسه با سال‌های گذشته نشان دهنده اتفاقات خوبی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: سوادآموزی آن قدر مهم است که امام خمینی (ره) بعد از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب با فرمان تاریخی خود نهضت سوادآموزی را در کشور تشکیل دادند و این امر اهمیت سوادآموزی را در کشور می‌رساند. در مناطق روستایی مردم از نعمت سواد محروم بودند و امام خمینی (ره) با درایت بالا برای تأسیس این نهاد ارزشمند در ایران اقدام کردند.

اعتدادی تصریح کرد: در دهه اول و دوم انقلاب، آموزشیاران نهضت با شرایط سخت و طاقت‌فرسا در مناطق صعب‌العبور حضور پیدا کردند و به شناسایی بی‌سوادان و کم سوادان اقدام می‌کردند و آموزش‌ها را به آنها ارائه می‌دادند. ابتدای امر بحث خواندن و نوشتن و روخوانی قرآن برای این افراد مدنظر بود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان این سیاست تغییر کرد و موضوع مهم مهارت آموزی و کسب مهارت‌های اجتماعی فراتر از امر خواندن و نوشتن در بخش سوادآموزی مطرح شد. در سالیان بعد اقدام ارزشمندی اتفاق افتاد و مراکز یادگیری محلی تأسیس شدند.

ارائه مهارت‌های فناوری و ICDEL در مراکز یادگیری محلی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: این اقدامات قدم به قدم دستاوردهایی بود که در حوزه سوادآموزی اتفاق افتاد. در مراکز یادگیری محلی کارهای ارزشمندی انجام می‌شود و از تعداد ۱۶ مرکز یادگیری محلی در چند مرکز بحث مهارت‌های فناوری و ICDEL آموزش داده می‌شود.

اعتدادی خاطرنشان کرد: انجام این فعالیت‌ها به سهولت امکان پذیر نیست و ارائه آموزش‌های فناوری به گروه‌های هدف سوادآموزی زمان‌بر است. این اتفاق خوشایند وابسته به تلاش شبانه‌روزی نهضت سواد آموزی و آموزشیاران این نهاد است که امروز موجب مباهات و افتخار استان اصفهان شده‌اند و نرخ باسوادی به مرز ۹۸ درصد رسیده است و در حال حاضر استان اصفهان جزو پنج استان برتر باسواد کشور است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: از دو سال گذشته با پیگیری‌های حوزه سوادآموزی توانسته‌ایم اهمیت بخش سوادآموزی را افزایش دهیم و شورای پشتیبانی را در شورای آموزش و پرورش تلفیق کردیم. در قانون تشکیل شوراها هم به این موضوع اشاره شده و اصفهان از اولین استان‌ها در انجام این فعالیت بوده است و امیدواریم به زودی پایان بی‌سوادی را در استان اصفهان با برخورداری از پتانسیل‌های موجود اعلام کنیم.

کد خبر 544928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.