تحقق «شهر خلاق» با وجود شهروندان و مدیران خلاق

یک کارشناس شهرسازی گفت: خلاقیت هم در حوزه مدیریتی و هم در حوزه اجرایی قابل توجه بوده و ایجاد خلاقیت در شهرهای امروزی چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه اجتماعی یک ضرورت است.

فرزاد مؤمنی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های رونق و شکوفایی شهر و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار، خلاقیت است؛ این خلاقیت در ابعاد مختلف از ابعاد اجتماعی گرفته تا ابعاد اقتصادی و فرهنگی، همینطور ابعاد کالبدی قابل تصور است.

وی افزود: شهر خلاق همواره در مسیر رفع مسائل و مشکلات و پویایی هرچه بیشتر شهر راهکارهای به‌روز و نوین دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: خلاقیت هم در حوزه مدیریتی و هم در حوزه اجرایی قابل توجه است، به طور مثال ایجاد و گسترش پاتوق‌های شهروندی یک نوع خلاقیت در حوزه اجتماعی است، یا طرح موضوع شهر الکترونیک نوعی خلاقیت در حوزه اجرایی مدیریت شهری است.

مؤمنی تصریح کرد: ایجاد خلاقیت در شهرهای امروزی چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه اجتماعی یک ضرورت است زیرا اگر ساختارهای مدیریتی به همان شیوه سنتی به پیش برود، با توجه به سرعت بالای پیشرفت جوامع در حوزه‌های فناوری، علاوه بر اینکه هزینه‌های زیادی بر مدیریت شهری تحمیل می‌شود، تطابق با شرایط و توسعه پایدار شهری نیز دشوار خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر علاوه بر ساختارهای خلاقانه و وجود مدیرانی توانمند و خلاق، داشتن شهروندانی خلاق و هوشمند نیز ضرورت دارد.

این کارشناس شهرسازی گفت: وجود و حضور مدیران خلاق و توانمند قطعاً زمینه‌ساز ایجاد بسترهای مناسب و شهروندانی خلاق خواهد بود لذا داشتن مدیریتی منسجم و یکدست بسیار اهمیت دارد و پیش شرط رسیدن به شهری هوشمند و خلاق است.

مؤمنی ادامه داد: در کنار وجود چنین مدیرانی، پیش شرط دستیابی به شهری خلاق و هوشمند مشارکت و همراهی شهروندان در حوزه‌های اجرایی و در سطوح مختلف شهری است و البته این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای مناسب برای آموزش شهروندی است که به دست مدیریت یک شهر و در سطح کلان به دست مدیران ارشد کشور ممکن می‌شود.

کد خبر 544643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.