بصره، میزبان نخستین شعبه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

تجارت با عراق در سال جاری ۱۷ درصد رشد داشته که باعث افزایش مبادلات حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور ایران و عراق شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عراق همیشه جز اولین کشورهای واردکننده کالای ایرانی بوده و در سال جاری با یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار رتبه دوم مقصد صادراتی کالای ایرانی را به خود اختصاص داده است. به همین علت پس از جابجایی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به منطقه روشن‌دشت و تغییر مدیریت شهری، عراق به عنوان نخستین شعبه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، انتخاب شده است.

یکی از دلایل اینکه عراق به عنوان مقصد این نمایشگاه انتخاب شده آن است که تولید ملی در کشور عراق نادیده گرفته شده و اکثر کالاهای این کشور وارداتی هستند. همچنین به دلیل همسایگی با ایران و هزینه‌های کم حمل و نقل، همچنین قیمت مناسب می‌تواند به سهولت تجارت میان دو کشور کمک کند.

با علیرضا مرتضوی، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در خصوص ویژگی‌ها و محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی و شعبه جدید نمایشگاه در بصره عراق به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

اکنون محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در کجا قرار دارد و بعد از شروع کرونا، فعالیت خود را دوباره از کی آغاز کرده است؟

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان حدود یکسال است که به سایت روشن دشت منتقل شده و فعالیت خودش را ۱۴ ماه است که آغاز کرده و بیش از ۴۰ عنوان نمایشگاهی برگزار کرده اما به علت شیوع کرونا و قرنطینه بودن مدتی فعالیت نداشت و برخی نمایشگاه‌ها باطل شد.

شاخص‌ترین امکانات محل جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چیست؟

از شاخص‌ترین امکانات نمایشگاه می‌توان به فضای مناسب و طراحی شده برای نمایشگاه، پارکینگ‌ها، فضای رفاهی، همچنین فضای مناسب برای غرفه داران که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد، می‌توان اشاره کرد. همچنین با همکاری مسئولان درصدد آوردن اینترنت پر سرعت برای بازدیدکنندگان و غرفه داران هستیم.

مساحت و زیربنای محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چقدر است؟

فضای کلی نمایشگاه ۴۷ هکتار است که ۱۶ متر مربع آن سالن مسقف امیر کبیر است و ۳۰ هزار متر مربع فضای باز نمایشگاهی داریم و فاز اول نمایشگاه تقریباً تکمیل شده و فازهای بعدی در دست بررسی و مطالعه است. همچنین ۳۰ هزار متر فضای باز نمایشگاهی نیز در اختیار برگزار کنندگان است.

نمایشگاه فعلی چه برتری و امکاناتی نسبت به نمایشگاه واقع در پل شهرستان دارد؟

امکانات نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در سطح بین‌المللی و استانداردهای جهانی است. سالن و معماری و نحوه قرارگیری پارکینگ‌ها و مسافت آن تا سالن اصلی و دمای هوا به صورت خودکار برای بازدیدکنندگان و غرفه داران همه بر روی ۲۳ درجه نگه می‌دارد و رطوبت را نیز کنترل می‌کند، مسئله ایمنی در رفت و آمد و مسائل رفاهی برای بازدیدکنندگان از نکات شاخص این نمایشگاه جدید بین‌المللی است.

در این مدت ۱۴ ماهه استقبال مردم چگونه بود؟

استقبال مردم، تجار، صنعت گران و شرکت‌های دانش بنیان خوب بوده اما به این معنا نیست که کافی است و باید در ارتقای سطح کیفی بیشتر تلاش کنیم و اکنون شرایط فیزیکی و زیرساخت‌های نمایشگاه برای بهتر برگزار کردن و دعوت از شرکت‌های خارجی و ایرانی برای بالا بردن سطح کیفی مناسب است.

در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه عناوین نمایشگاه‌هایی بر پا کردید؟

نمایشگاه‌های متعددی برگزار کردیم اما می‌توان به نمایشگاه‌های "دام و طیور" و "قهوه و نوشیدنی‌های گرم و سرد" "سنگ" که شاخص‌ترین آنها است، اشاره کرد. از کشورهای عراق، عمان، چین، ازبکستان و کردستان عراق نمایشگاه داشتیم که نمایشگاه کردستان عراق منجر به عقد ۱۵ قرارداد تجاری شد.

با توجه به حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه بین‌المللی، امکانات و تسهیلات لازم در اختیار آنها برای اقامت برنامه‌ریزی شده است؟

برگزاری نمایشگاه دو بخش دارد، بخشی شامل ساختار و زیر ساختی که شرکت نمایشگاهی در اختیار برگزار کنندگان می‌گذارد و بخشی دیگر شامل برگزار کنندگان که طی تشریفات قانونی به برگزاری نمایشگاه منتخب می‌شوند و در دعوت از هیئت‌های خارجی و بازدید و مترجم آنها بر عهده برگزار کننده است و از لحاظ زیر ساختی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی عهده دار است، اما به جهت حمایت از صنایع داخلی و برگزار کنندگان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از سفیرهای خارجی در تهران و وابسته‌های اقتصادی آنها دعوت می‌کند و این اتفاق در نمایشگاه "فرش " اتفاق افتاده است.

این خبر که قرار است در عراق، دومین شعبه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان باشد را تأیید می‌کنید؟

در تحقیقات انجام شده بر روی کشور عراق به این نتیجه رسیدیم، که عراق می‌تواند به عنوان اولین بازار هدف برای معرفی صنایع و خدمات کشورمان باشد. در مطالعات انجام شده، بصره را بهتر از جاهای دیگر دیدیم و با پیام شهردار اصفهان، برای شهردار بصره با عنوان دستیار سرمایه گذاری و اقتصادی به بصره سفر کردم و در آنجا موضوع برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در بصره مطرح شد.

شهردار بصره از این طرح استقبال کرد و از نکات مثبت دانست که تا به حال از سوی هیچ کشوری اتفاق نیافتاده و جای خالی محصولات ایرانی را در بصره نیز متذکر شد. همچنین با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره جلسه‌ای در خصوص مسائل وابسته اقتصادی برگزار شد. همچنین طی جلسه با مسئولان اتاق بازرگانی بصره، رئیس اتاق از سهم کمتر از سه درصدی ایران از واردات بصره خبر داد.

محل مناسب نمایشگاه که در تحقیقات شناسایی شده بود را بازدید و با شرکت مالکان وارد مذاکره شده و در نهایت به عقد تفاهم نامه‌ای انجامید. این نمایشگاه دائمی مسقف، سرپوشیده و سه طبقه است و هر طبقه ۱۰۰۰ متر مربع مساحت، ۶۰۰ متر مربع انبار و چند دفتر کار دارد و بعد از به تصویب رسیدن توسط هیئت مدیره و دریافت مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در اختیار نمایشگاه بین‌المللی اصفهان قرار می‌گیرد.

برپایی نمایشگاه بین‌المللی در کشورهای دیگر چه مزیت‌هایی دارد؟

قطعاً کیفیت و تنوع کالای ایرانی مورد نیاز و استقبال شهر بصره است. شهر بصره سال ۲۰۱۷ با جمعیت سه میلیون نفری شناسایی شد اما اکنون شهردار بصره جمعیت فعلی بصره را پنج میلیون نفر دانست. جمعیت فعال و تاجر و بازرگان به علت اینکه بصره تنها بندر و دروازه ورود و خروج کالاست زیاد است و روزانه چهار میلیون بشکه نفت از این شهر صادر می‌شود و درآمد خوبی را عاید شهر می‌کند و مردم از رفاه نسبی برخوردار هستند و کالای ایرانی می‌تواند جوابگوی بخش عمده شهر بصره باشد. همچنین می‌تواند با شهرهای ناصریه و دیوانیه نیز تعاملات اقتصادی خوبی برقرار کند.

کد خبر 544883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.