بهره‌وری از پساب با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های نوین

نشست رؤسای شوراهای شهرستان‌های اصفهان امروز _ دوشنبه ششم دی‌ماه_ به منظور بررسی راهکارهای آشنایی با فناوری‌های نوین برای بهبود وضعیت آب و خاک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی، رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: با توجه به چالش کمبود منابع آبی، مناطق و کشورهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، به سمت استفاده از تصفیه پساب حرکت می‌کنند که لازم است اصفهان و شهرستان‌های آن نیز که با چالش کم آبی روبرو هستند، این راهکار را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه در شرایطی که با بحران کم آبی و خشک سالی مواجه هستیم لازم است طرح‌هایی برای استفاده بهینه از پساب ارائه و استفاده شود، ادامه داد: باید اقداماتی مؤثر برای بهره‌وری از پساب با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های نوین در این حوزه شکل بگیرد.

ارائه جزئیات پروژه تصفیه پساب برای برآورد هزینه

در ادامه این جلسه محمود صادقین، شهردار قهجاورستان اظهار کرد: در شهرستان قهجاورستان بعضی از پروژه‌ها انجام و تعدادی در حال انجام است که در برآورده هزینه‌ای انجام شده در سال‌های قبل، با هزینه‌ای حدود ۱۴ میلیارد تومان پروژه فاضلاب قهجاورستان به نتیجه خواهد رسید، اما طی جلساتی که هفته گذشته با مسئولان ذی‌ربط برگزار شد، بر اساس برآورد هزینه جدید این پروژه با هزینه‌ای حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از سیستم‌های نوین تصفیه پساب، ادامه داد: باید مسائل و جزئیات پروژه فاضلاب و تصفیه پساب به طور دقیق مطرح شود تا بتوانیم نیازسنجی و برآورد هزینه کنیم و برای پیش‌برد پروژه برنامه‌ای دقیق داشته باشیم.

شهردار قهجاورستان با بیان اینکه برای استفاده از پساب در این شهر باید سیستم شبکه‌گذاری انجام شود، خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن پروژه پساب باید چگونگی تأمین هزینه‌ها و اعتبارات لازم مشخص و راهکارهای اجرایی شدن آن بررسی شود.

لزوم توجه استفاده از پساب در شهرها و روستاها

محمد شبانی، شهردار بهارستان در این جلسه در خصوص اهمیت پرداختن به موضوع پساب، اظهار کرد: با توجه به وسیع شدن موضوع کمبود منابع آبی در کشور و استان، روستاها و شهرها باید به سمت بهره‌برداری از پساب پیش روند.

وی ادامه داد: می‌توان به جای خرید سیستم‌های نوین تصفیه پساب، آبی که توسط این سیستم‌ها تصفیه شده را به صورت لیتری از سرمایه‌گذار خریداری کرد و پس از گذشت حدود ۲۰ سال طرح را اورهال شده به شهرداری به عنوان سرمایه‌ای برای شهر، تحویل داد.

شهردار بهارستان افزود: تعمیر و نگهداری سیستم‌های نوین تصفیه پساب، اقدامی تخصصی است و حتی پس از گذشت سال‌ها می‌توان آن را در مناقصه‌ای واگذار کرد، همچنین تسهیلات خوبی در حوزه پساب ارائه می‌شود که می‌توان از آن استفاده کرد.

احیای فضای سبز با استفاده از پساب

همچنین محمدرضا فلاح، عضو شورای عالی استان‌های کشور در خصوص لزوم استفاده از پساب و تصفیه آن، اظهار کرد: هر روز شاهد بحرانی‌تر شدن کم آبی هستیم که در این راستا تنها راه احیای فضای سبز استفاده از پساب است.

وی ادامه داد: در شهرستان‌ها توانایی اجرایی شدن پروژه تصفیه پساب آن طور که باید وجود ندارد، بنابراین باید این پروژه به صورت مشارکتی اجرا شود تا زودتر به نتیجه برسد.

عضو شورای عالی استان‌های کشور با تاکید بر اینکه یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در حوزه تصفیه پساب داشت، تصریح کرد: برای اجرای مشارکتی پروژه باید موضوع را در نمایشگاه‌ها و مجامعی که متخصصان این امر حضور دارند، مطرح کرد تا بتوان سرمایه‌گذارانی را جذب و پروژه را در شهرستان‌های اصفهان اجرا کرد.

وی با بیان اینکه پروژه پساب به عنوان یک اقدام مفید برای شهر آورده به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: دو سال پیش طی مناقصه‌ای قرار شد پساب بهارستان راه‌اندازی شود که یک شرکت خصوصی به طور مشارکتی وارد عمل شد و حدود چهار و نیم میلیارد نیز برای بازسازی‌ها در این زمینه هزینه و در نهایت قرار شد که پیمانکار طی ۲۰ سال پساب را به بهره‌برداری برساند و بعد از آن طرح را به صورت اورهال به شهرداری تحویل دهد و تأمین آب برای فضای سبز بهارستان را نیز تأمین کند.

کد خبر 544818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.