تلاش برای احداث نیروگاهی با مقیاس ۵ هزار مگاوات

مدیر عامل گروه صنعتی مپنا گفت: ایران درحال مذاکره با برخی کشورها برای ساخت نیروگاه با مقیاس ۵هزار مگاوات برای آنها است.

به گزارش ایمنا، عباس علی آبادی اظهار کرد: مذاکرات کشورمان با این کشورها برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی به زودی به نتیجه خواهد رسید و کار ساخت آنها آغاز خواهد شد.

وی افزود: در یکی از کشورهای منطقه کار احداث یک بلوک ۵۰۰ مگاواتی آغاز شده و تجهیزات مورد نیاز نیز ارسال شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خاطرنشان کرد: ایران اکنون توانایی ساخت نیروگاه در کشورهای همسایه را دارد و در بیشتر آنها یا در حال ساخت است یا در دست اقدام برای ساخت قرار دارد.

وی اضافه کرد: این گروه صنعتی همچنین آمادگی دارد نیازهای داخلی را برآورده کرده و نیز حاضر است به جای ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده وزارت نیرو با صنایع، ۲ برابر آن را بسازد.

علی‌آبادی به نیروگاه رومیله ساخته شده توسط کشورمان در کشور عراق اشاره و تصریح کرد: این هفته یک واحد دیگر آن به بهره برداری خواهد رسید؛ نیروگاه رومیله عراق یک نیروگاه ۳ هزار مگاواتی است که بزرگ‌ترین نیروگاه این کشور هم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این نیروگاه در چهار فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن با نصب شش توربین به اتمام رسیده است، گفت: واحد دوم بخار این نیروگاه اردیبهشت ماه سال آینده به شبکه برق عراق متصل خواهد شد و فاز سوم نیز که گازی است با ۴ توربین تا اردیبهشت به شبکه وصل خواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی مپنا با تاکید بر اینکه کار احداث فاز چهارم نیروگاه رومیله با نصب ۱۸ توربین به زودی کلنگ‌زنی خواهد شد، به لبه تکنولوژی نیروگاهی قرار داشتن کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: این امر دایر به دو موضوع استفاده از هیدروژن در توربین گازی و دیگری دست‌یابی به بازدهی بالاتر از ۶۰ درصد است که اکنون ما در این موقعیت قرار داریم و علاوه بر آن طراحی، توربین‌ها و ساخت آنها به دست متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی افزود: امروز به جرأت می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت، طراحی، تولید تجهیزات وابستگی به هیچ کشوری ندارد و تجهیزاتی که می‌سازد با مقیاس اقتصادی است.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه اکنون کشورمان هیچ گلوگاهی در برق ندارد و توانایی‌های زیادی نیز دارد، از امضای یک قرارداد بزرگ نیروگاهی با کشور همسایه خبر داد و نیروگاه رومیله عراق را بزرگترین نیروگاه ساخت ایران در طول تاریخ دانست.

منبع: ایرنا

کد خبر 544825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.