مسکونی‌سازی مریخ با ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمند

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: در حال حاضر میدان مغناطیسی مریخ بسیار قوی نیست و همین موضوع باعث می‌شود که ناسا به ساخت میدان مغناطیسی مصنوعی فکر کند؛ میدان مغناطیسی مریخ به دلایلی ضعیف است و این ضعف موجب شده تا مقدار عظیمی از جو مریخ در یک باد خورشیدی در فضا پخش خواهد شد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طرح ایجاد یک میدان مغناطیسی برای مریخ در چند سال اخیر مطرح شده و تاکنون به نتایجی نیز رسیده است، اظهار کرد: برخی از دلایلی که ناسا می‌خواهد میدان مغناطیسی مریخ را تغییر و نیرو آن را افزایش دهد، کوچکی هسته مریخ و سرد بودن آن است.

وی افزود: در حال حاضر میدان مغناطیسی مریخ بسیار قوی نیست و همین موضوع باعث می‌شود که ناسا به ساخت میدان مغناطیسی مصنوعی فکر کند؛ میدان مغناطیسی مریخ به دلایلی ضعیف است و این ضعف موجب شده تا مقدار عظیمی از جو مریخ در یک باد خورشیدی در فضا پخش شود.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: مشکل دیگری که به دلیل ضعیف بودن و یکپارچگی میدان مغناطیسی این سیاره رخ می‌دهد، خشک شدن آب‌های سطح مریخ در طولانی‌مدت است؛ با وجود این مشکل تنها آب‌هایی که در زیر سطح مریخ قرار دارد، بر جا می‌ماند.

وی در خصوص نظریه‌های موجود در این موضوع، گفت: استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای گرم کردن جو مریخ، قرار دادن آینه‌هایی مخصوص به صورت مداری برای جذب قطب‌های مغناطیسی، کمک به جو و ایجاد یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای سیاره مریخ از جمله پیشنهاداتی است که برای تقویت میدان مغناطیسی مریخ و قابل سکونت شدن این سیاره مطرح شده است.

بیات تصریح کرد: این نظریه تاکنون تنها به صورت تئوری بوده است و برای عملی شدن این نظریه لازم است برنامه‌ریزی، تعریف و عملیات برای انجام اقدامات مورد نیاز انجام شود؛ البته ایجاد یک میدان مغناطیسی بر روی کاغذ و از نظر شبیه‌سازی شدنی است اما در واقعیت شرایط بسیار متفاوت است.

کد خبر 544678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.