بورس امروز دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

امروز با شکست مقاومت مهم استاتیک و داینامیک شاخص کل در حالی که روز گذشته بازار منفی بود بسیاری از تحلیلگرها شوکه شدند ولی خبر و رویداد بسیار خوبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۶ هزار ۲۴۳ واحدی به سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد پنج هزار ۱۲۱ واحدی در سطح ۳۶۵ هزار ۳۸۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۱۸ درصد و شاخص هم وزن رشد ۱.۴۲ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۶۰ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۷۱۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۳۲ درصد رشد یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار ۲۵۷ و ۸۲۹ هزار ۵۵۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶ میلیارد ۳۹۴ و ۲ میلیارد ۵۲۲ میلیون برگه سهم بود.

اخبار بازار

پیرو تأکیدهای وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی جلساتی با عنوان کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود.

۱️_ رفع محدودیت‌های موجود در حوزه فعالیت نهادهای مالی به خصوص شرکت‌های تأمین سرمایه در راستای اجرای بند ب ماده ۱۴ قانون برنامه ششم
۲️_ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مصوب ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی
۳️_و بازبینی و بهبود مقررات ناظر بر ضمانت بانکی در خصوص پذیرش ضمانت اوراق با نرخ بیش از ۱۸ درصد برخی از موضوعات مشترک مطرح شده از سوی اعضای این کمیته، هستند.
۴️_ تعیین و اعلام نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به طور هماهنگ با سازمان امور مالیاتی افزایش شفافیت در مراودات بانک‌ها با دولت از طریق تعیین رسمی نحوه شناسایی سود مطالبات از دولت
۵_ ایجاد درگاه واحد با هماهنگی بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و اداره ثبت شرکت‌ها، به‌منظور ارتقا شفافیت در ساختار مالکیتی برخی بانک‌های خصوصی و تسریع در مکانیزم صدور تائیدیه بانک مرکزی قبل از برگزاری مجامع بانک‌ها
از دیگر موارد طرح شده در این کمیته بودند. شایان ذکر است، یکی دیگر از موارد مورد بحث مشترک در این کمیته
۶️_ پذیرش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عضو مورد اعتماد در سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) با هدف تسریع در ارائه خدمات پایاپای و تسویه انواع معاملات، بازپرداخت مبالغ اصل اوراق بهادار و توزیع سودهای مجامع و غیره بود.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: فولاد مبارکه در آذر نیز دوباره رکورد خودش را جابجا کرد و به فروش ۱۳.۵ همت دست یافت. این مبلغ فروش ۶.۵ درصد نسبت به رکورد قبلی که در آبان و با مبلغ ۱۲.۷ همت ثبت شده بود، رشد داشت.

فروش شرکت از ۵۸۶ هزار تن و با ۸.۷ درصد افزایش به ۶۳۷ هزار تن رسیده است. مقدار تولید نیز با ۲.۶ درصد افزایش به ۶۱۷ هزار تن رسیده است. نرخ فروش محصولات بین یک تا دو درصد افت داشته‌اند. شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون نزدیک به ۱۰۵ همت فروش داشته که ۱۱۲ درصد نسبت به فروش ۴۹.۵ همت در دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. مقدار فروش شرکت در این مدت ۶ درصد افت داشته و به ۵۴۲۶ هزار تن رسیده است.

فرآور: میانگین تولید ماهانه سال ۹۸ و ۹۹ شرکت به ترتیب ۶۳۴ و ۵۱۹ تن بوده است. تولید آذر ۱۶۱ تن گزارش شده، میانگین تولید ۶ ماهه سال جاری ۴۵۷ تن و ۳ ماهه سوم سال ۳۷۰ می‌باشد.فرآور در این ماه ۳,۲۹۷ تن محصول به فروش رساند. مجموع فروش ۸ ماه ابتدای سال ۹۲۰ تن بوده است. شرکت در پایان آذر ماه ۷,۵۰۲ تن موجودی در انبار دارد. فروش سال ۹۸ و ۹۹ شرکت به ترتیب ۱۱۸ و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده، فروش ۸ ماهه سال جاری، ۵۸ میلیارد تومان بوده و با ثبت فروش ۲۱۸ میلیارد تومانی آذر، فروش ۹ ماهه امسال به ۲۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

هرمز: فولاد هرمزگان در فصل اول و دوم هر ماه به ترتیب ۱,۷۵۰، ۱,۶۸۰ میلیارد فروش داشته است. مهر فروش ۱,۵۰۰ میلیاردی را گزارش کرده و در دو ماه اخیر عالی بوده و فروش‌های ۲,۴۰۰ و ۲,۲۰۰ میلیاردی را روانه کدال کرده است. متوسط تولید در دو سال گذشته به طور متوسط هر ماه ۱۲۶ و ۱۲۱ هزار تن بوده است. در بهار متوسط تولید ۱۳۰ هزار تن و در تابستان به دلیل قطعی برق ۷۶ هزار تن بود و در پاییز ارقام عالی از تولید گزارش کرده است.

۱۴۶، ۱۳۷ و ۱۴۷ هزار تن موجودی اول سال شرکت برابر ۱۶۷ هزار تن بوده است در ۶ ماه ابتدایی فروش‌های ۷۱، ۱۶۱، ۱۳۱، ۱۰۹، ۸۱ و ۱۰۰ هزار تنی را داشته است و با فروش ۹۳ هزار تنی مهرماه، ۱۳۷ هزار تن آبان و ۱۳۹ هزار تنی آذر، موجودی انتهای دوره ۹ ماهه را به ۱۷۵ هزار تن رسانده است. نرخ فروش اسلب فولاد هرمزگان در سال ۹۹ برابر ۹,۱۰۰ تومان برای هر کیلو بوده است که در سه ماهه ابتدایی ۱۴.۲۰۰ تومان و در سه ماهه دوم برابر ۱۶.۰۰۰ هزار تومان بوده است و در مهر و آبان ۱۶,۳۰۰ و ۱۵,۷۰۰ تومان است و رقم آذر برابر آبان است.

تملت: در این ماه درآمد ۵۳ میلیاردی را گزارش کرده است. در هشت ماه امسال به ترتیب ۵۴، ۴۶، ۴۵، ۵۱، ۴۴، ۶۱، ۴۱ و ۴۳ میلیارد تومان درآمد گزارش کرده بود. بنابراین درآمد ۹ ماهه شرکت به ۴۳۶ میلیارد رسید. شرکت در نه ماهه ۹۹ حدود ۴۲۹ میلیارد درآمد کسب کرده بود. میانگین درآمد سال ۹۹ به طور میانگین هر ماه ۴۸ میلیارد و میانگین درآمد ماهانه شرکت در سال ۱۴۰۰ هم تاکنون ۴۸ میلیارد بوده است.

صبا: صبا تأمین در آذر عملکرد خاصی نداشت و صرفاً ۸ میلیارد سود واگذاری سهام شناسایی کرد. آبان مجموعاً ۵۴۶ میلیارد سود واگذاری سهام و ۶۸ میلیارد سود سهام شناسایی کرد. در مهر مجموعاً ۱۷ میلیارد سود کسب کرد که حدود ۱۰ میلیارد آن سود مجمع شستا بود. در شهریور ۶۰ میلیارد سود از واگذاری سهام شناسایی کرده بود. مرداد ۱۵۰ میلیارد سود واگذاری سهام و ۳۳ میلیارد سود مجمع به دست آورد. این دو عدد در تیر ۲۳۲ و ۱۲۴ بود. در خرداد ماه ۱،۴۶۵ میلیارد تومان سود حاصل از واگذاری سهام شناسایی کرد که عمده آن از واگذاری یک میلیارد نیم سهم تاصیکو با قیمت ۹،۸۶۳ ریال بوده است. این شرکت مجموعاً در سال مالی جاری (منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱) ۲،۷۲۴ میلیارد تومان سود واگذاری سهام و سود مجمع به دست آورده است. این عدد در مدت مشابه سال قبل شرکت ۵،۰۸۷ میلیارد بوده است.

فایرا: فایرا که به طور میانگین هر ماه ۱۴.۸ هزار تن تولید دارد در آبان تولید ۱۴.۵ هزار تنی داشت و در آذر ماه تولیدی برابر ۱۴.۸ هزار تن گزارش کرده است. این آلومینیوم‌ساز هر ماه به طور میانگین ۱۴.۳ هزار تن فروش دارد. در آبان فروشی برابر با ۱۶.۵ هزار تن داشت که در آذر این مقدار برابر با ۱۴.۹ هزار تن بوده است. میانگین ماهانه فروش فایرا برابر با ۸۵۴ میلیارد تومان است که در آبان ماه فروش ۱،۱۳۵ میلیارد تومانی و در آذر فروش ۹۷۱ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. فروش شرکت در نه ماهه برابر با ۷،۶۸۳ میلیارد تومان است. نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به ماه گذشته به طور متوسط افت ۵ درصدی داشته است.

ارفع: متوسط تولید ماهانه شمش آهن و فولاد ارفع در فصل بهار عدد عالی ۷۷ هزار تنی ثبت شد. ارفع در تابستان متوسط تولید ۳۵ هزار تنی را ثبت کرد و با تولید ۷۵ هزار تنی در ماه آذر، میانگین تولید شمش در پاییز را به ۷۳ هزار تن رساند. شرکت در آذر ۷۷ هزار تن شمش فولادی فروخت که از این میزان ۶۵ هزار مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است. متوسط فروش ماهانه امسال تا آبان ۵۲ هزار تن بوده است.
مبلغ درآمد ماهانه ارفع در آبان ۱،۰۶۳ میلیارد تومان بود. درآمد ماهانه ارفع در هشت ماه قبلی میانگین ۶۸۳ میلیارد تومانی را ثبت کرده بود. نرخ فروش شمش در این ماه ۲ درصد کاهش ماهانه داشت و به ۱۳،۷۱۷ تومان رسید. میانگین نرخ فروش نیمه اول سال ۱۲،۸۹۷ تومان به ازای هر کیلوگرم محصول ثبت شده بود.

خلنت: شرکت لنت ترمز ایران در سال ۹۹ و ۹۸ به طور متوسط هرماه ۲۱۸ و ۱۸۹ تن تولید داشت. در ماه گذشته ۳۱۸ تن لنت کلاج و ترمز تولید کرده است. در هشت ماه ابتدایی سال به ترتیب ۱۴۷، ۲۹۰، ۲۹۹، ۳۰۱، ۱۹۳، ۳۴۲، ۳۰۴ و ۳۲۲ تن تولید گزارش کرد. شرکت در هشت ماه ابتدای سال به ترتیب ۳، ۹، ۱۱ ،۱۴، ۱۴، ۱۶، ۱۴ و ۱۹ میلیارد تومان فروش داشت. در این ماه فروش خوب ۲۱ میلیاردی را داشته است. همچنین از نظر مقداری این ماه فروش عالی ۴۲۸ تنی را به ثبت رسانده است. در هشت ماه ابتدایی سال به ترتیب ۶۴، ۱۶۷، ۲۳۰، ۲۶۸، ۲۶۳، ۳۰۱، ۲۸۳ و ۳۵۴ تن فروش داشت. نرخ فروش کل در این ماه کمی افت داشته و ۴۹۹،۱۷۵ ریال / کیلو بوده است. متوسط نرخ هشت ماهه ۵۱۴،۹۱۶ ریال / کیلو بوده است.

کد خبر 544792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.