ارز دولتی‌ دارو حذف نمی‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ارز دولتی‌دارو حذف نمی‌شود» به بررسی اظهارات معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای با اعضای سندیکای داروی انسانی پرداخت و نوشت: محمد مخبر صبح روز یکشنبه در جلسه‌ای با اعضای سندیکای داروی انسانی افزود: تأمین و تولید ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور توسط صنایع داروسازی مایه افتخار برای این بخش صنعت کشور است و انتظار داریم با حل مشکلات و همفکری و همکاری دولت و صنایع داروسازی سه درصد مابقی نیازهای کشور در زمینه دارو به ویژه بیماران صعب‌العلاج در کشور تهیه و تولید شود.

وی هرگونه هزینه برای تأمین سلامت و بهداشت مردم را وظیفه ذاتی دولت و یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده کشور دانست و ادامه داد: سه رأس مثلث صنعت داروسازی، شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت باید با همفکری، همکاری و هماهنگی یکدیگر در جهت کاهش مشکلات مردم و حمایت از آنها در حوزه تأمین دارو و حفظ سلامت جامعه حرکت کنند.

مخبر با اشاره به برخی از مشکلات پیش آمده در روزهای گذشته برای تأمین داروی برخی از بیماران در کشور تصریح کرد: قابل قبول نیست که با وجود چنین صنعت داروسازی قوی و قدیمی در کشور مشکلات این چنینی برای برخی از بیماران به‌وجود آید.

وی تاکید کرد: از صنعت داروسازی کشور انتظار داریم تا با مدیریت قیمت‌گذاری و همکاری وزارت بهداشت، وضعیت دارو در کشور به گونه‌ای اداره شود که مردم برای تأمین دارو در داروخانه‌ها دچار مشکل نشوند.

ارز دولتی‌دارو حذف نمی‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سم در کمین سلامت!» به بررسی برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی پرداخت و نوشت: ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یک‌بار دیگر موضوع باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی را داغ کرده‌است.

این ماجرا قصه تازه‌ای نیست و برگشت خوردن محصولات صادراتی به دلیل نقض استانداردهای بهداشتی پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده و از چالشی زیربنایی در تعیین میزان سموم و کودهای شیمیایی آموزش و نظارت بر مصرف و در نهایت پایش آن‌ها در محصولات کشاورزی حکایت دارد.

نقص در این فرآیند موجب‌شده تا از یک سو اعتبار محصولات کشاورزی کشورمان در بازارهای جهانی زیر سوال برود و از سوی دیگر مردم هم نگران سلامت خود باشند؛ چراکه به گفته متخصصان باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی و حتی آلودگی آب و آبیاری با فاضلاب تصفیه نشده مثلثی است که می‌تواند منجر به تولید محصولات کشاورزی ناسالم و در نهایت بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کم‌خونی، ناراحتی‌های عصبی و گوارشی و در نهایت سرطان شود.

در عین حال برخی سیاسی‌کاری‌ها و مسائل رقابتی هم در این میان اثرگذار بوده‌است؛ چراکه با تغییر استانداردهای برخی کشورهای مقصد مواجه بوده‌ایم، اما گره نظارت بر مصرف کودها و سموم در کجاست و چه چیزی امنیت محصولات کشاورزی کشور، اعتبار این محصولات در بازارهای خارجی و سلامت مردم خودمان به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان چنین محصولاتی را به چالش کشیده‌است.

بر اساس قوانین موجود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی موظف به تأمین سلامت محصولات کشاورزی هستند.

این دو وزارتخانه باید مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی را مشخص و عرضه محصولاتی را که به‌صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، ممنوع کنند.

از سوی دیگر تأمین سلامت محصولات کشاورزی، نیازمند همکاری ۹ مجموعه سازمانی از جمله سازمان حفظ نباتات، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی، مؤسسه تحقیقات خاک و آب، دفتر محیط‌زیست و سلامت غذا، مرکز سلامت بهداشت و محیط کار و سازمان غذا و دارو است که وظیفه هماهنگی بین بخشی آن را دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور برعهده دارد.

در چنین شرایطی و با وجود این همه سازمان در نهایت محصولات کشاورزی کشورمان حتی استاندارد کشوری همچون ترکمنستان را هم تأمین نمی‌کند و سیب‌زمینی‌های ایرانی از ترکمنستان، فلفل‌ها از روسیه و کیوی‌هایمان از هند برگشت می‌خورند! چالشی دوگانه ببینیم ماجرا از چه قرار است و مشکل اصلی محصولات کشاورزی ایرانی چیست که از سوی خارجی‌ها مهر برگشت می‌خورد و مردم خودمان را نگران سلامتی شأن می‌کند.

ارز دولتی‌دارو حذف نمی‌شود

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از عاشورای ۶۱ تا عاشورای ۸۸‌» به بررسی سالگرد حمله فتنه‌گران به عزاداران عاشورای حسینی پرداخت و نوشت:

عاشورا و حماسه پرشکوه آن از جمله بنیادهای تردیدناپذیر نسیم حیات‌بخش مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است. پدیده‌ای که همواره رمز و راز نیروی پنهان و آشکار شیعیان و آزادی‌خواهان بوده است.

کیست که نتواند به حقانیت حماسه جاودان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در عاشورای سال ۶۱ هجری قمری اعتراف کند و آن حماسه انکارناپذیر را الگو و الهام‌بخش مبارزات آزادی بخش طول تاریخ انقلابات بشریت نداند. اینچنین است که نام مبارک و مقدس حسین بن علی علیه‌السلام به عنوان سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان بر تارک برگ برگ صفحات تاریخ ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی درخشیده و می‌درخشد.

تحسین و تعظیم در مقابل حماسه حسینی قرن‌هاست که مرزها و سرزمین‌ها را درنوردیده و به قلب تمامی انسان‌های مبارز و آزاده راه یافته است، گویا که این نقل قول حضرت حسین بن علی (علیه‌السلام) در دل و جان همه آنها نفوذ کرده که: «اگر دین ندارید، آزاده باشید»

قدرت این رمز و راز آن چنان است که دشمنان اسلام را همیشه در حیرت و شگفتی و سردرگمی فرو برده است. از همین روی، این دشمنان، به ویژه کانون‌های جهان وطن صهیونیستی و نظام سلطه جهانی همواره بر آن بوده‌اند تا این حماسه ماندگار تاریخ را تحت شعاع فتنه‌گری‌های خود قرار دهند.

در ادامه همین رویه، فتنه‌گران پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که قانون و رأی مردم را نپذیرفته بودند، پس از ۶ ماه آشوب و اغتشاش، بازهم با چراغ سبزهای متعدد و هدایت گام به گام محافل وابسته خارجی، ابتدا در روز قدس سال ۸۸ که بایستی روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی باشد، به میدان آمدند و شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را سر دادند.

سپس روز ۱۶ آذر یعنی روزی که موسوم به روز دانشجو است، به خیابان ریختند و شعار «جمهوری ایرانی» را مطرح کردند، بعد از آن، در روز تاسوعا نیز حرکات مذبوحانه‌ای انجام داده و در برخی نقاط بالای شهر تهران، سر و صدایی به راه انداختند اما قرار اصلی‌شان با دستور محافل خارجی، روز عاشورا بود تا هم حرکت نهایی خود را انجام داده و هم به سنت چندین قرنی جبهه شیطان، عاشورای حسینی را تحت تأثیر آشوب‌های خود قرار دهند.

ارز دولتی‌دارو حذف نمی‌شود

کد خبر 544663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.