طولانی‌ترین باتری انعطاف‌پذیر جهان تولید شد

اخیرا یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ تولید شده است که طول آن بسیار زیاد است و می‌تواند مانند نخ در پارچه‌ها بافته شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) به تازگی یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ تولید کرده‌اند که قادر است طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی را تغذیه کند، این باتری فیبری و انعطاف پذیر به طول ۱۴۰ متر تولید شده است. پیش از این پژوهشگران قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر گوناگونی معرفی کرده بودند، قابلیت بافتن و شستشوی این محصولات را به ابزارهای کاربردی در محصولات پوشیدنی تبدیل کرده است، اما تا کنون همه آن‌ها به منبع انرژی خارجی وابسته بوده‌اند. استفاده از این باتری فیبری انعطاف‌پذیری این محصولات را از منابع تغذیه بیرونی بی‌نیاز می‌کند.

باتری ذکر شده از ژل‌های ذخیره کننده انرژی الکتریسیته و سیستم استاندارد تولید فیبر ساخته شده است. فرآیند تولید این باتری از حرارت دادن استوانه بزرگی که شامل همه اجزای باتری است تا نزدیکی نقطه ذوب آن آغاز می‌شود. این ماده بر اثر حرارت حالت خمیری به خود می‌گیرد و از دهانه باریکی کشیده می‌شود تا جایی که ضخامت آن همزمان با حفظ آرایش قطعات اصلی آن بسیار کم شود.

پوشش محافظتی بیرونی باتری مذکور به گونه‌ای تعبیه شده است که پایدار و ضدآب باشد؛ این اولین باتری فیبری با کاربردهای عملی است که به اندازه کافی بادوام و طولانی است. معرفی باتری فیبری ۱۴۰ متری نشان داده است که هیچ محدودیتی برای طول این باتری وجود ندارد. این محصول بسیار نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از انواع مشابه است؛ این ویژگی‌ها امکان بافته شدن باتری در ابزارهای پوشیدنی با تجهیزات بافندگی استاندارد را عملی می‌کند. ظرفیت ذخیره انرژی باتری ۱۴۰ متری تولید شده که فقط چند صد میکرون ضخامت دارد ۱۲۳ میلی آمپر ساعتی است؛ بنابراین می‌تواند ساعت هوشمند یا تلفن همراه را شارژ کند. علاوه بر این، می‌توان از باتری ذکر شده در پرینت سه بعدی نیز استفاده کرد.

کد خبر 544876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.