آینده معابر شهری با فناوری‌هایی هوشمند

معابر شهری به طور مداوم در حال تغییر و بهبودی است؛ امروزه فناوری نقش مهمی در بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و در نتیجه تسهیل تردد در شهرها ایفا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تکنولوژی‌های هوشمند طی یک دهه گذشته در بهبود کیفیت زندگی از جنبه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت بوده و به ویژه در بخش حمل و نقل شهری اثربخش واقع شده است. مدیران شهری و کمپانی‌های مختلف اخیراً تلاش کرده‌اند از فناوری برای افزایش امنیت معابر شهری و ایجاد شهرهایی دوستدار راننده بهره گیرند و به همین شیوه نیز یا نقص‌های زیرساخت‌های عبور و مرور را برطرف می‌کنند یا به ایجاد نوع جدید آنها می‌پردازند. در ادامه به معرفی فناوری‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که به نظر می‌رسد در حال ایجاد تحولاتی بزرگ در بخش حمل و نقل است و آینده شهرهای جهان را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

گسترش مسیرهای شارژ خودروهای الکتریکی

در پی افزایش گرایش مدیران شهری به بهره‌مندی بیشتر از تجهیزات برقی، معابر هوشمند شهری نیز هر چه بیشتر از گذشته با وسایل حمل و نقل الکتریکی سازگار می‌شود. طی چند سال گذشته، افزایش ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در شهرهای هوشمند در ترویج این گرایش نقش بسیار مهمی ایفا کرده است با این حال، مسیرهای شارژ الکتریکی، انقلابی بزرگ در این زمینه به شمار رفته و در افزایش گرایش مردم به جایگزینی خودروهای خود با نوع الکتریکی بسیار حائز اهمیت بوده است. در این راستا، برخی از مدیران شهری با استفاده از فناوری القای الکترومغناطیسی اقدام به احداث معابری کرده‌اند که نیروی حرکتی اتوبوس‌ها را به انرژی تجدید پذیر تبدیل و از این طریق، نیروی مورد نیاز برای تردد این وسایل نقلیه را تأمین می‌کند و در نتیجه نیاز به بنزین و گازوئیل به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود در کاهش آلاینده‌های هوا نقش مهمی به عهده دارد.

آینده معابر شهری با فناوری‌هایی هوشمند

فناوری مهم دیگری که تا کنون در این زمینه توسعه یافته است "انتقال انرژی بی سیم پویا" نام دارد که از بهترین مزایای آن می‌توان به قابلیت تبادل انرژی بین تمام وسایل نقلیه اشاره کرد که به پویایی آن‌ها در مسیر حرکت کمک می‌کند. این نوع تکنولوژی مبتنی بر یک زیرساخت القایی است که در زیر سطح مسیرهای خیابانی نصب می‌شود و عملکرد وسایل نقلیه را به طور قابل توجهی بهینه می‌کند. این قابلیت مانع از تماس میدان مغناطیسی و بدنه وسایل نقلیه می‌شود و به همین دلیل در تأمین امنیت مسافران نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

فناوری پوشش هوشمند معابر

یک شرکت نوپا در دانشگاه میزوری کانزاس سیتی واقع در ایالات متحده آمریکا، سیستم‌هایی توسعه داده است که به تبادل اطلاعات در مورد آب و هوا، ترافیک، تصادفات و سایر شرایط خیابانی میان رانندگان و مراکز پردازش یا تیم‌های واکنش اضطراری می‌پردازد. کارکنان این شرکت در حال ایجاد نوعی فناوری به نام پوشش هوشمند هستند که نه تنها به افزایش امنیت معابر کمک زیادی خواهد کرد بلکه قرار است به عنوان بستری مجهز به اینترنت بی‌سیم پرسرعت برای رانندگان و سایر خدمات پویایی فعال عمل کند.

آینده معابر شهری با فناوری‌هایی هوشمند

سیستم پوشش هوشمند خیابانی از سنسورهای فیبر نوری با وضوح بالا و سایر فناوری‌های مشابه در مسیر تردد بهره خواهد گرفت تا از این طریق، موقعیت خودروها را شناسایی کند و وضعیت مسیر را در زمان واقعی مورد بررسی قرار دهد ضمن اینکه سنسورهای نصب شده به کشف تصادفات احتمالی و ارسال پیام هشدار به تیم‌های مسئول در مرکز می‌پردازد.

رنگ‌آمیزی خورشیدی مسیرهای تردد

پروژه بزرگراه هوشمند سیستمی متشکل از مسیرهای پایدار و هم‌کنشی است که در آن، طراحان در نظر دارند با استفاده از فناوری‌های جدید معابری را توسعه دهند که با ایجاد تعامل بین نور، انرژی و علائم با ترافیک به پایداری و هوشمندسازی هر چه بیشتر مسیرها کمک می‌کند. این تیم پس از سه ماه تلاش بی‌وقفه، اولین پروژه خود را به نام مسیرهای درخشان در هلند نصب کردند و از رنگ‌آمیزی خورشیدی برای جمع‌آوری انرژی در طول روز بهره گرفته‌اند که این راهکار به درخشش مسیر تردد به مدت هشت ساعت در تاریکی شب کمک می‌کند ضمن اینکه نقش مهمی در افزایش قابلیت میدان دید و امنیت مسیر به عهده دارد.

آینده معابر شهری با فناوری‌هایی هوشمند

کد خبر 544926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.